Direktlänk till inlägg 11 april 2016
KAPITEL 18.
DET FÖRKLARAS HUR DENNA HEMLIGA VISHET
OCKSÅ ÄR EN STEGE.
1. Det återstår oss nu att förklara det andra ordet,
nämligen hur denna vishet också är en STEGE.
Och då är det värt att veta att det finns många
orsaker till att vi kan kalla denna hemliga
kontemplation en stege.
Allra först, liksom man stiger uppför en stege
och tränger in i en fästning för att bemäktiga sig
förråd, skatter och andra föremål som finns där,
just så stiger själen genom denna hemliga
kontemplation, utan att förstå hur, uppåt ändå
till den himmelska kunskapen och till ägandet
av de de himmelska rikedomarna och skatterna.
Det är detta som den kunglige profeten klart
låter oss förstå när han säger:
"Salig är den man som i dig har sin starkhet,
den vilkens håg står till att stiga upp genom
tåredalen, hän mot det mål han har föresatt sig;
den som har givit befallningen, han giver
också sin välsignelse; så stiga de från
kraft till kraft och såsom från ett trappsteg
till ett annat, till dess de få skåda
härskarornas Gud på Sion" ( Ps. 84:6-8 ).
Detta betyderatt de skall komma att äga skatterna
i Sions borg, det vill säga den eviga saligheten.
2. I andra hand kalalr vi den hemliga kontemplationen för en STEGE därför att liksom
pinnarna på stegen tjänar både till att stiga upp
och och att stiga ned, så använder denna hemliga
kontemplation samma nådebevis ochljus både till
att lyfta själen til Gud och at ödmjuka henne
i sig själv.
Ty alla nådebevis som verkligen kommer från Gud har det karakteristiska draget att de både
ödmjukar själen och lyfter henne på samma gång.
På denna väg är nedstigande detsamma som
uppstigande, och uppstigande detsamma som
nedstigande.
Ty den som ödmjukar sig skall bliva upphöjd
och den som upphöjer sig skall bliva ödmjukad
( Luk. 14:11 ).
Utom att ödmjukhetens dygd är något stort för
den själ som övar sig däri, så låter Gud henne oftast
siga uppför denna stege för att hon skall gå
nedför den, och låter henne gå nedför den för att hon skall stiga uppför den, därför att detta
ord av den Vise skall fullbordas:
"Före fall går högmod i mannens hjärta,
och ödmjukhet går för ära" ( Ords. 18:12 ).
3. Och om vi nu ser på detta ur naturlig synpunkt
och alldeles bortser från den andliga synpunkten,
så kan själen om hon lägger märke till det klart
se hur det alltid går upp och ner på denna väg,
och hur den lycka hon njuter snart följes
av någon storm eller prövning; man skulle rentav kunna säga att hon får lugn bara för att förberedas
och stärkas till kommnade prövningar,
men å andra sidan ser själen också att efter olycka och plåga kommer det en överflödande lycka
och frid.
Därför tycker själen ibland att det ser ut som om det vore för att hon skall få uppleva en riktig
festglädje som hon först måste genomgå
enn vigilie eller fast.
Sådan är alltså denn vanliga utvecklingsgången
inom detta tillstånd av kontemplation.
Själen har ännu inte nåt fram till det slutliga
lugna vilandet.
Hon befinner sig aldrig i samma läge, hon är hela
tiden i färd med att än stiga uppåt och än nedåt.
4. Orsaken till denna växling är den, att eftersom
fullkomlighetens tillstånd består i ren kärlek
till Gud och förakt för sig själv och inte kan existera utan dessa två villkor, så måste Gud
nödvändigtvis börja med att öva själen i än det
ena och det andra.
Han låter henne alltså smaka denna kärlek
och ana dess härlighet, och sedan prövar han henne
genom att ödmjuka henne.
Och detta får pågå ända till dess att hon slutligen
har förvärvat sig fullkomliga vanor och upphör med
detta uppstigande och nedstigande.
Då har hon nått ända upp och förenas med Gud,
som är det högsta målet på toppen av den
mystiska stegen.
Det är vid honom hon håller sig fast och i honom
hon finner vila.
Denna kontemplationens stege som har sitt
himlafäste i Gud är avbildad i den stege som Jakob såg i sin dröm och på vilken änglarna steg ned
från Gud till människan och upp från människan
till Gud, som fanns vid toppen av stegen
( 1 Mos. 28:12 ).
Denna dröm ägde rum på natten när Jakob hade
somnat, säger den Heliga Skrift, för att vi skall
förstå hur hemlig denna väg eller uppstigning
är som leder till Gud, och hur olik alla
människotankar den är.
Och detta är lätt att förstå.
Ty vanligen tycker vi människor att det som är bäst för oss, självförgölmmandet och självutplåningen,
är det värsta som kan hända oss; under det att sådant som däremot har ringa värde,
glädjeämnen och njutningar, där vi oftast förlorar
mer än vi vinner, det tycker vi är en stor
lycka.
5. Låt oss nu tala litet mera märgfullt och närmare
bestämma karaktären avv den hemliga
kontemplationens mystiska stege.
Huvudorsaken till att kontemplationen kallas
en mystisk stege, det är att den är ett kärleksvetande, en ingjuten kunskap om
och kärlek till Gud, och att samtidigt som den lyser
in i själen, upptänder den kärleken inom henne för att lyfta henne steg för steg ända upp till Gud,
hennes Skapare.
Ty det är kärleken ensam som binder själen vid Gud
och förenar henne med honom.
Men för klarhetens skall vi här ange de olika
trappstegen på denna gudomliga stege genom
att kortfattat antyda vilka kännetecken
och verkningar de har, och på det sättet kommer
själen att kunna gissa sig till vilket steg hon själv
har uppnått.
Vi skall särskilja dem genom deras verkningar,
och därvid följer vi den helige Bernhard och den helige Tomas.
Det vore för övrigt omöjligt för oss att lära känna
dem sådana de är i sig själva, med endast våra
naturliga förutsättningar.
Denna stege är som vi har sagt en kärlekens stege,
och den är så hemlig att Gud ensam kan
mäta och känna vikten och värdet hos denna kärlek.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 | 12 | 13 |
14 | 15 |
16 |
17 | |||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 | |||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|