Direktlänk till inlägg 16 juli 2015

BEVARADER FRÅGOR PÅ GUDS VAGABOND.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 16 juli 2015 07:35

2.  Många stora helgon, däribland Teresa, har varit sjuka och

märkta av sjukdom.   Hur tror du det påverkat deras liv?

III  VÄGEN TILL DEN INRE BORGEN.

EN DUBBEL KRIS:  FYSISK KOLLAPS OCH ANDLIGT NEDERLAG.

Inkarnationsklostret är  #Teresas andliga hem#.

Där föds hon på nytt. 

Så började hennes provår:  #då överflödiga och praktfulla kläder lagts av, skall en enkel och ärbar klädnad användas#.

Då detta första året är förbi bli Teresa iklädd Karmels dräkt.

Hon var tugotvå år.   I ytterligare fyra år måste hon uppmärksamt följa

#novismästarinnans tillrättavisningar och förmaningar;  ( #känner igen mig själv ibland mina med bröder och syskon i tron )#.

En sjukdom med blixtsnabb förlopp stötte dolken i Teresa, knäckte hennes ungdom och lämnade henne märkt för resten av livet.

( #År 2000 fick jag en arbetsskada på mitt jobb; vilket förändrade mitt framtida liv;  en daglig smärta i min kropp; trots olika kroppsliga träningspass,

regelbunden kiraktor besök; finns ändå de kroppliga smärtorna kvar.)

Kan indentifiera mig med Teresas lidande.

1.   Som människa; ser jag mig själv; att det funnits människor som före mig har samma erfarenhet och lärdom; utifrån kroppligt lidande och människors obehärskade tungors tal; av skvaller,  förtal och övermodigt tal.

3.      Citat som jag fastnat för:

a)     människans själ är av stor skönhet och värdighet, med rymd
för det gudomliga, skapad till Guds avbild.
b).   Gud har sin boning i människans inre.
c).   det inte endast är möjligt att ömsesidig kommunikation med honom,
utan att Gud också finner behag i människans liv,  ty
#den rättfärdiges själ#  är   "ingenting annat än ett paradis vari han sade
sig finna behag# ( IB I,1, 1 ).   Sid. 93.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards