Direktlänk till inlägg 14 oktober 2019

PSALTAREN. PSALM. 138:1-8. TACKSAM FÖR HERRENS HJÄLP.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 oktober 2019 00:42

PSALTAREN. PSALM. 138:1-8.

 

TACKSAM FÖR HERRENS HJÄLP.

 

Psalm. 138:1.

 

1.  #Av David.

Jag vill tacka dig av hela mitt hjärta, inför gudarna

sjunga ditt lov#.

 

Jag, David vill tacka dig, min Gud.

       Med mitt hjärtats tacksamhet inför avgudarna:

min ärans lovsång inför ditt lov.    

 

Psalm. 138:2.

 

2.  #Jag faller ner, vänd mot ditt heliga tempel,

och prisa ditt namn, du som är god och trofast.

      Du har gjort långt mer än du lovat#.

 

Jag, ödmjukar mig: mitt ansikte mot ditt

      heliga tempel.

Prisa med mina läppar ditt namn.

        Du, godhetens Herre.

Din trofasthet visar sig inför den ödmjuke.

        Din trohet är av evighet. 

 

Psalm. 138:3.

 

3.  #Du svarade mig när jag ropade,

du fyllde mig med kraft#.

 

Du, besvarar mitt böne-rop.

      Din hjälp fyller mig med kraft.

 

Psalm. 138:4.

 

4.  #Alla jordens kungar skall tacka dig, Herre,

ty de har hört dina ord#.

 

Alla kungar visar sin tacksamhet inför

      dig, Herre.

 

Psalm. 138:5.

 

5.  #De skall sjunga om Herrens vägar, 

ty stor är Herrens härlighet#.

 

Jordens kungar sjunger om Herrens visa vägar.

         Herrens härlighet visar sin storhet.

 

¤Psalm. 138:6.

 

6.  #Hög är Herren, men han ser de låga,

upphöjd och fjärran känner han allt#.

 

Herren visar sin allmakt höghet.

    I sin höghet förbarmar sig över de svaga

fattiga och små.

        

¤Psalm. 138:7.

 

7.  #När jag drabbas av nöd bevarar du mitt liv.

   Mot mina fienders vrede  sträcker du ut din hand,

din starka hand räddar mig#.

 

Du bevarar mitt liv: i nödens tid.

        Mina fienders vrede vill förgöra mig:

din barmhärtiga starka hand blir min räddare. 

 

Psalm. 138:8.

 

8.  #Herren skall fullborda vad han gör för mig.

Herre, din godhet varar för evigt.

      Upphör inte med ditt verk!#. 

 

Herren trofasthet: fullbordar vad han beslutat

      gör för mig.

Herre, din godhet: min eviga trygghet.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards