Direktlänk till inlägg 15 februari 2015
DET KRISTNA HOPPETS SANNA GESTALT.
28. sid. 54-55.
19. Ur kärleken till Gud uppstår delaktighet i Guds rättvisa och godhet mot andra.
Att älska Gud kräver frihet från alla ägodelar och alla matriella ting: kärleken till Gud visar sig i ansvaret för andra.
20. Samma förbindelse mellan kärleken till Gud och ansvaret för människor kan vi på ett slående sätt se i den helige Augustinus liv.
Efter sin omvändelse till den kristna tron ville han, tillsammans med några likasinnande vänner, leva ett liv helt ägnades åt Guds ord och de eviga tingen.
Han ahde som mål att praktisera en kristen vision av det kontemplativa ideal som uttrycks i den grekiska filosofins stora tradition, och därigenom välja "den bästa delen"
( jfr. Luk. 10:42 ).
Men det blev inte så. Då han en dag bevistade söndagsmässan i hamnstaden Hippo, kallaades han av biskopen fram ur mängden och tvingades att låta sig vigas till prästerlig tjänst i den staden.
När han senare ser tillbaka på det ögonblicket, skriver han i sina BEÄNNELSER: "Förkräckt över mina synder och tyngden av mitt elände ansattes jag i hjärtat och övervägde att fly ut i ödemarken.
Men du hindrade mig och stärkte mig med orden:
"Kristus har dött för alla, för att de som lever inte mer skall leva för sin egen skull utan för honom som dog och uppväcktes för dem".
( Jfr. 2 Kor. 5:15 ).
21. Kristus har dött för alla. Att leva för Honom innebär att låta sig innefattas i hans "handling att vara till för andra".
Citat ur Påven Benedictus XIV:s encyklika SPE SALVI.
Nedskrivet 15/2 2015. Vecka 7.