Direktlänk till inlägg 11 september 2019

PSALTAREN. PSALM. 110:1-7. DEN EVIGE KUGEN OCH PRÄSTEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 september 2019 12:52

PSALTAREN.  PSALM. 110.1-7

 

DEN EVIGE KUNGEN OCH PRÄSTEN.

 

Psalm. 110:1.

 

1.  #Av David, en psalm.

  Så lyder Herrens ord till min härskare.

Sätt dig på min högra sida, så skall jag lägga

      dina fiender som en pall under dina fötter#.

 

Herrens ord till min härskare över alla härskare.

      Sätt sig dig på min högra av min Guds tron.

Då kan jag lägga alla dina fiender likt en pall

      under dina egna fötter.

 

Psalm. 110:2.

 

2.  #Din kungaspira sträcker Herren ut från Sion:

härska nu bland dina fiender!#.

 

Din ägande kunga-spira sträcker Herren ut från

    Sion.

Säger: var härskare nu bland dina fiender. 

 

Psalm. 110:3.

 

3.  #Villigt samlas ditt folk i dag då makten

   blir din.

På heliga berg har jag fött dig som dagg ur 

     gryningens sköte#.

 

I ödmjuk vilighet samlas ditt folk i dag:

     då din härskar-makt  tilhör dig.

På ditt heliga avskilda berg jag fött dig.

      Likt morgonens dagg ur gryningens famn.

 

Psalm. 110:4.

 

4.  #Herren har svurit en ed som han inte

       skall bryta:

Du är präst för evigt i Melkisedeks efterföljd#.

 

Herren svurit en ed vid sig själv: vilket

   han inte inför sig själv inte kan förneka.

Du insatt till präst för  evig tid i Melkisedeks

        till vara hans  eftrerföljare.

 

Psalm. 110:5.

 

5.  #Herren är vid din sida, han krossar kungar

på sin vredes dag#.

 

Herren står tryggt vid din sida.

       Han krossar kungar på sin vredes dag.

 

Psalm. 110:6.

 

6.  #Han dömer bland folken i sitt majestät,

han krossar hövdingar vida kring jorden#.

 

Dömer fritt bland folken i sitt kungliga majestät.

       Krossar hövdingar kring hela jorden.

 

Psalm. 110:7.

 

7.  #Han dricker ur bäcken vid vägen.

    Så lyfter han huvudet högt#. 

 

Dricker ur bäckens friska källvatten vid vägen.

       Sedan lyfter frimodigt sitt huvud högt.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards