Direktlänk till inlägg 8 juni 2016
FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
UNDERVISNING OCH FÖRSIKTIGHETSMÅTT,
SOM DEN BÖR VIDTAGA SOM VILL BLI EN
ÄKTA ORDENSBRODER OCH UPPNÅ FULLKOMLIGHETEN.
1. Det är nödvändigt att efterleva följande råd för
den själ, som på kort tid vill nå fram till den heliga
inre samlingen, till andlig tystnad, utblottelse
och andens fattigdom.
Det är just i detta, som man får njuta av den Helige Andes vederkvickelse, som är full av frid, och som man når fram till enheten med Gud.
Själen kommer här att bli befriad från alla
de hinder, som denna världens skapade ting ställer
i hennes väg, och hon kan skydda sig mot djävulens
knep och villfarelser samt även frigöra sig
från sig själv.
Men skall nu lägga märke till, att alla skador,
som kan tillfogas själen, härstammar från dessa hennes fiender, som vi redan talat om,
alltså världen, djävulen och köttet.
2. Världen är den minst besvärliga fienden.
Djävulen är den, som är svårast att förstå sig på,
men köttet är segrare än alla de andra och dess
anfall varar, så länge den gamla människan består.
3. För att besegra en av dessa fiender måste alla
tre besegras.
Om en av dem försvagas, försvagas de bägge
övriga också och när alla tre är besegrade,
är striden över för själens del.
GENTEMOT VÄRLDEN.
4. För att du skall bli fulkomligt befriad från
den skada, som världen kan förorsaka dig, måste du vidtaga tre försiktighetsmått.
DET FÖRSTA FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
5. Det första består i att du bör hysa samma
kärlek till alla människor och ha samma glömska
i fråga om dem, antingen de är släktingar till dig eller inte.
Därför måste du hålla ditt hjärta fjärran från dina
släktingar likaväl som från andra människor,
ja, i viss mån måste du till och med göra det
i ännu högre grad när det gäller dina släktingar.
Det finns ju anledning att frukta att kött och blod
bara livas upp ytterligare av den naturliga kärlek,
som alltid lever kvar mellan släktingar.
Det är denna naturliga kärlek, som måste späkas,
för att det skall bli möjligt att uppnå den andliga
fullkomligheten.
Genom att betrakta dem alla som främlingar
uppfyller du bättre din plikt mot dem, än om du
skulle ge dem den tillgivenhet, som du
skyldig att ge Gud.
6. Älska inte en person mer än en annan, ty om du gör det kommer du att begå misstag.
Den person är nämligen värd att bli älskad som Gud älskar mer, men du vet ju inte vem han
älskar mer.
Glöm bort alla människor lika mycket, ty detta är
ett villkor för att du skall uppnå dn heliga inre
samlingen, och så befrias du från detta misstag
att älska dem för mycket eller för lite.
Tänk ingenting omm andra, säg ingenting om dem,
vare sig gott eller ont.
Undfly dem så mycket du kan.
Om du inte följer dessa anvisningar, kommer
du inte att kunna bli en ordensbroder och du kommer inte att nå fram till den heliga inre
samlingen och inte kommer du att kunna bli befriad
från ofullkomligheterna.
Om du skulle vilja ge dig själv lite frihet i detta avseende, kommer djävulen på ett eller annat sätt
att bedra dig,eller också kommer du att bedra dig själv under förevändning av att göra något
gott eller ont.
Om du däremot gör som vi sagt, kommer du att kunna vara trygg, j a, det finns inget annat sätt,
på vilket du kan bli befriad från de ofulkomligheter
och skador, som de skapade tingen tilfogar själen.
DET ANDRA FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
7. Det andra försiktighetsmåttet gentemot världen avser det timliga goda.
För att du i sanning skall kunna bli befriad från skador av detta slag och bemäästra ditt alltför
stora begär, måste du avsky varje slag av ägande
och inte göra dig några bekymmer för det,
vare sig det gäller mat, kläder eller några andra
skapade ting.
Du får inte heller göra dig bekymmer för morgondagen utan inrikta i stället all denna omsorg på det, som är högre än allt detta, nämligen på att
söka Guds rike, vilket består i att inte svika Gud.
Då kommer också allt det andra tillfalla oss som
Hans Majestät säger ( Matt 6:33 ), ty han som
har omsorg om de vilda djuren skall inte glömma bort dig.
Med hjälp av detta kommer du att uppnå tystnad och frid i dina sinnen.
DET TREDJE FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
8. Det tredje försiktighetsmåttet är helt nödvändigt, för att du i klostret skall kunna
skydda dig mot all skada, som ordensbröderna
kan tillfoga dig.
Det är många, som på grund av att de i nte var uppmärksamma på detta, inte bara förlorade själens ro och hennes goda utan också föll och alltjämt
fortsätter att förfalla till svåra missgärningar
och synder.
Detta försiktighetsmått består nu i att du mycket
noga aktar dig för att tänka på vad som försiggår eller har hänt i klostret, och än mindre talar
om det.
Du skall inte heller fästa avseende vid någon viss
medbroders karaktär och beteende eller vid hans
övriga angelägenheter, även om detta skulle
vara aldrig så viktigt.
Säg ingenting under förevändning av att det sker
av nitälskan eller för att rätta till ett misstag,
utan överlämna denna omsorg åt den, som har
till uppgift att i sinom tid säga det.
Ta aldrig ansöt eller förundra dig över något som du
ser eller får vetskap om, utan sträva i stället efter
att få din själ att glömma allt detta.
9. Om du vill fästa din uppmärksamhet vid saker
och ting, skulle mycket förefalla dåligt, även om du levde tillsammans med änglar, eftersom du inte förstår dig på kärnan i dessa ting.
I detta avseende är det lämpligt att hämta lärdom
av det som skedde med Lots hustru
( 1 Mos 19:26 ): hon vände ju sig om och tittade bakåt, eftersom hon var oroad över sodomiternas undergång.
Därför straffade Gud henne genom att förvandla henne till en staty och stod av salt.
Du måste alltså uppfatta Gds vilja på detta sätt:
även om du lever bland demoner, skall du leva på ett sådant sätt, att du inte vänder huvudet,
alltså tankarna, till deras angelägenheter utan helt och hållet vända bort från detta.
Du skall sträva efter att bevara din själ ren och odelad i Gud, och ingen tanke på dessa ting
eller några får störa dig.
För att uppnå detta skall du vara förvissad om att det i klostret och kommuniteter aldrig saknas
något man kan snava över, eftersom det aldrig saknas demoner, som försker få de heliga på fall,
och Gud tillåter detta i avsikt att utrannsaka
och pröva dessa.
Och om du, som sagt, inte tar dig i akt genom att
handla, som om du inte levde i deta hus, kan du
aldrig bli en ordensbroder, hur mycket du än skulle bemöda dig.
Du kommer inte heller att nå fram till den heliga utblottelsen och inre samlingen och inte kan du bli
befriad från de skador, som dessa tankar ger
upphov till.
Om du inte handlar så, kommer djävulen att infånga
dig på ett annat sätt, även om du har aldrig så goda
avsikter och är full av nitälskan.
Och du är i själva verket redan infångadm när du låter själen distraheras av något av allt detta.
Tänk på vad den helige aposteln Jakob säger:
"Om någon tänker, att han är en from broder
men inte tyglar sin tunga, så är hans fromhet
fåfäng" ( 1:26 ).
Detta syftar såväl på den inre som den yttre tungan.
GENTEMOT DJÄVULEN.
10. Den, som eftersträvar fullkomligheten,
måste vidtaga tre andra försiktighetsmått för att bli
befriad från djävulen, som är hans andra fiende.
Man bör lägga märke till att i bland de många knep, som djävulen brukar för att lura andliga människor,
är det vanligaste atthan bedrar dem undet skenet
av något gott och inte under skenet av något ont.
Han vet nämligen, att de knappast skulle gå med
på något uppenbart ont.
Därför skall du skall vara misstänksam mot det,
som förefaller vara gott, särskilt när inte
lydnaden förpliktar till det.
För att handla rätt i ett fall som detta bör du fråga den om råd, som har till uppgift att
ge dig det.
DET FÖRSTA FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
11. Låt det första försiktighetsmåttet bestå i
att du aldrig, utan att du är förpliktad därtill genom en befallning, utför något verk, hur gott och kärleksfullt det än kan förefalla, om det inte står
under lydnaden, antingen det gäller dig själv
eller någon annan, om denne nu tillhör klostret
eller inte.
Genom att göra så kommer du att vinna förtjänster
och uppnå trygghet.
Avstå från din egenvilja och du kommer att undfly
mycket ont och många skador, som du inte ens har en aning om och som Gud i sinom tid skall ställa dig till svars för.
Om du inte iakttar detta, i smått som i stort, kan du aldrig undgå att blil lurad av djävulen, i mer
eller mindre hög grad, hur rätt du än tror att du ha.
Även om din enda brist består i att du inte i allt
rättar dig efter lydnaden, är det din egen skuld
att du far vilse, ty "ty Gud vill hellre ha lydnad
än offer" ( 1 Sam 15:22 ).
En ordensbroders handlingar tillhör inte honom själv
utan lydnaden, och om han undandrar dem
lydnaden, kommer de att utkrävas av honom,
som om de vore fåfänga handlingar.
DET ANDRA FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
12. Låt det andra försiktighetsmåttet bestå
i att alltid se på klosterföreståndaren, som om
han vore ingen mindre än Gud själv,
oavsett vilket slags föreståndare han är, ty för dig
står han i Guds ställe.
Och kom ihåg att djävulen ofta blandar sig
i sådana saker.
Att betrakta klosterföreståndaren på detta sätt
medför stor vinning och stort framåtskridande,
medan det orsakar stor förlust och skada att
underlåta det.
Vaka mycket noga över att du på intet sätt fäster
dig vid hans karaktär och hans sätt att uppträda
eller vid hans utseende och beteende i övrigt.
Du skulle då bara förorsaka dig allvarlig skada
genom att göra lydnaden mänsklig i stället för gudomlig och genom att bara låta dig ledas avde drag, som du ser hos honom, och inte av en osynlige Guden, som du tjänar i honom.
Din lydnad kommer att bli fåfäng och så mycket
mer fruktlös som du låter föreståndarens oehagliga karaktär förarga dig eller hans goda sidor behaga dig.
Jag kan försäkra dig, att djävulen har lyckats bringa en stor mängd klosterbröder och deras fullkomlighet på fall, eftersom de fäst avseende vid
föreståndarnas sätt och uppträdande.
Deras lydnad blir av mycket lite värde i Guds ögon,
eftersom de fäst sina ögon vid desa ting när det gäller lydnaden.
Om du inte med avseende på dina personliga känslor strävar efter att anse det helt likgiltigt,
vem som nu är föreståndare eller inte,
kommer du på intet sätt att kunna bli en andlig människa och inte heller att hålla dina löften
som du borde.
DET TREDJE FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
13. Det tredje försiktighetsmåttet, som är riktat direkt gentemot djävulen, består i att du alltid
helhjärtat skall söka ödmjuka dig själv i ord
ord gärning genom att glädja sig över det goda
hos andra, som om det vore ditt eget samt genom att vilja, att de skall räknas förmer än du i all aavseenden, ja, detta bör du verkligen göra
av hela ditt hjärta.
Du kommer därigenom att övervinna det onda med det goda, driva djävulen på lykten och få glädja
dig av hjärtat.
Försök att öva dig i detta, i synnerhet när det gäller de människor, som du känner minst sympati för.
Och du skall veta, att om du inte övar dig i detta,
kommer du inte att nå fram till den sanna kärleken
eller växa i den.
Du bör alltid föredra att bli undervisad av alla
och envar i stället för att undervisa andra, även om det så vore en minsta av alla.
GENTEMOT DET EGNA JAGET OCH DEN EGNA
SINNLIGHETENS ILLISTIGHET.
14. Tre andra försiktighetsmått bör vidtagas
av den som vill segra över det egna jaget och sin egen sinnlighet, det vill säga den tredje fienden.
DET FÖRSTA FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
15. Låt det första försiktighetsmåttet bestå i att inse att du bara har kommit till klostret, för att
alla skall bearbeta och pröva dig.
För att du skall bli befriad från alla de störningar
och ofullkomligheter, som kan uppkomma genom ordensbrödernas karaktär och beteende, och dra
nytta av varje händelse, är det nödvändigt, att du
föreställer dig att alla i klostret är hantverkare,
som är där för att sätta dig på prov; ja, det är
verkligen på det sättet.
Somliga av dem kommer at bearbata dig med ord, andra med handling, andra genom attha negativa tankar om dig.
Och i allt detta måste du underkasta dig på samma
sätt som bilden måste underkasta sig den,
som bearbetar den, målar den och förgyller den.
Om du inte iakttar deta, kommer du inte att kunna segra över din sinnlighet och dina känslor
och inte att kunna komma överens med de andra bröderna i klostret, inte att uppnå den heliga
friden och inte heller att bli bedriad från allt slags
stötestenar och annat ont.
DET ANDRA FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
16. Det andra försiktighetsmåttet är att du aldrig får underlåta att utföra något verk, därför att du i det inte finner någon tillfredsställelse eller smak, om du genom detta verk bara kan tjäna Gud.
Du bör heller aldrig utföra något verk enbart på
grund av den smak och den tillfredsställelse
det skänker dig, utan du skall utföra de verk, som inte är angenäma likaväl som de som är det.
Om det inte gör så, kan du aldrig vinna någon
uthållighet eller segra över din svaghet.
DET TREDJE FÖRSIKTIGHETSMÅTTET.
17. Låt dt tredje försiktighetsmåttet bestå i att
den andliga människan aldrig vänder sin uppmärksamhet mot de ljuvliga känslor, somhon kan erfara under sitt handlande.
Hon skall inte binda sig vid detta och ägna sig
åt dessa handlingar enbart för den sakens skull.
På samma sätt skall hon inte helle rundfly den bitterhet honk an finna i dem utan snarare söka
det obehagliga och mödosamma och hålla fast vid det.
Därigenom tyglar man sin sinnlighet och på annat sätt kan du inte bli kvitt egenkärleken och vinna
Guds kärlek.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 | |||||
6 |
7 | 8 | 9 |
10 |
11 | 12 | |||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 | 19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 | ||||||
|