Direktlänk till inlägg 11 april 2016
KAPITEL. 17.
DEN ANDRA VERSEN ÅTERGES. DET FÖRKLARAS
HUR DENNA DUNKLA KONTEMPLATION ÄR HEMLIG.
1. För att rätt förstå denna versrad är det lämpligt
att ge en förklaring till tre ord i den.
De två orden HEMLIG STEGE betecknar den
kontemplationens mörka natt som vi sysslar med;
det tredje ordet, dvs. ordet FÖRKLÄDD, hänför
sig till själen och betecknar henne sätt att vara
i denna natt.
Och främst måste vi vet att i denna vers kallar själen den dunkla kontemplationen varigenom
hon når kärleksföreningen för en HEMLIG STEGE,
och detta på grund av två egenskaper den har:
den är en stege, och den är hemlig.
Dessa två egenskaper skall vi behandla var
för sig.
2. Först kallas den dunkla kontemplationen hemlig.
Som vi ovan har sagt är detta den mystiska
teologin som teologerna kallar hemlig vishet
och som enligt den helige Tomas meddelas
och ingjutes i själen medelst kärleken.
Dett asker hemligt och utan att förståndets
naturliga verksamhet och de andra själskrafterna
vet något om det.
Alla själskrafterna är nämligen totalt oförmögna
att åstadkomma något sådant, utan det är
den Helige Ande som ingjuter och ordnar
kontemplationen i själen, som Bruden i
Höga Visan ( 2:4 ) säger: detta utan att själen,
som det eller vet hur det har gått till.
Det är därför som denna kontemplation
kallas hemlig.
I själva verket är det inte bara själen som inte
förstår den, utan ingen förstår den, inte ens
djävulen.
Det är den gudomlige Mästaren som undervisar
själen, han finna på ett substantiellt sätt inom
henne där, dit varken djävulen eller den
naturliga kunskapsförmågan eller förståndet
kan tränga in.
3. Den dunkla kontemplationen kallas hemlig
också på grund av de verkningar den har i själen
Den är hemlig inte bara när själen befinner
sig i reningens mörker och smärta och den
hemliga visheten renar henne på ett sådant sätt
att hon inte vet vad hon skall säga om den,
utan den är hemlig också efteråt när själen
är upplyst och visheten meddelas henne på ett
klarare sätt; även då förblir den så hemlig
att själen kan urskilja den eller ge den något namn.
För örigt känne rsjälen alls inte något begär
att överhuvud taget tala om sin dunkla kontemplation, och inte heller finner hon någon
lämlig form eller likhet eller något medel som
kunde ge ett adekvat uttryck för en så upphöjd
nåd och en så oändligt fin andlig förnimmelse.
Och även om själen verkligen skulle gripas
av en riktigt varm önskan att förklara sin
kontemplation och därför försökte använda
alla möjliga uttryck, så skulle den ändå förbli
en hemlighet för omvärlden och någonting
outsägligt.
Eftersom denna inre vishet är så enkel,
så almän och så andlig, kan den nte inträda i
förståndet som någon föreställning eller någon
symbolisk bild som vore fattbar för sinnena.
Och eftersom den ännu aldrig har upptagits
genom sinnena och inbillningskraften och dessa
aldrig har iakttagit dess form och väsen,
så förmår de inte heller ge någon upplysning
därom eller göra sig en föreställning därom
så att de kunde uttrycka sig riktigt, även om själen
alldeles tydligt märker att hon känner och erfar
denna livgivande och mystiska vishet.
Själen liknar alldeles en person som ser en sak för första gången och som aldrig förut har sett något liknande: han förstår den och njuter av den,
och likväl kan han inte benämna den och inte säga
vad den är för någonting, trots alla sina ansträngningar och trots att det i så fal rör sig om en sak som han kan förnimma med sinnena.
Desto omöjligare är det då för själen att
tala om något som hon inte kan förnimma
med sinnena.
Detta är en utmärkande egenskap i Guds tal.
När det är mycket förtroligt och andligt
och översinnligt, så hejdar det med ens harmonien
och all förmåga hos sinnena, både de yttre
och d einre, och bringar dem till tystnad.
4. Vihar bevis och exempel på detta i den
Heliga Skrift.
Jeremia visar oss sin oförmåga att uppenbara
vad Gud har sagt tillhonom och att utåt tala om det,
när han efter att ha lyssnat till Gud inte kan
svara honom något annat än: A, A, A, ( 1:6 ).
Denna inre oförmåga, dvs, de inre sinnenas
och inbillningskraftena oförmåga, samtidigt med den yttre oförmågan att tala uppvisas av Mose,
när denna befann sig inför den brinnnade
busken ( 2 Mos. 4:10 ).
Han svarade Gud att efter detta Guds tal kunde
han själv inte längre tala, och att han inte heller
vågade lyfta sina ögon genom den inre inbillningskraften, såsom Apostlagärningarna
berättar ( 7:32 ).
Ty han tyckte att inbillningskraften stod
alldeles främmande för Gud, att den inte kunde
bilda sig något begrepp om vad han uppfattade
av Gud, ja att den inte ens var i stånd att alls
uppfatta någon unskap om Gud.
Då nu denna vishet är Guds tal till själen,
närmare bestämt en ren ande som talar till
en annan ren ande, så förmår inte sinnena som
ju står lägre än anden att uppfatta detta tal,
utan det förblir en hemlighet för dem.
Sinnena förstår det inte, de kan inte återge
det med ord och har inte ens något intresse
för det, eftersom de inte förnimmer det.
5. Härigenom kan vi förstå varför somliga
personer som går denna väg, rättsinniga och litet
blyga, och som så gärna skulle vilja avlägga
räkenskap för sina andliga ledare över vad som
sker i deras själ, inte vet hur de skall uttrycka sig
och inte kan säga det.
Därför känner de stor motvilja mot att tala öppet
i detta ämne, särskilt när kontemplationen är
en smula enklare och själen knappast själv
märker den.
Det enda de kan säga är att de är nöjda och belåtna
och lyckliga, at de förnimmer Gud och att de tror at de är på rätt väg.
Men att uttrycka vad själen upplever, det
är inte ena att tänka på, annat än i allmänna
ordalag sådana som dem vi har anfört.
Det förhåller sig inte på samma sätt när det gäller
mera speciella nådebevis såsom visioner,
direkta gudsupplevelser och liknande.
Ty vanligen ges dessa nådebevis i någon
sinnligt förnimbar form, och då är det som denna
förnimbara form eller någon annan liknande som
man kan tala.
Men då beror förmågan atttala därom inte
på den rena kontemplationen, ty den förblir
obeskrivlig som vi har sagt, och det är därför
den kallas hemlig.
6. Men det är inte bara därför som den mystiska
visheten kallas hemlig och verkligen är det,
utan det är också därför att den besitter egenskapen att i sig dölja själen.
Utom de verkningar som den normalt
frambringar bemäktigar den sig ibland själen på
ett sådant sätt och döljer henne så helt i sitt
outgrundliga djup, att själen tydligt märker
hur långt borta från alla skapade varelser hon
befinner sig och avskild från dem.
Själen känner det då som om hon vore ställd
i en djup och ofantligt stor ödmark dit ingen
mänsklig varelse har tillträde, det är som en oändlig
öken utan gränser åt något håll.
Och djupare och ofantligare och ödsligare den
är, desto behagligare, attraktivare och ljuvligare
är den för själen.
Ju mera själen ser sig upphöjd över alla skapade
varelser på jorden, desto mera känner hon
sig invigd i hemligheten.
I detta outgrundliga djup av vishet förädlas själen
och växer till genom att dricka ur själva källorna till
kärlekens vetande.
Då upptäcker hon inte bara hur låga de mänskliga
förhållandena ter sig i jämförelse med et gudomliga
vetandet och kännandet, utan hon ser också hur dåliga, otillräckliga och odugliga alla de ord
och uttryck är som man använder för att här på
jorden kunna tala om gudomliga ting.
Likaså inser hon hur omöjligt det är att på
naturlig väg lära känna och förnimma hurdana
de gudomliga tingen är i sig själva, hur upphöjt
och andligt man än förmår tala därom.
För detta är det nödvändigt att själen får se
allting i belysningen av den mystiska teologi
som vi talar om.
Det är endast mitt uppe i dess strålglans som själen
fattar som själen fattar denn sanning som man
inte kan återge med vanliga mänskliga uttryck
och ännu mindre förklara.
Därför är det med all rätt som själen kallar den
HEMLIG.
7. Dengudomliga kontemplationen äger denna
egenskap att vara hemlig och att övergå vår
normala fattningsförmåga, inte bara därför att den
är övernaturlig, utan vidare därför att den är den
väg som leder till fullkomligheterna i föreningen
med Gud.
Men eftersom dessa fullkomligheter inte är kända
på mänskligt sätt, så måste man söka sig fram
till dem genom ett mänskligt icke-vetande
och ett gudomligt icke-vetande.
Enligt mystikens språk som vi här använder,
är de gudomliga tingen och fullkomligheterna
inte kända och fattade sådana som de är i sig
själva medan man söker dem och övar sig i dem,
utan först när man redan har funnit dem och har
erfarenhet av dem.
I detta sammanhang säger profeten Baruk
om den gudomliga Visheten:
"Ingen finnes, som känner hennes vägar,
och ingen som aktar på henens stigar"
( 3:31 ).
När den kunglige profeten talar till Gud om denna väg uttrycker han sig så:
"Ljungeldar lyste upp jordens krets, jorden darrade
och bävade, genom havet gick din väg, din stig
genom stora vatten, och dina fotspår fann
man icke" ( Ps. 77:19-20 ).
8. Dessa ord hänför sig andligen till det ämne
vi behandlar.
Ty det ljus som Guds ljungeldar lyser upp
jorden med, därmed menas det ljus som den
gudomliga kontemplationen sprider
i själskrafterna: att jorden darrar och bävar,
därmed menas den rening som själen då undgår.
När det säges att den väg på vilken själen
vandrar framm emot Gud är havet, och att hennes
fotspår därför inte återfinnes, så utsäges därmed
att den väg som leder till Gud är lika hemlig
och dold för själens sinnliga del, som en väg
på havet, vars stigar och fotspår man ju inte kan se, är för det kroppsliga sinnet.
Likaså är det utmärkande för de vägar som Gud
följer när han drar till sig själarna och fullkomnar
dem genom att förena dem me dsin Vishet,
att de förblir okända.
Därför står också i Jobs bok, när detta
Guds handlingssätt prisas, följande ord skrivna:
"Förstår du de vida vägar som molnen följa
och har du det fullkomliga vetandet" ( 37:16 ).
Därmed hänsyftas på de vägar och stigar som Gud följer för att förhärliga själarna och fullkomna dem
i sin Vishet, dessa själar som här liknas vid
moln.
Av allt detta kan vi se att denna kontemplation
som leder själen till Gud är en hemlig vishet.