Direktlänk till inlägg 23 juli 2015

JESUS SYRAKS BOK. 15. A.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 23 juli 2015 08:25

ATT SÖKA OCH FINNA VISHETEN.   DEL.  2.

Jesus Syraks bok.   15:1-2.

1.   #Så gör den som är gudfruktig; den som känner lagen

vinner visheten#.

Lyda och känna till lagen; Guds budord är att vinna vishetens hjärta.

Vilket kännetecknar den gudsfruktiges livsstil och livsföring.

Jesus Syraks bok.  19:20.

20.   #All vishet innebär att frukta Herren, och till all vishet hör

att lyda lagen#.

Frukta Herren ger en vishet i våra hjärtan, tankar och på våra

talande tungor.

Vishetens grundtanke och syfte är att lyda lagbuden.

2.   #Hon kommer honom till mötes som en mor och tar emot

honom som en trogen maka#.

Visheten bemöter den sökande efter henne; likt en moder av moderskärlek och tar emot honom som en äkta maka.

Salomos Vishet.  6:16.

16.  #Hon går själv omkring och söker upp dem som är henne

värdiga.  Vänligt visar hon sig för dem var de än går,

hon möter dem närhelst de tänker på henne#.

Salomos Vishet.  8:9.

9.    #Henne försatte jag mig alltså att föra hem och leva med,

ty detta visste jag:  

Med sina råd skall hon ge mig framgång, hon skall uppmuntra mig

i bekymmer och sorg#.

De värdiga är lagbudens efterföljare; hon söker upp dem.

Vänlighetens godhet finns i hennes hjärta; vars godhet hon visar

mot dem som sökt henne.

Hennes samhörighet och gemenskap valde jag; dela livet med.

1.  Hennes råd ger mig framgång och välstånd.

2.  Hon uppmuntrar mig i livets bekymmer och sorgestunder.

Jesus Syraks bok.  15:3.

3.   #Hon ger honom klokhetens bröd att äta, 

och vishetens vatten får han att dricka#.

Hon ger honom klokhetens bröd att äta, och vishetens vatten

får han att dricka.

Dess näringsrika bröd; bli delaktig av klokhetens rikedomar och hemligheter.

Vishetens vatten fyller ett törstigt människo-hjärta.

Ordspråksboken.  9:5.

5.   #Kom! Ät mitt bröd och drick vinet jag har blandat#.

Vishetens inbjudan;  Kom mitt folk, ät mitt bröd;  vishetens bröd,

drick mitt vin; du törstiga människohjärta.

Jesaja 55:1.

1.  #Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten, kom, även om ni inte har pengar!   Förse er med säd, så att ni få äta!

Kom och få säd utan pengar, vin och mjölk utan att betala!#.

Treenighetens bråddjup av kärlek, ödmjukhet och barmhärtighet;

ges till alla ni som törstar och lever i fattigdom.

1.   Den törstige och den fattige får vatten.

2.   Den hungrige får näringsrik föda.

3.   Hämta säd ur mina förrådshus; så att ni får äta.

4.   Den fattige får vin och mjölk.

Jesus Syraks bok.  24:19-22.

19.  #Kom till mig, ni som längtar efter mig, och mätta er med vad

jag har frambragt#.

Visheten bjuder in för en djup gemenskap och samhörighet; de som i sina hjärtan längtar efter henne.  Mätta er med; med allt jag vill ge er.

20.  #Att tänka på mig är ljuvare än honung, att äga mig är för mer

än honungskakans sötma#.

Tänka på mig, Visheten; är ljuvligare är len honung.

Äga mig; i hjärta, tunga och tankevärld; är dyrbare än

honungskakans sötma.

21.  #De som äter mig hungrar efter mer, och de som dricker mig

får törst efter mer#.

De som livnär sig på min Vishet; av dess mättnad; blir hunger

ännu större.  Dricka Vishetens vatten; av dess näringsrika vatten

blir törsten ännu större.

22.  #Den som lyder mig slipper skammen, de som gör bruk av

mig undgår synden#. 

Livet i åtlydnad; ger beskydd mot skammen.

De som lever av mina rikedomar och hemligheter; undkommer syndens träldom och slaveri.

Jesus syraks bok.  15:4-.

4.   #Han stöder sig på henne och skall aldrig falla, han kan lita på henne och blir aldrig sviken#.

Hon är livets stöd och stödjepelare; vilket beskyddar livet från att;

falla för onda begär och lidande.

Trovärdig, ärlig och uppriktig; överger aldrig den som söker hennes gemenskap och samhörighet.

5.   #Hon höjer honom över hans omgivning och gör hans röst

hörd bland allt  folket#.

Han blir ärad i staden och vid stadens portar.

Likt Salomo blir han hörd och uppmärksammad i sin omgivning.

Salomos vishet.  8:10-16.

"Beskrivning om Salomos kärlek till visheten".

10.   #Tack vare henne får jag ära bland människorna, redan

som ung blir jag hedrad i de gamlas krets#.

Hennes belöning; ges till de som sökt henne; bli ärad bland sina

med-människor.  I min ungdomstid; bli hedrar i de gamlas vänskap.

11.   #Jag kommer att visa skarpsinne som domare och blir

beundrar av de mäktiga#.

Hennes visdom i mitt hjärta och sinne; gör mig andligt skarpsinnad

och beslutsam som domare.

Blir beundrar och ärad av de mäktiga i landet.

12.   #De skall vänta när jag är tyst och lyssna när jag yttrar mig,

och om jag talar länge skall de tiga vördnadsfullt#.

De har respekt och vördnad för mig; när jag är rädd om tystnaden.

Lyssnar ni jag talar med min visa tunga.

Blir mitt tal långt; respekterar de sin tystnad.

13.   #Tack vare henne får jag odödlighet, jag lämnar ett outplånligt

minne åt kommande släkten#.

Hennes belöning; blir jag delaktig av odöddligheten.

Mitt levnads minne åt kommande släktled; lämnar ett

outplånligt minne.

14.   #Jag skall styra hedningarna, folken skall läggas under mig#.

15.   #Och fruktansvärda tyranner darra när de hör mig.

Jag skall visa mig god för folket och tapper i krig#.

16.   #När jag kommer hem skall jag vila ut hos henne, ty i umgänget med henne finns ingen bitterhet.

Att leva med henne vållar ingen smärta utan ger bara lust och glädje#.

I Treenighetens närvaro och gemenskap; får jag för evigt vila ut;

hos henne.  I hennes närvaro finns ingen bitterhet.

Livet med hennes samhörighet; ger ingen smärta; endast fylls

mitt inre med lust och glädje.

Jesus Syraks bok.  21:17.

17.  #När folket rådslår är den vises ord eftersökta, och man begrundar noga vad han säger#.

De vises råd eftersökta; i folkets beslutsamma rådslag.

Vad han säger med en vis tunga; begrundas av folkets.

6.   #Lycka och festkrans får han på sin lott och en berömmelse

som aldrig dör#.

Får motta av folket en odödlig berömmelse.

Bestående lycka och festkrans får han på sin lott.

Jesus Syraks bok.   1:11.

11.   #Gudsfruktan är en ära och en berömmelse, en lycka och

en festglädjens krans#.

Livet i åtlydnad mot den heliga budorden ger evig ära och berömmelse; likt åtlydnad mot visheten.

7.   #Män utan förstånd vinner henne aldrig, syndiga människor

får aldrig se henne#.

Dårars o-kunnighet; vinner henne aldrig; människors syndfulla liv

får aldrig erfara hennes närhet och närvaro.

8.   #Hon är fjärran från de övermodiga, lögnarna ägnar henne

inte en tanke#.

Övermodiga hjärtan och sinnen; lever fjärran från henne.

Lögnarna med lögnaktiga tungor; tänker ej på hennes, omsorg, värme, kärlek och ömhet.

Ordspråksboken.  8:13.

13.   #Att frukta Herren är att hata det onda.  

Jag hatar högfärd och övermod, onda handlingar och falska ord#.

Gudsfruktan är åtlydnad mot lagbuden; vars liv avskyr all ondska.

Visheten talar om sin personlighet i tankar och vilja;

Jag hatar all högfärd i ord och handlingar.

Övermodet finner ej min kärlek; ty mitt hjärta är ödmjukt och milt.

Onda handlingar och falska ord har sitt ursprung i högfärden

och övermodet.

9.   #Falskt klingar syndarens lovsång, ty den har inte lagts sig i hans mun av Herren#.

Lovsång ur syndarens hjärta och tunga; klingar falskt i Herrens öron.

10.  #Visheten skall ge ord åt lovsången, Herren skall fylla

den med kraft#.

Vishetens ord i lovsången; fylls av Herrens kraftkälla.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards