Direktlänk till inlägg 4 maj 2019

JOBS BOK. 31:1-40. SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL. DEL. 6.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 maj 2019 15:02

JOBS BOK.  JOBS SVAR PÅ BILDADS TRDEJE TAL.

 

Jobs bok. 31:1-40.

 

Jobs bok. 31:1.

 

1.  #Jag slöt ett avtal med mina ögon att aldrig

titta efter en flicka#.

 

Gjorde ett evigt avtal med mina seende ögon,

     inte titta efter en jungfrulig flicka.

 

Jobs bok. 31:2.

 

2.  #Vilken lott är att vänta från Gud i höjden,

vilken lön från den Väldige därovan?#.

 

Vilken värdefull lott få invänta något 

   från Gud i höjden.

Förvänta sig lön från den Väldige därovan.

 

 

Jobs bok. 31:3.

 

3.  #Olycka väntar på syndaren, ofärd ogärningsmännen#.

 

Olyckan väntar på syndarens livs gärningar.

       Fördärv och olycka på o-gärningsmännen. 

 

Jobs bok. 31:4.

 

4.  #Ser han då inte var jag går, räknar han inte alla

mina steg?#.

 

Job ifrågasätter den Väldige allseende vart 

   han själv går.

Om han räknar alla hans fotsteg?

 

Jobs bok. 31:5.

 

5.  #Slog jag någonsin följe med falskhet och skyndade fram på svekets väg?#.

 

Skulle hans allvetande, iaktta mig om jag vandrade

    på falskhetens väg?

Var vem med svekets väg?

 

Jobs bok. 31:6.

 

6.  #Låt Gud väga mig på riktig våg, så skall han

finna att jag är oförvitlig#.

 

Låt Gud pröva mitt livs-väg, skulle han finna

     mitt liv vara hederligt. 

 

Jobs bok. 31:7.

 

7.  #Om mina steg vikit av från vägen,

om mitt hjärta förletts av mina ögon, om mina

      händer fläckats av synd#. 

 

Om mina fotsteg vikit av från sanningens väg.

       Mitt hjärta blivit bedragen av mitt seende.

Mina flitiga händer blivit befläckade av syndfulla

       handlingar.

 

Jobs bok. 31:8.

 

8.  #Då må andra äta det jag har sått, min gröda

rycks upp med roten!#.

 

Min synds befläckade liv, må andra mättas av.

       Min livs-gröda ryckas upp med roten. 

 

Jobs bok. 31:9.

 

9.  #Om jag låtit mig dåras av min nästas hustru

och stått på lur vid hans port#.

 

Mitt köttsliga begär efter min nästas hustru.

       Vilket givit mig dåraktigt liv.

 

Jobs bok. 31:10.

 

10.  #Då må min egen hustru mala åt en annan,

då må andra lägga sig med henne#.

 

Utifrån Mitt dåraktiga liv, låter min egen hustru

   bli lösaktig med en annan man.

 

Jobs bok. 31:11.

 

11.  #Ty sådant är en skändlighet, ett brott som

förtjänar straff#.

 

Lösaktigt liv, vanhelgar kroppen vilken är

      Guds tempel.

Sådant livsbrott bestraffas. 

 

Jobs bok. 31:12.

 

12.  #En förtärande avgrundseld, som skövlar

allt vad man äger#.

 

Syndfulla livet, förtärs av avgrundselden.

      Tillintetgör alla livets ägodelar.

 

Jobs bok. 31:13.

 

13.  #Om jag har kränkt min slavs eller slavinnas

rätt när de varit i tvist med mig#.

 

Har jag varit o-rättvis i bedömmandet av min slavs

      eller slavinnans rättigheter, när de visat sin

o-enighet mot mig.

 

Jobs bok. 31:14.

 

14.  #Vad skulle jag då gör när Gud träder fram,

vad skulle jag säga när han ställer mig till svars?#.

 

När jag får göra räkenskap för mina gärningar,

         vad ska jag då säga?

 

Jobs bok. 31:15.

 

15.  #Han har ju skapat oss alla i moderlivet,

en och densamme formade oss i modersskötet#.

 

I vår modersliv, formades vi av honom.

 

Jobs bok. 31:16.

 

16.  #Har jag någonsin avvisat den fattiges bön

eller fått änkans blick att slockna#.

 

Har jag Bildad, någon gång förkastat den 

     fattiges bön om hans livs-behov.

Varit o-barmhärtig mot änkans hjälplösa blick. 

 

Jobs bok. 31:17.

 

17.  #Har jag ätit mitt bröd för mig själv och inte

delat med den faderlöse?#.

 

Har endast låtit mitt bröd vara till mig själv.

     I min själviskhet glömt den faderlöse?

 

Jobs bok. 31:18.

 

18.  #Nej, från min ungdom var jag som en far för

honom, för änkan var jag ett stöd från min första

     stund#.

 

Från min ungdomstid, varit en faders-gestalt 

     för honom.

Varit för änkan livets stöd.

 

Jobs bok. 31:19.

 

19.  #Lät jag någonsin en stackare gå naken,

en fattig sakna kläder att skyla sig med?#.

 

Gav jag inte den frusne stackaren täcka sin

      nakenhet.

Fattig människa, vilken saknade kläder kläda 

      sig med.

 

Jobs bok. 31:20.

 

20.  #Nej, hans kropp välsignade mig när han

värmdes av ull från mina lamm#.

 

Fattiges hemlöshet, värmde av mina lamms

     ulls omsorg.

Vilket var mig till välsignelse.

 

Jobs bok. 31:21.

 

21.  #Om jag lyft handen mot den faderlöse för att

jag såg mig ha medhåll i rätten#.

 

Använde mina flitiga hjälpsamma händer mot

    den faderlöse.

Eftersom jag försvarade hans rättigheter i rätten.

 

Jobs bok. 31:22.

 

22.  #Då må armen lossna från min skuldra,

bryta av från sitt fäste!#.

 

Min kroppsliga arm lossnade vid sin styrka från

        min skuldra. 

 

Jobs bok. 31:23.

 

23.  #Ja, jag skulle frukta ofärd från Gud och inte

kunna bestå inför hans höghet#.

 

Frukta för olycka och fördärv från Gud.

     Inte känna sig värdefull inför hans höghet.

Jobs bok. 31:24.

 

24.  #Har jag någonsin satt mitt hopp till guldet,

kallat gyllene skatter min trygghet?#.

 

Har jag haft min tilltro hopp till guldets värde?

         Kallat gyllene skatter livets trygghet.

 

Jobs bok. 31:25.

 

25.  #Gladdes jag någonsin över min stora rikedom,

över att jag förvärvat så mycket?#.

 

Låtit mina rikedomar vara hjärtats glädje.

        

Jobs bok. 31:26.

 

26.  #När jag såg solen i dess glans, såg månen

skrida fram i prakt#.

 

När solens varma solstrålar vidrörde mig,

       såg månens i sin fulla prakt.

 

Jobs bok. 31:27.

 

27.  #Lät jag mig då i hemlighet dåras till att hylla

dem och kasta kyssar?#.

 

Lät jag mitt liv bli dåraktigt, ge dem mitt hjärtats

      hyllning kyssa dess värdighet.

 

Jobs bok. 31:28.

 

28.  #också det hade varit ett brott som förtjänar

straff, det vore att förneka Gud i höjden#.

 

Vilket skulle bli till avguderi-brott som förtjänar

     hans vredes-straff.

Förneka hans helighet i höjden.

 

Jobs bok. 31:29.

 

29.  #Gladdes jag någonsin åt min fiendes fall,

triumferade jag när olyckan slog honom?#.

 

Visade jag hjärtats skade-glädje åt min fiendes fall.

       När olyckan drabbade min fiende. 

 

Jobs bok. 31:30.

 

30.  #Nej, aldrig lät jag min tunga synda genom

att nedkalla död över honom#.

 

Ägde behärskad tunga fri från syndiga ord.

      Älskade inte hans död.

 

Jobs bok. 31:31.

 

31.  #Mitt husfolk brukade säga:

Han har aldrig låtit oss sakna kött att äta#.

 

Mitt husfolks ord.

      Visat oss alla omsorg för våra behov. 

 

Jobs bok. 31:32.

 

32.  #Ingen främling behövde sova på gatan,

min dörr stod öppen för vandraren#.

 

Visade förbarmande för den hemlöse.

        Min dörr: öppnades för den trötte vandraren.

 

Jobs bok. 31:33.

 

33.  #Sökte jag någonsin som andra dölja mina

brott och gömma mina synder#.

 

Levde ärligt liv, döljde inte mina brott.

         Lät mina synder visa sig.

 

Jobs bok. 31:34.

 

34.  #Av fruktan för folkhopen och rädsla för

släktingars förakt, så att jag teg och inte

      tordes gå ut#.

 

Levde i rädsla inför släktningars föraktulla ord.

       Vilket förstörde min frimodighet.

 

Jobs bok. 31:35.

 

35.  #O att det finns någon som hörde mig!

Jag har sagt mitt.

     Må den Väldige svara!

Och min motpart skriver ner sin anklagelse#.

 

Tänk om någon var villig lyssna på mig.

     Har sagt mitt.

Längtan efter den Vädiges närvarande svar.

    Min motståndare skriver ner sina anklagelser

mot mig. 

 

Jobs bok. 31:36.

 

36.  #Skall jag bära den på mina händer, jag vill

binda den som en ärekrans åt mig#.

 

Den Väldiges svar skall jag  bära bevara på mina

    händer.

Binda den fast som en äre-krans åt mitt liv.

       

 

Jobs bok. 31:37.

 

37.  #Jag kan svara inför honom för varje steg jag

tagit, som en furste kan jag nalkas honom#.

 

Varje fotsteg jag tar, inför honom svara för.

     Nalkas hans närhet som furste.  

 

Jobs bok. 31:38.

 

38.  #Om min jord har klagat över mig och åkerns

fåror gråtit#.

 

Jorden på vilken jag vidrört med mina fotsteg,

      har klagat över mig.

Jord-åkerns fåror gråtit.

 

Jobs bok. 31:39.

 

39.  #Om jag njutit dess gröda utan betalning

och fått ägarna att sucka i vanmakt#.

 

Njutit jordens näringsrika gröda, utan betalning.

       Fått jord-ägarna leva i hjärtats suckande

       maktlöshet.

 

Jobs bok. 31:40.

 

40.  Då må törne växa i stället för vete, stinkgräs

i stället för korn!

    Här slutar Jobs tal#. 

 

I jordägarnas maklöshet i skördetiden få skörda

      törne istället för vete, värdelöst stink-gräs

i stället för korn. 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards