Direktlänk till inlägg 15 mars 2016
FÖRSTA BOKEN.
SINNENAS NATT.
FÖRSTA STROFEN.
UT I DEN MÖRKA NATTEN
AV KÄRLEK OCH ÅNGEST DRIVEN
---------- O LYCKLIGA LOTT! -------
GICK JAG OSEDD AV ALLA
TY HELA MITT HUS LÅG I VILA.
FÖRKLARING.
1. I denna första strof skildrar själen på vilket
sätt hon har gått ut ur sina böjelser både för
det egna jaget och för alla skapade ting.
och hur i sann självförnekelse har dött
bort från sig själv och från allt skapat;
det är därigenom som hon har uppnått
att få leva ett liv fyllt av den ljuvliga och glädjerika
kärleken i Gud.
Hon säger att detta utgående ur sig själv
och ur allt skapat har skett i en dunkel natt.
Därmed menar hon, såsom senare skall
förklaras, det kontemplationens renande ljus,
vilket åstadkommer denna frigörelse
från jaget och från allt skapat,
varunder själen är passiv.
2. Hon har kunnat göra detta, säger hon,
tack vare den kraft och den glöd som kärleken
till hennes Brudgum har upptänt i henne
i denna dunkla kontemplation.
Hon framhäver det lyckliga öde hon fått att kunna nå fram till Gud så lyckligt genom denna natt,
ty ingen av hennes tre fiender, världen, djävulen
och hennes eget kött, vilka ständigt bereder
svårigheter på denna väg, har kunnat hindra
hennes framåtskridande.
Denna den renande kontemplationens natt
har nämligen dämpat och nersövt i hennes sinnlighetens hus alla de lidelser och böjelser
som stod henne emot.
Därför säger denna versrad:
UT I DEN NMÖRKA NATTEN.
KAPITEL. 1.
VI BÖRJAR ATT TALA OM NYBÖRJARNAS
OFULLKOMLIGHETER.
1. Själen börjar träda in i denna djupa natt
när Gud lyfter henne över deras stadium
vilka använder meditationen på sin andliga väg;
Gud försätter henne långsamt till deras stadium. Och när dessa väl har genomgått detta,
då uppår de de fullkomligas stadium, som består
i själens gudomliga förening med Gud
För att bättre kunna förklara vad denna natt är
som själen genomgår och varför hon av Gud införes
i den, är det lämpligt att här allra först kortfattat
tala om några ofulkomligheter hos nybörjarna,
och denna utläggning, hur kort den än må vara
kan inte undgå att vara nyttig för dem.
Ty genom den kommer de att förstå svagheten
i sitt tillstånd och kommer att känna en längtan
efter att Gud skall införa dem i denna natt.
Ty här vinner själen kraft och styrka
i dygderna och får njuta outsägliga ljuvligheter
i Guds kärlek.
Men även om vi måste stanna upp en smula vid
denna utläggning, så sker det endast därför att
det är nödvändigt, så att vi därefter genast
skall kunna övergå till att behnadla den
dunkla natten.
2. Så snart själen beslutar sig för att tjäna Gud
på ett generöst sätt, så börjar Gud vanligen
att lyfta upp henne och vårda henne så som en älskande mor vårdar sitt lilla barn.
Hon värmer det vid sitt modersbröst, när det med
söt mjölk och mild, välsmakande mat,
bär det i sina armar och smeker det.
Altefter som barnet tillväxer bemödar hon sig
om att avhålla sig från smeknigar, hon avlägsnar
det från bröstet vilket hon bestryker med
besk aloesaft, och hon sätter det på golvet
för att det skall lära sig att gå och lämna
sina barnsligheter och så småningom ända
sig till mera väsentliga ting.
Så snart Guds nåd, denna älskande moder,
har återfött en själ till nytt liv och till iver
i Guds tjänst, handlar den med henne på
samma sätt.
Gud låter henne utan någon möda finna den
söta och välsmakande mjölken i de
himmelska tingen och stor glädje i andliga
övningar. Gud bjuder henne som om hon vore
ett litet barn sin ömma kärlekes modersbröst.
3. Och själen finner sin stora gädje i att länge,
ja kanske hela nätter, ägna sig åt bön.
Botövningar är ett nöje, att fasta en glädje,
mottagandet av sakramenten och andliga samtal
är en stor tillfredsställelse.
Naturligtvis hänger hon sig åt dessa nådemedel med al flit och ihärdighet, hon drar nytta av dem
och är mycket omsorgsfull i allt sitt handlande,
men ur andlig synpunkt ådagalägger hon
inte sällan stor svaghet och ofullkomlighet.
Ty att hon hänger sig så ivrigt åt dessa
andliga övningar och sysselsättningar,
det gör hon på grund av de tröst och glädje hon
finner i dem.
Och då hon ännu intehar prövats i en hård kamp
för att uppnå solida dygder, så begår hon många
fel och ofullkomligheter i sina andliga övningar.
Ty i sista instans handlar varje människa efter
den grad av fullkomlighet som hon har uppnått.
Men då hon ännu inte har haft tilfälle att
skaffa sig en stark karaktär, så följer därav
med nödvändighet att hon handlar som
ett barn, svagt och bristfälligt.
För att man nu alldeles klart skall inser hur
svaga dessa nybörjare ännu är i fråga om
utövandet av dygder och att de med lätthet
endast utför sådant som bereder dem glädje,
så skall vi här behandla de sju kardinalsynderna,
och likaså några av de ofullkomligheter som nybörjaren begår vid var och en av dessa.
Därvid kommer man att klart inse att de
handlar som barn. Men man kommer dessutom
att inse hur mycket gott den dunkla natten som
vi skall tala om därför, eftersom det är den
som renar själen och befriar den från alla
fel och ofullkomligheter.