Direktlänk till inlägg 14 oktober 2019

PSALTAREN. PSALM. 144:1.15. KUNGENS LOVSÅNG OCH BÖN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 oktober 2019 00:42

PSALTAREN. PSALM. 144:1-15.

 

KUNGENS LOVSÅNG OCH BÖN.

 

¤Psalm. 144:1.

 

1.  #Av David.

Lovad vare Herren, min klippa, han som

övat min arm för krig och lärt min hand

    att strida#.

 

Kung Davids lovsång böneord: 

     Lova Herren. Herre min eviga klippa.

Hans mäktiga arm  övad till strid för kriget.

        Vilket lärt min hand strida.

 

¤Psalm. 144:2.

 

2.  #Min klippa och min borg, min fristad

och min räddare, min sköld, min tillflykt,

     han som lägger folken under mina fötter#.

 

Herren min eviga klippa.

       Min fasta försvarsborg mot fienden.

Min fristad från fiendens inflytande.

      Min trogne räddare.

Herren mitt skydd mot ondskan.

      Min säkra tillflykt.

Hans allmakt lägger folken under mina fötter.

 

¤Psalm. 144:3.

 

3.  #Herre, vad är en människa att du bryr dig

om henne, en dödlig att du räknar med honom?#.

 

Herre, vad är en dödlig människa slav under

    arvssynden.

Din förlåtelse människans hopp.

 

¤Psalm. 144:4.

 

4.  #Människan är som en vindfläkt,

hennes levnad som en flyktig skugga#.

 

Människans liv: likt en vindfläkt.

      Hennes levnad likt flyktig skuggbild.

 

¤Psalm. 144:5.

 

5.  #Herre, vik undan din himmel, stig ner

rör vid bergen så att de ryker#.

 

Herre, låt inte din himlen: var hinder för

    din  hjälpsamhet.

Stig ner från din  himmel: rör med din allmakt

     vid bergen. 

 

¤Psalm. 144:6.

 

6.  #Låt blixtar ljunga vida omkring, skjut dina

pilar, låt dem vina#.

 

Låt dina himmelska blixtar visa sig.

        Låt dina heliga pilar på förgöra all ondska.

 

¤Psalm. 144:7.

 

7.  #Räck ut din hand från höjden, befria mig

och rädda mig ur djupa vatten, undan främlingar#.

 

I din nåd sträcka ut din kärleksfulla hand

     från höjden.

Var min räddare ur syndens djupa vatten.

        Bli räddad från främlingars våld 

 

¤Psalm. 144:8.

 

8.  #Som har munnen full av lögner och med lyftad

hand svär falska eder#.

 

Främlingars ondsinthet: har munnen fylld 

     av lögnaktiga ord.

Med lyftad hotfylld hand svär falska ord.

 

¤Psalm. 144:9.

 

9.  #Gud, vill sjunga en ny sång till din ära,

spela på tiosträngad harpa#.

 

Gud, till din ära villig sjunga en ny sång.

       

¤Psalm. 144:10-11.

 

10-11.  #Du som ger seger åt kungar och befriar

din tjänare David.

      Rädda mig från det grymma svärdet,

befria mig från främlingar, som har munnen

    full av lögner och med lyftad hand svär

falska eder#.

 

Du, min Herre, ger seger åt kungar.

      Befriar mig från dödens grymhetens svärd.

Befria mig från onda främlingar.

       Främlingars ord fyllda av lögn.

 

¤Psalm. 144:12.

 

12.  #Våra söner är som växande plantor,

i blomman av sin ålder.

      Våra döttrar är som pelare, skulpterade

för palats#.

 

Våra söner: likt växande plantor.

   Lever i blomsterrikt liv av sin ålder.

Våra döttrar likt stödjepelare: 

    skulpterade för palats.

 

¤Psalm. 144:13.

 

13.  #Våra förråd är fulla, de rymmer föda av

alla slag.

       Fåren förökar sig tusenfalt, på ängarna#.

 

Våra förråd rikligt välsignade: med näringsrik föda.

       Antalet får förökar sigtusen-falt.

Vandrande på ängarna.

 

¤Psalm. 144:14.

 

14.  #Och våra kor är feta.

   Ingen anfaller oss, ingen fördriver oss,

på våra gator hörs ingen klagan#.

 

Våra kor välmående.

      Ingen fiende anfaller oss.

Ingen fördriver oss till främmande länder.

       

¤Psalm. 144:15.

 

15.  #lyckligt det folk som har det så,

lyckligt det folk som har Herren till Gud#.

 

Välsignat det folk som lever så.

      Välsignat det folk som Herren till sin Gud. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards