Direktlänk till inlägg 26 mars 2016
KAPITEL. 3.
OBSERVATION OM DET SOM FÖLJER.
1. De andliga människorna har alltså gjort framsteg
under den tid som de har tillbringat med att
nära sina sinnen med ljuvliga medelanden.
Och därvid blir den sinnliga delen
så lockad och fängslad av de njutningar som härrör
från den andliga delen, att den förenar sig med anden och anpassar sig helt efter den.
Båda delarna av själen njuter nämligen
var på sitt sätt en och samma andliga föda,
och som en och samma individ och som
samma person dricker de ur samma källa.
När dessa båda delar har förenats och så
att säga utgör ett, är de väl förberedda för
den hårda och plågsamma rening av anden
som väntar dem.
Det är i den som de två delarna av själen,
den andliga och den sinnliga, komer att bli
fullständigt renade, ty den ena delens rening
kan aldrig helt förverkligas utan den andras,
och sinnenas rening blir inte verkligt allvarlig
om inte andens rening också har påbörjats.
Därför kan ochbör den sinnenas natt
som vi har behandlat snarare kallas en viss
förbättring av lidelserna eller en uppbromsning
av dem, än en rening i egentlig bemärkelse.
Orsaken till dtta är att alla ofullkomligheter
och oordnade beteenden i den sinnliga delen har sina rötter i anden och får sin kraft därifrån;
det är där som de goda eller dåliga vanorna bildas.
Och så länge dessa vanor hos anden inte har avlägsnats, komer alla uppror och laster hos
sinnena aldrig att kunna fullständigt undanröjas.
2. I den natt som vi nu skall tala om renas både
den sinnliga och den andliga delen på en gång.
Det var också i det syftet som den sinnliga delen
i förväg måste undergå den första nattens
omgestaltande verksamhet och tilgodogöra
sig det därur uppstående lugnet, för att den
sedan i förening med anden skulle kunna renas
samtidigt med den, och båda tillsammnas med större ståndaktighet skulle kunna ta på sig
sina lidanden.
3. Icke desto mindre har de som avancerat
ett umgänge med Gud som alltjämt är mycket lågtstående.
Deras andes guld är ännu inte renat och lysande;
de tänker på Gud som barn, talar om Gud som barn ,
deras kunskaper och omdömen om Gud är
som barns, i den helige Paulus´ mening
( 1 Kor. 13:11 ).
Ty de har ännu inte uppnått fullkomningen,
själens förening med Gud, i vilken de så att säga
som vuxna utför stora ting i anden, så att deras
verk och själskrafter verkar mera gudomliga
än mänskliga, såsom vi senare skall skildra.
Gud vill verkligen avkläda dem den gamla människan och kläda dem den nya människan
som är skapad efter Gud genom sinnets förnyelse,
som Aposteln skriver ( Kol. 3:10 ).
Gud för in utblottningen i deras själskrafter
och känslor och sinnen, både de andliga och
de sinnliga, både de yttre och inre.
Han uppfyller förståndet med mörker, viljan
med torka, minnet med tomhet.
Han sänker själens känslor ned i den djupaste
misär, bitterhet och ångest.
Och han tar ifrån henne den lustkänsla
och glädje som hon förut erfor i religösa ting.
Ty detta borttagande av lust och sinnlig glädje
är en av de grundbetingelser som erfordras
i anden, för att den skall bli i stånd att uppta
och med sig förena den andens andliga form,
som är kärleksföreningen med Gud.
Allt detta verkar Gud i själen medelst rena
och dunkla kontemplationen, såsom den
första strofen låter oss förstå.
Visserligen har denna strof redan i början
av första natten förklarats på tillämpligt sätt,
menn själen bör dock förstå att tillämpa den
framför allt på denna andra natt, andens natt,
som utgör den viktigaste delen av själens
rening. Det är i detta syfte som vi åter
skall erinra oss den och på nytt förklara den.