Direktlänk till inlägg 4 maj 2019

JOBS BOK. 30:1-31. JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL. DEL. 5.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 maj 2019 15:01

JOBS BOK. 30:1-31.

 

JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL DEL. 5.

 

Jobs bok. 30:1.

 

1.  #Nu skrattar de åt mig,

dessa som är yngre än jag och vars fäder jag skulle

     ha ratat som vallhundar åt mina får#.

 

Människor i min omgivning, hånler mig.

     vilka är yngre än mig själv.

Vilkas föräldrar jag skulle ha av-visat som

        vallhundar för mina får.


 

Jobs bok. 30:2.

 

2.  #Deras styrka hade jag ingen glädje av, 

de saknade manlig kraft#.

 

Deras fäders mänskliga styrka, ingen nyttig

        glädje av.

Saknade den manligen kraften.

     Manliga kraften i de andliga dygderna.

 

Jobs bok. 30:4.

 

4.  #De plockar saltört bland snåren, gnistens

rötter är deras föda#.

 

Plockar sin saltörtiga föda bland snåren.

         

Jobs bok. 30:5.

 

5.  #De drivs bort från mänsklig gemenskap,

och man skriker efter dem som efter tjuvar#.

 

Bortdrivna från mänskliga gemenskapen.

     Behandlar dem som brottsliga tjuvar.     

 

Jobs bok. 30:6.

 

6.  #I dystra raviner håller de till, i jordkulor

och klippsskrevor#.

 

Har sina boplatser i mörka ravin-klippor.

   Lever sitt liv i mörka jordkulor.   

 

Jobs bok. 30:7.

 

7.  #Från snåren hörs deras tjut, under tistelstånden skockas de#.

 

Lever dåraktigt liv i snårens förbannelse.

        

Jobs bok. 30:8.

 

8.  #Dessa dårar och ärelösa som jagats ut ur

landet#.

 

Dåraktiga människor vilka flyr ut ur landet.

 

Jobs bok. 30:9.

 

9.  #Nu har jag blivit en visa för dem, utsatt för

skämt och hån#.

 

Dumdristiga ärelösa människor, hån-leende

    skämtlystna inför mig.

 

Jobs bok. 30:10.

 

10.  #De föraktar mig och undviker mig, de spottar

mig rakt i ansiktet#. 

 

Föraktar hatar mig, lever blivit mina o-vänner.

          Bespottar hädar mig rakt i ansiktet. 

 

Jobs bok. 30:11.

 

11.  #Gud har lossat min bågsträng och knäckt

mig, därför kastar de alla hänsyn#.

 

Gud har låtit olycka och fördärv drabba mig.

     Blivit till åtlöje för dem.    

 

Jobs bok. 30:12.

 

12.  #Spolingar sätter sig upp mot mig och knuffar

mig åt sidan.

      De banar väg för ofärdens anlopp#.

 

Unga män högmodiga i sitt beteende.

        Föraktar hatar mig.

Tillåter olyckor och fördärv få råda.

 

Jobs bok. 30:13.

 

13.  #De river upp min väg för att få mig att falla,

ingen hindrar dem från ett rycka fram#.

 

Deras vänner ger dem bifall, förstöra fördärva

      mitt liv.

 

Jobs bok. 30:14.

 

14.  #De kommer som genom en bred bräsch

och väller fram i brak och dån#.

 

De bemöter mig med våldsamhet för att skada mig.

 

Jobs bok. 30:15.

 

15.  #Fasor störtar över mig.

Min värdighet förs bort av vinden, min lycka

       upplöses som ett moln#.

Faror och olyckor drabbar mig.

        Mitt människovärde, fåfängligt bortfört av vinden.

      Mitt livs lycka, upplöst som molnet.

 

Jobs bok. 30:16.

 

16.  #Jag överväldigas av sorg, plågan har mig

i sitt grepp#.

 

Blev ett sorge-barn, livets plåga blivit herre

     i mitt liv.

 

Jobs bok. 30:17.

 

17.  #Om natten brinner min kropp, mina lemmar

finns ingen vila#.

 

Under nattens vila, min förbränns min kropp

av sorgen.

      Mina kroppsliga lemmar, känner ingen vila.

 

Jobs bok. 30:18.

 

18.  #Med all sin kraft hugger han tag i min klädnad,

griper mig i kragen#.

 

Spolingar, våldför sig på mig.

      Visar sitt o-barmhärtiga beteende. 

 

Jobs bok. 30:19.

 

19.  #Och kastar mig i dyn.

Jag är som stoft och aska#.

 

Behandlas som jordens stoft och förbrunnen

    aska inför deras ansikten.

Hatar och föraktar mitt människo-värde. 

 

Jobs bok. 30:20.

 

20.  #Jag ropar till dig med svarar inte, jag står

här och de ser mig inte#.

 

Ropar på hjälp, får ingen hjälp.

       Ingen bryr sig om mig.

 

Jobs bok. 30:21.

 

21.  #Du har förvandlats till en grym fiende

och ansätter mig med all din styrka#.

 

Du som var min vän, blivit för mig hård-hjärtlig

     elak fiende.

Attakterar plågar mig med din makts styrka.

 

Jobs bok. 30:22.

 

22.  #Du slungar iväg mig i vinden och upplöser

mig i ett dån#.

 

I din frimodighet, undervärderar du mitt liv

   likt vindens tomhet.

Mitt liv blir upplöst som ett åsk-dån. 

 

Jobs bok. 30:23.

 

23.  #Ja, jag vet att du för mig till döden,

till den plats där allt levande samlas#.

 

För varje dag för du mig närmare döden.

       Till den bo-plats, där alla levande varelser

till sist samlas.

 

Jobs bok. 30:24.

 

24.  #Man lyfter inte handen mot den arme när han

ropar på hjälp i sin nöd#.

 

Känner ingen medkänsla barmhärtighet för den 

     armes själ.

När den armes själ ropar efter hjälp i nöden. 

 

Jobs bok. 30:25.

 

25.  #Jag har ju gråtit över dem som haft det svårt

och bekymrat mig om den fattige#.

 

Alltid känt medlidande, över den övergivne.

        Visat bekymmersamt hjärta för den fattige. 

 

Jobs bok. 30:26.

 

26.  #När jag hoppades på gott, kom ont,

när jag väntade på ljus, kom mörker#.

 

Förväntade mig det goda, istället besökte mig 

   ondskan.

Väntade på ljusets värme och omsorg, istället

     kom mörkrets olyckor.

 

Jobs bok. 30:27.

 

27.  #Mitt inre sjuder, jag får ingen ro, 

onda dagar möter mig#.

 

Min inre människa våndas, finner ingen sinnesro.

       Ondskans dagar förföljer mig.

 

Jobs bok. 30:28.

 

28.  #Sörjande går jag utan en strimma sol, 

jag reser mig inför folket och ropar på hjälp#.

 

Livet för mig är sörjande, saknar livets mening.

     Inför folket visar min själsrop om hjälp.

 

Jobs bok. 30:29.

 

29.  #Jag har blivit schakalens bröder, jag är 

uvens like#.

 

Blivit vän med rovgivna bröder, blivit lik uvens liv.

 

Jobs bok. 30:30.

 

30.  #Min hud svartnar och flagar, kroppen

glöder av feber#.

 

Min varböldnades hud, svartnat flagrar.

    Min kropp visar sig vara glödhet av feber.

 

Jobs bok. 30:31.

 

31.  #Min lyras klang har vänts i klagan,

flöjtens toner ljuder som gråt#. 

 

Mitt livs fröjd, förbytts i hjärtats djupa klagan.

      Flöjtens ljuvliga toner, förbytts till sorge-gråt. 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards