Direktlänk till inlägg 11 augusti 2018

FÖRSTA KORINTERBREVET. 11:17-34. OVÄRDIGT UPPTRÄDANDE VID HERRENS MÅLTID.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 augusti 2018 08:29

FÖRSTA KORINTERBREVET. 11:17-34.

 

O-VÄRDIGT UPPTRÄDANDE VID HERRENS MÅLTID.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:17.

 

17.  #När jag ger denna föreskrift kan jag inte berömma er för era sammankomster, som snarare

         skadar än gagnar#.

 

I givna föreskrifter till er  kan jag inte ge er

      berömmelse för era sammankomster.

Istället vara er till nytta blivit er till skada.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:18.

 

18.  #Första och främst har jag hört att ni delar upp

er i grupper när ni möts i församlingen, och det

         tror jag delvis är sant#.

 

Har hört bland er sker olika uppdelningar

    när ni möts i församlingen.

 

 ¤Första Korinterbrevet. 11:19.

 

19.  #Det måste till och med finnas olika partier 

bland er, så att det visar sig vilka av er som är

           att lita på#.

 

Olika uppdelningar i församlingen leder till

      ett parti-tänkande vllket visar sig vara

antingen för det goda eller onda.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:20.

 

20.  #Men vid era sammankomster går det inte att hålla Herrens måltid#.

 

Parti-tänkande vid era sammankomster vilket

      splittrar Kristi enhet vid Herrens måltid.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:21.

 

21.  #För var och en tar genast för sig av sin egen

mat, och den ene sitter hungrig medan den andre

        har druckit sig berusad#.

 

Ni visar olika uppträdande vid era sammankomster:

         Någon tar del av lekamliga födan.

Den ene sitter hungrig utan föda.

         Den ene druckit sig berusad.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:22.

 

22.  #Har ni inte era hem där ni kan äta och dricka?

       Bryr ni inte er om att det är Guds församling?

Skall de som inte har något behöva skämmas?

        Vad vill ni jag skall säga, skall jag berömma

er?

      Nej, för det här får ni inget beröm#.

 

Känner ni inte respekt för Guds församling.

        Kan ni inte istället i era hem var öppna

för ätande och drickande.

       Hålla Herrens måltid i Guds församling.

Jag kan inte berömma er för ert uppträdande

      I Guds församling.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:23.

 

23.  #Jag själv tagit emot från Herren det som jag

har fört vidare till er:

        Den natten då herren Jesus blev förrådd tog

han ett bröd#.

 

Jag Paulus; själv mottagit från Herren vilket jag

    fört vidare till er i tron.

 

Den natten herren Jesus blev förråd tog han

ett bröd. 

 

¤Första Korinterbrevet. 11:24.

 

24.  #Tackade Gud, bröt det och sade:

  "Detta är min kropp som offras för er.

Gör detta minne av mig".


I tacksamhet tacka Gud för Kristi offrande kropp.

      Offrat en  gång för alla.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:25.

 

25.  #Likaså tog hon bägaren efter måltiden 

och sade:

       "Denna bägare är det nya förbundet genom

mitt blod.

      Var gång ni dricker av den, gör det till 

minne av mig".

 

Bägaren  det nya förbundet.

      Det nya förbundet genom mitt blod.

När ni dricker mitt blod  minnet av mig.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:26.

 

26.  #Var gång ni äter det brödet och dricker den

bägaren förkunnar ni alltså Herrens död, till dess

        han kommer.#

 

 Vid ätandet av brödet min sargade kropp.

            Dricker bägaren av mitt blod

vilket är  förkunnelsen av Herrens död

       intill hans tillkommelse. 

 

¤Första Korinterbrevet. 11:27.

 

27.  #Den som äter Herrens bröd eller dricker hans

blod på ett ovärdigt sätt har därför syndat mot

       Herrens kropp och blod#.

 

Äter Herrens bröd  kropp  dricker  hans blod

       o-värdigt försyndar sig mot Herrens kropp

och  blod.


 

¤Första Korinterbrevet. 11:28.

 

28.  #Var och en måste pröva sig själv, sedan kan

han äta brödet och dricka bägaren#.

 

Viktigt först pröva sig själv  sedan kan brödet ätas

      och bägaren drickas. 

 

¤Första Korinterbrevet. 11:29.

 

29.  #Ty den som äter och dricker utan att tänka

på vems kropp det gäller, han äter och dricker

      en dom över sig#.

 

Äta brödet och dricka  utan eftertanke på vilken

    kropp det gäller  äter och dricker domen

över sig själva. 

 

#Första Korinterbrevet. 11:30.

 

30.  #Därför finns det så många sjuka och klena

bland er, och inte så få har avlidit#.

 

   Vid drickande och ätandet på felaktigt vilket

leder till sjukdomar och svagheter ibland er.

        

 ¤Första Korinterbrevet. 11:31.

 

31.  #Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda#.

 

Tillåta oss själva bli självrannsakade gör er

     slippa bli dömda.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:32.

 

32.  #Men när ni nu döms av Herren tuktas vi

för att inte bli fördömda tillsammans med världen#.

 

Döms ni av Herren blir det  till er andliga tuktan.

        Andliga tuktan räddar er från bli fördömda

tillsammans med världen.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:33.

 

33.  #Alltså mina bröder, när ni samlas för att äta, 

vänta då på varandra#.

 

Ni, mina  kära bröder,  invänta varandra  när ni

      ska äta.

 

¤Första Korinterbrevet. 11:34.

 

34.  #Om någon är hungrig skall han äta hemma,

så att inte era sammankomster leder till att ni

        blir dömda.

Allt det andra skall jag ge anvisningar om när

       jag kommer#.

 

 

 

 

      

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards