Direktlänk till inlägg 4 maj 2019

JOBS BOK. 32:1-22. ELIHUS TAL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 maj 2019 15:02

JOBS BOK. 32:1-22.

 

ELIHUS TAL.

 

Jobs bok. 32:1.

 

1.  #De tre männen slutade tala med Job;

eftersom han såg sig som rättfärdig#.

 

Elihu började sitt tal, efter Jobs tre vänners samtal.

       Hans inväntan av sitt tal ville visa sig

mer o-strafflig i sitt tal än dem.

  

Jobs bok. 32:2.

 

2.  #Men Elihu från Bus, Barakels son, av Rams släkt, greps av vrede.

     Han vredgades på Job som tyckte sig ha rätt

mot Gud#.

 

Elihu greps av vrede när han hört samtalen

    med Herrens tjänare Job.

Vredgades över Jobs förklarade rättfärdiga liv

     inför den Väldige.

 

Jobs bok. 32:3.

 

3.  #Och han vredgades på de tre vännerna för att de inte funnit något att säga som visade

    Jobs skuld#.

 

Vredgades över Jobs oskuld till sitt kroppsliga

    i sina tre vänners samtal.

 

Jobs bok. 32:4.

 

4.  #Elihu hade väntat medan de talade med Job,

eftersom de var äldre än han#.

 

Låtit sig vara återhållsam i talet under samtalen 

     med hans tre vänner.

Eftersom de var äldre än han själv.

        Genom sin ålder vara visare än han själv.

 

Jobs bok. 32:5.

 

5.  #Men när han såg att de tre männen blev svarslösa fylldes han av vrede#.

 

Blev vrede på Job, eftersom de tre männen var

     försvarslösa i sina samtal.

 

Jobs bok. 32:6.

 

6.  #Elihu från Bus, Barakles son, sade:

Jag är en yngling, ni är gamla män, därför höll

       jag mig i bakgrunden och vågade inte visa

min kunskap#.

 

Elihu sade:

     Eftersom jag är en yngling, ni alla tre gamla män.

I vilket gjorde mig återhållsam att tala.

          

Jobs bok. 32:7.

 

7.  #Jag tänkte: Åldern skall tala, åren skall lära

ut vishet#.

 

Jag tänkte om mig själv:

         Ålderns vishet, skall tala visa ord.

Åren skall i sin visdom lära ut vishets-ord.

 

Jobs bok. 32:8.

 

8.  #Men det är ju anden hos människan, den Väldiges andedräkt, som ger vishet#.

 

Människans ande, den Väldiges andedräkt.

       Ger Vishet.

 

Jobs bok. 32:9.

 

9.  #De är inte de som levt längst som är visast,

inte bara de gamla vet vad som är rätt#.

 

De äldre, till åren är inte visast.

        Inte de i åren gamla är, vet vad rätt är.

 

Jobs bok. 32:10.

 

10.  #Därför säger jag: Hör på mig, också jag

vill visa min kunskap#.

 

Hör på mitt tal, jag vill visa min kunskap jag äger.

 

Jobs bok. 32:11

 

11.  #Jag väntade på vad ni hade att säga,

lyssnade efter kloka ord, efter de skäl ni skulle

       dra fram#.

 

Inväntade på er kunskap, lyssnade efter era 

      kloka talade ord.

 

Jobs bok. 32:12.

 

12.  #Jag följde uppmärksamt med, men ingen

av er vederlade Job ingen gav honom svar på tal#.

 

Följde era samtal med uppmärksamhet.

         Ingen av er gav Job kloka svar.

 

Jobs bok. 32:13.

 

13.  #Säg inte: "Vi har kommit till klarhet:

Gud kan besegra honom, inte människan#.

 

Håll er till sanningen, genom samtalen blivit

     visare.

Ingen människa med kloka ord kan besegra honom.

       Endast Gud kan.

 

Jobs bok. 32:14.

 

14.  #Han riktade aldrig sina ord till mig, jag tänker

inte svara som ni#.

 

I sin besvarade samtal riktade aldrig sina

     ord till mig.

Vill inte besvara honom som ni gjorde. 

 

Jobs bok. 32:15.

 

15.  #De förkrossade och säger inget mer,

orden sviker dem#.

 

Jobs tre vänner vilka talade före Elihus tal:

    är förkrossade över Jobs försvarstal.

Deras ord sviker dem.

 

Jobs bok. 32:16.

 

16.  #Skall jag vänta när de ingenting säger,

när de bara står där svarslösa?#.

 

Visste inte tiden för mitt tal till Job, skulle börja.

     De tre vänner känner sig helt försvarslösa.

 

Jobs bok. 32:17.

 

17.  #Nej, nu är det min tur att tala, också jag vill

visa min  kunskap#.

 

Nu är tiden inne för mig att frimodigt tala.

       I mitt tal vill visa min kunskap inför er alla.

 

Jobs bok. 32:18.

 

18.  #Jag har mycket på hjärtat, trycket inom

mig växer#.

 

Efter era samtal, har jag fler samlade ord

      på mitt hjärta.

Ge uttryck för min kunskap växer ständigt

      inom mig.

 

 Jobs bok. 32:19.

 

19.  #Det jäser i mig som vin som kan spränga

och nya läglar#.

 

Mina ords villighet likt det jäsande vinets smak

         ge sig i uttryck vad jag vill säga.

 

Jobs bok. 32:20.

 

20.  #Nu måste jag tala, annars kvävs jag,

jag vill öppna munnen och ta till orda#.

 

Min o-tåliga väntan nu slut, annars kvävs av

     mina egna ord.

 

Jobs bok. 32:21.

 

21.  #Jag tar inte hänsyn till person och fjäskar

inte för någon#.

 

Visar ingen hänsyn till personen som lyssnar.

        Ärar ingen.

 

Jobs bok. 32:22.

 

22.  #Fjäsk ligger inte för mig ---- då skulle

min skapare rycka bort mig#. 

 

Ge inte någon äran.

         Vilket misshagar min skapare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards