Direktlänk till inlägg 14 oktober 2019

PREDIKAREN. 1:1-11. INGENTING NYTT UNDER SOLEN PREDIKAREN. 1:12-18 OLIKA LIVSVÄGAR PRÖVAS..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 oktober 2019 00:42

PREDIKAREN.  1:1-11.

 

INGENTING NYTT UNDER SOLEN.

 

¤Predikaren. 1:1.

 

1.  #Ord av Predikaren, son till David 

och kung i Jerusalem#.

 

Allt som sker i nutid: har i historien förut inträffat.

         Visa ord av Predikaren.

Kung Salomon son till Kung David.

       Kungar i Jerusalem. 

 

¤Predikaren. 1:2.

 

2.  #Tomhet, idel tomhet, säger Predikaren,

tomhet, idel tomhet, allt är tomhet#.

 

Allt som inträffat: allt som i framtiden sker:

      Säger Predikaren: 

Sker i tomhetens idel tomhetens skeenden.

           Allt som sker räknas som tidens tomhet.

 

¤Predikaren. 1:3.

 

3.  #Vad får människan ut av sin möda

under solen?#.

 

Människans ego-verk: sin arbets-börda under solen. 

 

¤Predikaren. 1:4.

 

4.  #Släkte går och släkte kommer,

jorden är evigt densamma#.

 

Äldre släkten försvinner: nya släkten kommer.

        Jordens existens för evigt likadan

i alla släkten. 

 

¤Predikaren. 1:5.

 

5.  #Solen går upp och ner, så skyndar

den tillbaka till platsen för sin undergång#.

 

Solens uppdrag sedan sin skapelsen i sitt uppdrag:

       Gå upp och ned under varje dygn.

 

¤Predikaren. 1:6.

 

6.  #Vinden blåser åt söder, så slår den om

mot norr, ständigt slår vinden om,

       slår om och vänder igen#.

 

Vinden uppdrag sedan sin skapelse i sitt

    livs-uuppdrag.

Blåser åt söder.

           Vinden byter sin vind-styrka från söder 

till norr.

       

¤Predikaren. 1:7.

 

7.  #Alla floder flyter mot havet, men havet

blir aldrig fullt.

      Dit floderna har vandrat vandrar de alltid

på nytt#.

 

Alla flod-flöden: flyter fram mot stora havet.

        Havet blir aldrig fyllt vatten.

Vattnets vattenflöde: har samma flöden

       vad förut hade sitt flöde. 

 

¤Predikaren. 1:8.

 

8.  #Inga ord räcker till, ingen kan utsäga allt.

Ögat blir aldrig mätt på att se, örat får aldrig nog

     av att höra#.

 

Inga ord betydelsfulla: inför vad har inträffat

     vilket som skall ske.

Människo-ögat: finner ingen mättnad på sitt seende.

         Människo-örat: finner o-mättnad på

sitt hörande.

 

¤Predikaren. 1:9.

 

9.  #Vad som har varit kommer att vara,

vad som har skett skall ske igen.

      Det finns ingenting nytt under solen#.

 

Vad som inträffat: vilket sker i framtiden.

      Ingenting nytt ske igen och solen.

 

¤Predikaren. 1:10.

 

10.  #Säger man om något:

"Det här är nytt!"

      så har det ändå funnits före oss,

alltsedan urminnes tid#.

 

Sägs orden: "Det här är nytt"

     Vilket förut inträffat. 

 

Predikaren. 1:11.

 

11.  #Ingen minns de släkten som gått,

och framtida släkten skall glömmas av dem

      som följer efter#.

 

Gårdagens släkten som levt: kommer inte

    ihåg förgågna släkten.

Framtida släkten: glöms av de släkten som

      följer dem.

 

 

OLIKA LIVSVÄGAR PRÖVAS:

 

 

PREDIKAREN. 1:12-18.

 

¤Predikaren. 1:12.

 

12.  #Jag, Predikaren, var kung över Israel

   i Jerusalem#.

 

Jag, Predikaren: var Israels konung

     i Jerusalem.

 

¤Predikaren. 1:13.

 

13.  #Jag föresatte mig att med vishet utforska

och undersöka allt som sker under himlen.

       Tungt är det arbete Gud har lagt på människan#.

 

Genom min givna vishet: 

    utförska undersöka allt sker under himlen.

Gud har genom människans högmodiga o-lydnad

      lagt tung arbetsbörda på människan.

 

¤Predikaren. 1:14.

 

14.  #Jag betraktade allt som sker under 

solen: allt var tomhet, ett jagande efter vind#.

 

Jag betraktade: allt som sker under solen.

        Allt sker i tomhet: jagande efter vinden.

 

¤Predikaren. 1:15.

 

15.  #Krokigt kan inte bli rakt.

   Vad man inte har kan man inte räkna#.

 

I jagandet i tomhetens vindar:

      Det krokiga blir inte rakt.

Idel tomheten äger ingenting.

 

¤Predikaren. 1:16.

 

16.  #Jag tänkte: "Jag har samlat större visdom

än någon annan som före mig har härskat över

       Jerusalem.

Jag har trängt djupt i vishet och vetande#.

 

Jag, Salomon tänkte:

      Samlat på större visdom från Gud.

Än någon annan som levt före mig.

       Härskat före över Jerusalem.

Med mitt hjärta trängt djupt in vishet

      och kunnighet.

 

¤Predikaren. 1:17.

 

17.  #Jag försatte mig att förstå vad vishet

och vetande är, vad dumhet och dårskap är,

       men jag har insett att också detta

är ett jagande efter vind#.

 

Jag skaffade mig kunnighet om vad visheten

     vetandet är.

Vilket visar sig i vad dumheten och dårskapen

       verkligen är.

Efter denna verklighet: vilket visade sig för mig

        vara likt jagandet efter vinden.

 

¤Predikaren. 1:18.

 

18.  #Stor visdom, stor sorg.

    Mer kunskap, mer plåga#. 

 

Där stor visdom finns: blir till stor sorg.

        Mer kunskap, mer plåga för människan.

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards