Direktlänk till inlägg 18 november 2019

TOBITS BOK. 9:1-6. PENGARNA HÄMTAS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 november 2019 20:08

TOBITS BOK. 9:1-6.

 

PENGARNA HÄMTAS.

 

Tobits bok. 9:1.

 

1.  #Då kallade Tobias på Rafael och sade till honom#.

 

Tobits bok. 9:2. 

 

2.  #"#Asarja, min broder, ta med dig fyra slavar

och två kameler och bege dig till Rages.

       Sök upp Gabael, ge honom dokumentet

och hämta ut pengarna.

      Ta honom sedan med till bröllopsfesten#.

 

Ängeln Rafael: Kallade Rafael; Asarja, min broder.

       När pengar nu  ska  hämtas ta med dig i sällskap: fyra slavar två kameler till Rages

      där Gabael bor.

Ge Gabael det skrivna giltiga dokumentet för

     bekräftelse över de hämtade pengarna. 

Låt Rafael följa med  till Bröllopsfesten.

      

Tobits bok. 9:3-4.

 

3-4.  #Du vet ju hur far kommer att räkna dagarna,

och om jag dröjer en enda dag för länge vållar

        jag honom stort bekymmer.

Men du känner också till den ed som Raguel

       har svurit ----- den måste jag rätta mig efter"#.

 

Du känner kommer räknade antalet dagar vi är

    borta från hans hem.

Blir vår resa fördröjd: blir vår far orolig.

       Du känner till Raguels ed hans hjärta svurit.

Eden måste jag respektera  och lyda.

   

Tobits bok. 9:5.

 

5.  #Rafael reste med de fyra slavarna och de två

kamelerna till Rages till Medien, och de tog in

      hos Gabael.

Han gav honom sitt dokument och berättade för

     honom om Tobits son Tobias, att han hade gift

sig och att han nu bjöd honom till bröllopsfesten.

      Gabael räknade upp de förseglade påsarna

åt honom och överlämnade dem#.

 

Ängeln Rafael reste tillsammnas med:

     Med de fyra utvalda slavarna och två kameler.

Till Rages i Medien.

       Gav Gabael sitt pennings-dokument:

berättade om Tobits son Tobias giftemål.

       Bjöd Gabael till bröllosfesten.

Räknade upp antalet penning-påsar överlämnade 

     dem åt honom.

 

Tobits bok. 9:6.

 

6.  #Tidigt på morgonen gav de sig iväg tillsammans

till bröllopsfesten.

      När de steg in hos Raguel låg Tobias till bords.

Han sprang upp och hälsade Gabael, som brast

     ut i gråt och välsignade honom:

"Min ädle, fine vän, son till en ädel och fin,

      rättfärdig och givmild man, må Herren ge sin

himmelska välsignelse åt dig och din hustru

      och hennes far och mor.

Pris ske Gud som har låtit mig se denna avbild

     av min kusin Tobit!"#. 

 

Tidigt på morgonen reste de tillsammans till

      bröllopsfesten.

Tobias låg till bords hos Raguel.

       Hälsade Gabael:

Gabael brast ut i gråt välsignade honom.

      Min ädle fine vän.

Din far: rättfärdig  givmild man.

         Må Herren låta sin himmelska välsignelse 

vila över ditt liv.

     Din  hustrus liv: och hennes far och mor.

 

 

 

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards