Direktlänk till inlägg 19 juli 2016

TALTRÄNGD TUNGA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 juli 2016 05:46

TALTRÄNGD TUNGA.


¤ Ordspråksboken.  10:19.


19.  #Den talträngda undgår inte synd,

klok den som tyglar sin tunga#.


Ordspråksboken.  13:3.


3.   #Den som vaktar sin tunga räddar livet,

den lösmynte råkar i fördärvet#.


Ordspråksboken.  14:3.


3.   #Dårens ord blir ris för hans rygg,

de klokas tunga är deras skydd#.


Ordspråksboken.  17:27.


27.  #Den förståndige spar sina ord,

den kloke håller huvudet kallt#.


Ordspråksboken.  18:7.


7.  #Dårens mun blir hans fördärv,

hans ord en fälla för honom själv#.


Ordspråksboken.   18:21.


21.  #Tungan har makt över liv och dör,

den som kan tygla den får njuta av dess frukt#.


Ordspråksboken.   21:23.


23.  #Den som håller tand för tunga

håller sig undan bekymmer#.


Predikaren.   5:2.


2.  #Drömmar föds av mycket arbete,

dåraktighet av mycket prat#.


Jesus Syraks bok.  22:27.


27.  #Vem sätter ut vikt vid min mun och förser

mina läppar med ett sinnrikt sigill,

så att de inte vållar mitt fall och min tunga

inte drar mig i fördärvet?#.


Psalm. 39:2.


EN PSALM AV DAVID.


2.  #Jag tänkte: Jag skall ta mig i akt

och inte synda med min tunga, jag skall sätta lås

för min mun, så länge gudlösa är inom hörhåll#.


Psalm. 141:3-4.


3.  #Herre, sätt en vakt för min mun, en dörrvakt

för mina läppar#.


4.  #Låt mig inte få lust til onda ord och utföra

gudlösa handlingar tillsammans med ogärningsmän.

       Deras läckerheter vill jag inte smaka#.


Jesus Syraks Bok.  28:24-26.


24-25.  #Du inhägnar ju din egendom med törnbuskar

------- se också till att sätta lås för din mun.


Du knyter ihop om ditt silver och guld ------

gör dig också en våg för att väga dina ord#.


26.  #Akta dig så att förtalet inte får dig på fall

mitt för ögonen på din lurande fiende#.


Jakob. 3:8.


8.   #Men tungan kan ingen människa betvinga,

orederlig och ond som den är och full av

dödligt gift#.


¤Tystnaden kan ge ny energi, klokhet, insikt

och eftertänksamhet; i olika viljebeslut¤


¤Ord av insikt och vishet föds fram;  i tystnadens,

stillhetens och lugnets trygghetskänsla¤.


¤Behärskad tunga; tålig och uthållig i olika

beprövade motgångar; utan att skada sig själv

och sin omgivning¤.   


¤Människan kan inte styra och kontrollera en

med-människas tungas tal; den styr hon alldeles själv utifrån sin egen vilja.


¤Alla mäniskor har en egen fri vilja, tala vad hon

vill säga med sin egen tunga; när den talar

om sig själv och sina med-människor¤.


¤Där tystnaden finns kan inte en fladdrande tunga;

utföra sin vilja med att tala sitt språk;

vill gärna tala om andra, deras svagheter

och brister, i livet¤.


¤När ett eller flera ord halkar ur våra munnar med eller utan avsikt; då blir vår fladdrande tunga,

o-kontrollerad med en massa o-fruktsamma

och betydelselösa ord; saknar en djupare mening

och betydelse¤.


¤Fladdrande tunga har en möjlighet; genomgå

ett djupare formningsbad, för att fostras till en insiktsfull och vis tunga, när vi ger vår tunga

tillåtelse till denna fostran¤.


¤O-behärskad tunga; förstör en god relation

och vänskap¤.


¤TUNGANS SPRÅK¤.


Det finns tillräckligt med fladdrande tungor, vars tal oftast är ofruktsam.


¤TYSTNADENS LÄRDOM¤.


¤Ord som faller in i tystnaden har en större tyngd, än de ord som faller in i o-tystnaden¤.


¤Tystnaden har en o-erhörd kraft; men o-tystnaden

är kraftlös¤.


¤O-tystnaden skapar en atmosfär; där det är svårt

att nå in i hjärtats och sinnets djupheter¤. 


¤Tystnaden och stillheten öppnar upp för nya möjligheter¤.


¤O-tystnaden kan inte öppna upp för nya möjligheter¤. 


¤Tystnaden och stillheten ger en god vila

och trygghetskänsla¤.


¤Insiktfulla och visa ord som faller in i

människors-hjärtats innandömen har en större  tyngd, än de dåraktiga och o-visa orden.


¤Insiktsfulla och visa orden är en oerhörd

kraftkälla; de dåraktiga och o-visa orden

är kraftlösa¤.


¤Dåraktigheten och o-visheten skapar fram en inre oro, förvirring och o-trygghet¤.






 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards