Direktlänk till inlägg 24 mars 2016
KAPITEL. 13.
OM DE ÖVRIGA FÖRDELAR SOM SINNENAS
NATT SKAPAR I SJÄLEN.
1. Själen har vidare sådana ofulkomligheter
som kommer av andlig girighet; hon önskade
än det ena än det andra, och hon var aldrig
nöjd med varken det ena eller den andra
fromhetsövningen på grund av sitt begär
efter den glädje och tillfredsställelse som hon
fann i dem.
Men nu är hon fullständigt förändrad i denna
natt som är så djup och så full av långvarig
känslotorka.
Eftersom hon inte längre erfar de
ljuvligheter och njutningar hon var van vid, utan
tvärtom avsmak och motgångar, så fortsätter
hon sina andakter med en sådan måttfullhet,
att hon numera snarare skulle kunna synda
genom att göra för litet på områden det hon förut
syndade genom att göra för mycket.
Likväl får den själ som har kommit in i denna
natt av Gud oftast både ödmjukhet och beredvillighet att göra det goda av kärlek till Gud,
även utan tillfredsställelse.
Och sålunda frigör hon sig från en mängd saker
som hon förut fann så stor glädje i.
2. Den torka och motvilja som själen känner vid
sina andliga övningar befriar henne vidare från de
ofullkomligheter som vi har talat om i samband med
den andliga okyskheten.
Ty dessa svagheter härstämmar ju från som vi
redan har nämnt vanligen ur den njutning
som strömmar över från anden till sinnena.
3. Beträffande de ofullkomligheter som är förknippade med den fjärde kardinalsynden,
det andliga frosseriet, som själen befriar sig från
i denna dunkla natt, kan läsaren gå tillbaka till
vad vi ovan redan har sagt om detta.
Vi har emellertid inte anfört dem alla,
ty de är otaliga. Jag kommer alltså inte att tala
om dem här.
Min önskan är i själva verket att med det snaraste
slutföra behandlingen av denna natt för att så
kunna gå över till den andra natten, där vi har
att behandla en mängd viktiga lärdomar
och en djup och svår lära.
För att förstå de oräkneliga fördelar som
själen utom de redan nämnda vinner genom att
i denna natt bekämpa det andliga frosseriet,
räcker det att framhålla att hon gör sig fri från
alla de ofullkomligheter vi har talat om, från
mycket annat ont och från avskyvärda laster som
vi inte talat om.
Sådana har många människor råkat in i,
såsom erfarenheten visar, endast därför
att de inte har tämjt sina lustar beträffande
andligt frosseri.
Ty när Gud leder en själ in i denna torra och dunkla
natt, tyglar han till den grad henne sbegär och
böjelser att hon inte får vederkvicka sig med
någon som helst lustkänsla eller sinnligt förnimbar
njutning, varken av högre eller lägre slag.
Och detta genomför han konsekvent ända till
dess att själen ifråga om begär och böjelser
är alldeles förkrossad, omvandlad och överväldigad.
Ty hennes begär och böjelser har förlorat
sin kraft, och själv liksom förtorkar hon eftersom
hon inte längre kan använda sitt smaksinne,
på samma sätt som mjölken i ett modersbröst
torkar bort när barnet är avvant.
Och när själens böjelser är undertryckta gör
själen stora framsteg med hjälp av den underbara
andliga nykterhet som vi har talat om, och hon
förvärvar dessutom nya fördelar genom att
hennes lidelser har dämpats.
Hon lever numera i frid och andlig ro, ty där
det inte finns några begär elle rnågon lystnad
som regerar, där finns det helle ringa bekymmer
längre, utan bara frid och tröst från Gud.
4. Därav uppstår en nandra fördel, nämligen den
ständiga känslan av Guds närvaro, och den
beledsagas av fruktan för att gå tillbaka på
den andliga vägen, som vi har sagt.
Denna fördel är mycket värdefull och inte
minst betydelsefulla mitt i denna känslotorka
och rening av sinnena.
Ty själen berfiar sig från de ofullkomligheter
som förut vidlådde henne till följd av hennes
lidelser och böjelser och som försvagade
och förblindade henne.
5. Det finns ytterligare en stor fördel i denna natt,
och det är att själen tränar sig i utövndet av alla
dygder på en gång.
Hon tränar sig i tålamod och långmodighet under
den långvariga känslotorkan och övergivenheten,
när hon måste framhärda i sina fromhetsövningar
utan att finna tröst eller tillfredsställelse.
Hon tränar sig i kärlekne till Gud, ty hon handlar
inte till följd av någon lockelse eller smak för
sina handlingar, utan endast i avsikt att
behaga Gud.
Likaså utövar hon styrkans dygd, ty mitt i den
svårighet och motvilja som motarbetar hennes
verksamhet hämtar hon kraft t.o.m i sin
svaghet och blir allt kraftfullare.
Och slutligen påverka sbåde kropp och själ
av de teologiska dygderna, av kardinaldygderna
och alla de övriga dygderna.
6. Denna natt skapar alltså de fyra fördelar
som vi har talat om: den lycksaliga friden,
den vanemässiga hågkomsten av Gud med önskan
att behaga honom, renhet och kyskhet i själen
och slutligen utövandet av de dygder vi nämnt.
Detta fastslog David också, när han själv
befann sig i denna natt.
Ty han säger: "Min själ vill icke låta trösta sig;
då tänkte jag på Gud och gladde mig,
och jag utgjöt mitt bekymmer och min ande
försmäktade" ( Ps. 77:4 ).
Strax efteråt tillägger han: "Om natten efersinnade
jag mitt hjärta, jag övade mig i att göra min ande
klar och ren", det vill säga att jag förjaga
alla böjelser ( Ps. 77:7 ).
7. Vad de ofullkomligheter beträffar som hör till
de tre andra andliga lasterna, vreden, avunden
och lättjan, har själen renats från dem och skaffat
sig de motsvarande dygderna.
Förkrossad och ödmjuk av torka och svårigheter, liksom av andra frestelser och prövningar som Gud har låtit henne undergå
denna natt, blir hon mild och stilla gentemot Gud,
sig själv och nästan.
Hon blir inte längre ond på sig själv eller sin nästa, och hon blir inte heller lidelsefullt upprörd
över sina egna fel eller över andras.
Hon är inte längre missbelåten med Gud och kommer inte längre med malplacerade klagomål
mot honom för att han inte genast
gör henne fullkomlig.
8. Vad avunden beträffar, är hon nu kärleksfull
mot alla människor. Om det finns någon
avund inom henne, så är det en avund som
inte är syndig såsom tidigare, när honn blev
smärtsamt berörd av andra föredrogs eller
överträffade henne.
Ty nu när hon ser sig själv så eländig, ger hon
dem gärna företräde.
Och om hon ännu bär avund i hjärtat, jag säger
om, så är det en dygdig avund som består i
att efterlikna andra; och detta är förvisso
ett tecken på stor dygd.
9. Också olusten och lättjan inför andliga ting
är inte längre syndig som förut.
Denna stämning uppstod då ur de andliga njutningar
som själen emellanåt fick upleva och som hon
längtad efter när hon inte längre hade dem
Men nu uppstår denna håglöshet inte längre ur
lustkänslornas svaghet, ty den har själen
befriats ifrån i reningen av de sinnliga begären,
hon har allt hängivit sig åt Gud.
10. Utom de fördelar vi nu har talat om finns det
ett stort antal andra som själen förskaffar sig genom denna rena kontemplation.
När hon befinner sig mitt uppe i all torka och alla trångmål händer det ibland, just i ett ögonblick
då minst anar det, att Gud ger henne en andlig
glädje, en känsla avv ren kärlek eller en andlig upplysning, som var och en gagnar henne mera
och är mera upphöjd än alla tidigare njutningar.
Men jag måste medge att själen i början inte har
någon känsla därav, därför att det andliga inflytandet här är oerhört fint och inte uppfattas
av sinnena.
11. Men ett ord, ju mer själen renas från sina
böjelser och sinnliga begär, desto mer uppnår
hon den andliga frihet som så småningom
berikar henne med den Helige Andes
tolv frukter.
Därigenom befrias hom på ett underbart sätt
ur sina tre fienders händer, djävulen, världens
och hennes eget kötts.
Ty därmed att hon förkvävt sitt intresse för
den sinnliga glädjen och njutningen hos alla
skapade ting har också djävulen, världen
och sinnligheten förlorat sina vapen och sin
kraft gentemot anden.
12. Det är alltså den långvariga känslotorkan
som kommer själen att gå framåt i ren kärlek till Gud. Nu beger hon sig inte längre till verket
driven av den lust och glädje som hon fann
däri, nu rör hon sig bara av önskan att behaga Gud.
Nu handlar hon inte längre av inbilskhet och
egenkärlek såsom hon kanske hade för vana under
sin lyckas dagar, nu har hon blivit ängslig och
misstrogen mot sig själv, och fri från all
självbelåtenhet.
Så lever hon i den heliga fruktan, som bevarar
och ökar dygderna.
Denna torka utsläcker också naturens starka
begär och temperamentsutbrott, såsom vi
redan har påpekat.
Ty jag upprepar att om Gud inte ibland gav själen
någonnjutning, så skulle det vara ett under ifall
hon genom egna ansträngningar själv kunde
förskaffa sig någon sinnlig glädje eller tröst
i sina verk och andliga övningar.
13. Det är i djupet av denna torra natt som själen
växer i kärlek till Gud och i brinnande önskan
att förhärliga honom.
Ty allteftersom de uttorkas, dessa sinnlighetens
bröst vid vilka själen klängde sig fast och
tillfredsställde sin aptit, så återstår henne i
denna torka och utblottning till slut bara en
enda stor önskan att tjäna Gud.
Och denna inställning är för Gud mycket
välbehaglig enligt psalmistens ord:
"Det offer som behagar Gud är en förkrossad ande"
( Ps. 51:19 ).
14. När därför själen nu går ut ur denna rening
eller dunkla natt, så inser hon klart att hon har
vunnit ala de många och vädefulla fördelar som
vi har tlat om, och i de versrader som vi nu har
förklarat utropar hon därför med all rätt:
"O, lyckliga lott! ------ gick jag ut osedd av alla".
Därmed vill hon säga: Jag har befriat mig från de
band och det slaveri somde sinnliga begären
och böjelserna höll mig fången i.
Jag gick ut osedd av alla, dvs. utan att de tre
fiender jag talat om kunde hindra mig.
Dessa invecklade ju nämligen själen i begär
och njutningar och höll henne fången, så att hon
inte kunde gå ut ur sig själv och nå fram till
den fullkomliga friheten i Guds kärlek.
Menn utan detta hjälpmedel är de vanmäktiga
och oförmögna att bekämpa själen.
15. Sålunda har ett ständigt förkvävande
effektivt dämpat själens fyra lidelsr, glädjen,
smärtan, hoppet och fruktan.
Den vanemässiga torkan har sövt ner de
naturliga böjelserna hos sinnligheten.
Sinnena och själskrafterna har inordnat
sig i en fullständig harmoni genom att upphöra
med sina resonerande förrättningar, vilka som
sagt utgjorde hela befokningen och
bebyggelsen i själens lägre del.
Och det är denna del som själen kallar sitt hus
när hon säger:
TY HELA MITT HUS LÅG I VILA.
Detta sinnlighetens hus ligger redan i vila.
Lidelserna är kuvade, begären dämpade, böjelserna
lugnade och nedsövda medelst denna lycksaliga
natt som renar sinnena.
Och själen har kunnat gå ut ur sitt hus, och hon
börjar nu att vandra andnes väg.
Det är deras väg som avancerar och deras somm redan kan kallas avancerade, den heter också
upplysningens väg eller den ingjutna
kontemplationens väg.
På denn vägen lär och vederkvicker Gud själv
själen, varvid resonerande meditation och all
sysselsättning ochaktiv medverkan från
själens sida underlåtes.