Direktlänk till inlägg 4 april 2016
KAPITEL. 14.
DÄR DEN FÖRSTA STROFENS TRE VERSRADER
ANFÖRES OCH FÖRKLARAS.
1. Denna lyckliga lott består i det själen nu
bsjunger i de följande verserna:
JAG GICK UT OSEDD AVV ALLA
TY HELA MITT HUS LÅG I VILA.
Detta är en l iknelse.
För att kunna förverkliga sin plan har hon på
natten gått ut ur sitt hem, rakt ut i mörkret,
under det att allt hennes husfolk låg och sov
och ingen kunde hindra hennes flykt.
Då själen vil utföra ett så heroiskt och ovanligt
verk som föreningen med hennes gudomlige
Älskade är, så går hon ut ur sitt hus, ty den
Älskade finner man bara därute i ensamheten.
Därför begär Bruden att finna honom ensam när hon
säger: "Vem ger mig dig såsom en min broder,
amad vid min moders bröst, så att jag finge möta
dig därute och finge kyssa dig"
( Höga V. 8:1 ).
Just så måste den av kärlek gripna själen handla
för att uppnå sitt mål.
På natten när allt hennes husfolk låg och sov
måste hon gå ut, det betyder när själens vanliga handlingssätt och hennes önskningar och begär,
som är hennes husfolk, hade dämpats och bringats till ro medelst denna natt.
Ty detta husfolk stör alltid själen och tillåter
inte att hon gör sig fri från dem, och de hindrar henne alltid från att komma åt nådegåvorna.
De är de tjänare som är människans fiender
och om vilka vår Herre i Evangeliet säger:
"Och envar får sitt eget husfolk till fiender"
( Matt. 10:36 ).
Därför måste detta husfolks verksamhet och många
känslor bringas till ro i denna natt, så att de inte
ståri vägen för mottagandet av det övernaturliga
goda som kärleksföreningen med Gud är,
ty så länge de äger sin fulla kraft och verksamhet
kan själen inte förverkliga sin plan.
Denna naturliga verksamhet och dessa naturliga
känslor för ingalunda till hjälp för själen,
utan de utgör tvärtom de hinder som avhåller
henne från att ta emot det andliga goda som
kärleksföreningen är.
Därför är också hennes naturliga förmåga helt
odugliga i att förskaffa henne detta övernaturliga
goda, som Gud själv ingjuter i själen,
hemligt ooch stilla, utan hennes medverkan.
Det är alltså nödvändigt att alla hennes själskrafter
tystnar och förhåller sig passiva och att de inte
blandar in sin låga verksamhet och sina eländiga
böjelser, om själen skall kunna ta emot
detta Guds ingjutande.
2. Det var alltså en "lycklig lott" för själen att Gud
i denna natt lät allt hennes husfolk somna in,
det vill säga alla hennes själskrafter, alla lidelser,
böjelser och begär som lever både i hennes
sinnliga och hennes andliga del.
På det sättet kunde hon gå ut osedd, det vill säga
utanatt hejdas av alla dessa själskrafter etc,,
som var nedsövda och förkvävda under denna
natt där de hade lämnats i mörker,
för att de inte skulle kunna förnimma eller vara
medvetna om någonting påderas låga och
naturliga sätt.
Ty då skulle de ha ställt sig i vägen för själen
och hindrat henne från att gå ut ur sig själv
och ut sin sinnlighets hus.
Men nu kunde hon alltså nå fram till den
fullkomliga kärlekens andliga förening med Gud.
3. O vilken lycklig lott för själen att ha kunnat
befria sig från sin sinnerlighets hus!
Enligt min åsikt kan själen inte tillfullo fatta
detta utan att själv ha fått göra denna lyckliga
erfarenhet.
Då först ser hon klart i vilket sorgligt slaveri
hon förut befann sig, och i hur mycket elände hennes lidelser och lustar förut försatte henne.
Nu vet hon att andens liv är verklig frihet
och at det innebär an rikedom av oväderliga
skatter.
Vi skall för övrigt visa upp några av dessa när vi
så småningom utvecklar de kommande stroferna.
Och då kommer läsaren att alldeles klart inse
hur rätt själen har när hon betraktar det som en lycklig lott att ha gått igenom den fruktansvärda
natt vi har talat om.