Direktlänk till inlägg 1 maj 2015

ORDSPRÅKSBOKEN. 7.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 maj 2015 08:11

ORDSPRÅKSBOKEN. 7.

Ordspråksboken. 7:1-2.

1.  "Min son, håll fast vid mina ord och bevara mina bud

inom dig".

Min son, mitt folk, var rotade i mitt eviga ord. 

Himmel och jord skall förgås; men inte mitt ord.

( Luk. 21:33 ).

2.  "Håll mina bud så får du leva, bevara min lära

som din ögonsten". 

Hjärtats trohet till Guds budord; ges i löftet; livet blir då innehållsrikt.

Bevara Kristi lära; i tankar, hjärtan och tal; som en dyrbar

ögonsten.   

Ordspråksboken.  7:3-4.

3.  "Bind dem om dina fingrar, skriv dem på

ditt hjärtas tavla".

Låt mina budord återspelas i ditt vardagliga liv.

Skriv dem på din inre människas tavla;

ty därifrån utgår livet. 

4.  "Kalla visheten din syster och insikten din vän".

Ha din dagliga gemenskap med visheten; din syster.

Säg i ditt hjärta; God morgon; Visheten.

Min syster; visheten; visa för mig; din vilja.

Insikten; vännen min; under mina livsdagar;

är du vid min sida. 

Ordspråksboken. 6:5-9.

5.  "De bevarar dig för den främmande kvinnan, för henne

som talar så förföriskt".

Visheten, din syster och insikten din vän;

bevarar ditt hjärta och tankar; ifrån den främmande kvinnans förföriska tal.

6.  "När jag stod vid fönstret i mitt hus och såg ut genom gallret".

7.  "Såg jag bland de oerfarna en oförståndig yngling".

8.  "Han kom gående vid hennes gathörn i riktning mot hennes hus".

9.  "På kvällen då skymningen föll, då nattens

mörker bröt in".

En o-förståndig yngling bland de o-erfarna; deras livsstil och livsföring; ej återspeglar livet i vishetens och insiktens närvaro.

Ynglingen kom gående i riktning mot den främmande förföriska kvinnans hus; i skydd av nattens mörker.

Den förföriska kvinnan är verksam i det andliga mörkret.

Ordspråksboken.  7:10-12.

10.  "Då kom hon honom till mötes, klädd som en hora och med sluga planer".

11.  "Rastlös och ostyrig är hon, kan aldrig hålla sig hemma".

12.  "Än på gatan, än på torget, på pass i varje gathörn".

Beskrivning på den förföriska kvinnans livsstil och livsföring.

Ordspråksboken. 9:13.

13.  "Dårskapen är en rastlös kvinna, lättsinning,

utan allt vett".

Dårskapen+o-kunnigheten; orolig och rastlös i sin livsföring.

Lyssnar inte på trovärdigheten och troheten.

Lever i andlig lättja och falska förhoppningar.

Har lögnen som livets draghjälp.

Sprider ut ett falskt och lögnaktigt tal. 

Ordspråsboken.  7:13-18.

13.  "Hon grep tag i honom och kysste honom och sade med skamlös uppsyn".

14.  "Jag var skyldig ett gemenskapsoffer och har nu infriat mitt löfte".

Den o-förståndige ynglingen tror på hennes lögnaktiga

infriande löfte; ty jag var skyldig detta gemenskaps-offer.

Gemenskaps-offer; offret att bemöta ynglingens gemenskap.

15.  "Därför gick jag ut för att möta dig, jag sökte dig och fann dig".

16.  "Min säng står bäddad med täcken avfärgat egyptiskt linne".

17.  "Jag har bestänkt min bädd med myrra, aloe och kanel".

18.  Kom, låt oss berusa oss med kärlek och njuta dess vällust ända till morgonen".

Höga Visan;  "De i kristen utläggning handlar om kärleken mellan Gud eller Kristus som brudgum och kyrkan, den fromma själen eller jungfru Maria som brud".

Höga Visan. 3:2.

2.  "Jag vill stiga upp och gå runt i staden, på gatorna och över torgen, ock söka den den jag har kär.

Jag söker men finner honom inte".

Höga Visan.  4:13-14.

13.  "I din lustgård växer granatträd med härliga frukter, henna och nardus".

14.  "Nardus och saffra, kalmus och kanel, alla slags doftrika träd, myrra och aloe och finaste kryddor".

Höga visan.  5:1.

1.  Han; Brudgummen "Jag kommer till trädgård, min syster och brud.  Jag plockar min myrra och mina kryddor, jag smakar mina bikakor och min honung, jag dricker mitt vin och min mjölk.

Kören sjunger "Ät, ni älskande, och drick!

Berusa er av kärlek!!

Ordspråksboken. 6:19-23.

19. "Min man är inte hemma, han är på resa och långt härifrån".

20. "Han tog med sig penningpungen, först vid fullmånen kommer han hem".

21. "Hon övertalar honom med sitt prat och förleder honom med sina lena tunga".

Ynglingen förleds av hennes förföriska tal; han lyssnar inte på vishetens och insiktens tal.  ( Ord. 2:16 ).

22.  "Han går genast med henne, lik en oxe som leds till slakt, lik hjort som hoppar i snaran".

Ynglingens beslutsamhet; gör honom lik oxens och hjortens

livsöden.

23.  "Och får levern genomborrad av en pil, lik fågel som flyger mot fällan ---- han anar inte att hans liv står på spel".

Ynglingen förblindad av hennes förföriska tal; kan liknas vid fågelns flyktväg i dödsfällans snara.

Predikaren.  7:26-27.

26.  "Jag föresatte mig nu att undersöka och utforska, att söka visheten och meningen.

Jag insåg att ondska är oförnuft och dåraktiga handlingar vanvett".

27.  "Detta har jag funnit: bittrare än döden är kvinnan, hon är en snara , hennes hjärta är ett nät, hennes armar är bojor.

Den som behagar Gud kommer undan, men syndaren blir henens fånge".

Ordspråksboken.  6:24-27.

24.  "Hör därför på mig, mina barn, och lyssna till mina ord".

25.  "Låt dig inte lockas med på hennes vägar, förirra dig inte in på hennes stigar".

26.  "Ty många har fallit för hennes hand, otaliga är

hennes offer".

27.  "Från hennes hus går vägen till dödsriket, till dödens boning för den ner".

Vishetens klokhet; mitt folk; lyssna och lyd mina budord.

Beskydda er från hennes förföriska vägar; låt er inte vilseledas in på hennes stigar.

Hennes listiga och lockande erbjudanden; blivit till otaliga offer i hennes händer.  








 

 






   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards