Direktlänk till inlägg 11 augusti 2023

PSALM. 66:10-20. TACK OCH LOV. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 augusti 2023 10:35

                 PSALM.  66:10-20.

 

                   TACK OCH LOV.   DEL. 2.

 

¤Psalm. 66:10.

 

10.  #Du prövade oss, o Gud, du renade oss 

man som renar silver#.

 

Gud prövar våra hjärtans innandömen.

    Hans reningsbad helgad oss likt silvrets

reningsprocess från slagget.

     Slagget bild på köttsliga gärningar.

 

Ordspråksboken. 17:3.

 

3.  #Silver prövas i degeln och guld i ugnen,

men hjärtat prövas av Herren#.

 

  Silvrets äkthet prövas i kärlet guldets äkthet i

ugnens hetta.

       Jämförs med Herrens luttringseld i hjärtats innandömen.

     Liknelsen talar om skilja vetet från agnarna.

 

Jesaja bok. 48:10.

 

ISRAELS TIDIGASTE TROLÖSHET.

 

10.  #Jag har smält dig, men inte för att få silver,

prövat dig i lidandes ugn#.

 

Herren talar genom sin utvalde profet Jesaja.

      Trolöshetens tillstånd på andliga området.

Fostrat Israel i lidandets luttringseld.

 

Malaki bok. 3:2-7b.

 

HERREN KOMMER FÖR ATT DÖMA.

 

2.  #Men vem kan uthärda dagen då han kommer?

Vem kan bestå när han visar sig?

       Han är som smältarens eld, som tvättarnas

lut#.

 

  Herrens rättfärdiga domslut på domens dag.

Herrens helighet luttrar hjärtan som smältarens

        luttringseld: förmålet luttras från slagget.

Slagget jämförs med reningen från köttsliga begär. 

 

3.  #Han sätter sig ner likt den som smälter 

och renar silvret.

      Han skall rena leviterna och luttra dem som

guld och silver, så att de kan bära fram offergåvor

     åt Herren på det rätta sättet#.

 

Rena leviterna folk utvalda utföra tjänst vid

    altaret prästtjänst i tabernaklet.

Luttra deras hjärtans gärningar som luttringselden

      pröva guldets silvret äkthet.

 

4.  #Då skall Judas och Jerusalems offergåvor

behaga Herren som i forna dagar, i gången tid#.

 

Helgade överlåtna leviter frambär offergåvor

      inför Herren sprider välbehaglig offerlukt. 

 

5.  #Jag kommer till er för att hålla dom,

och utan dröjsmål skall jag ställa trollkarlar,

     äktenskapsbrytare och menedare till svars

och alla som förtrycker daglönare, änkor

     och faderlösa och som förfördelar invandrare

----- alla som inte fruktar mig, säger Herren Sebaot#.  

 

Vedergäller er från era gudlösa gärningar.

      Jag, är Herren er Gud dömer rättvisa domar.

Trollkarlar äktenskapsbrytare Änkors faderlösa

     förtryckare alla gudlösa bestraffas.

Säger Herren er rättfärdige domare. 

 

6.  #Jag, Herren, har inte förändrats, och ni,

Jakobs barn, är som ni alltid har varit#.

 

7a-b.  #Ända sedan era fäders tid har ni avviket

från mina stadgar och inte hållit dem.

     Vänd tillbaka till mig, så vänder jag tillbaka

till er, säger Herren Sebaot#.

 

Era förfäder era orättfärdiga ord handlingar

     förkastat mina föreskrifter om helig livsföring.

Gör bot och bättring från era gudlösa gärningar.

     Min nåderika barmhärtighet förlåter er.

 

Första Petrusbrevet. 1:7.

 

ETT LEVANDE HOPP.

 

7.  #För att det som är äkta i er tro ----- och detta

är långt dyrbarare än det förgängliga guldet,

     som dock måste prövas i eld ----- skall ge pris,

härlighet och ära när Jesus Kristus uppenbaras#.

 

Er tros äkhet värdefullare dyrbarare än guldets

       förgängliga värde.

Trons äkthet prövas i luttringenseld.

        Belönas i härlighet är när Jesus Kristus

uppenbaras.

 

¤Psalm. 66:11.

 

11.  #Du lät oss fastna i nätet, du slog oss i bojor#.

 

¤Psalm. 66:12.

 

12.  #Du lät människor rida framför oss.

Vi gick genom eld och genom vatten, men du

      förde oss ut i frihet#.

 

Herren, vår ende Gud befriade oss från

    gudlöshetens faror olyckor.

Insiktsfulla människors rådgivning vårt stöd.

 

Psalm. 91:1-16.

 

1.  #Den som bor i den Högstes skydd och vilar

  i den Väldiges skugga#.

 

Rättfärdiges boplats i den Högstes trygghet.

    Harmonisk själens vila.

Majestätiskes skugga livets glädje ro uppmuntran.  

 

2.  #Han säger: "Herren är min tillflykt och min borg,

min Gud som jag förtröstar på"#.

 

Guds älskade barn säger:

     Herren min Gud, livets fristad trygga hamn.

Människors försvar där o-moraliska misären råder.

 

3.  #Han räddar dig från jägarens nät och från

den förhärjande pesten#.

 

Min räddare från ondsintes listiga snara.

      Smittsamma pesten sprider död ödeläggelse.

 

4.  # Han täcker dig med sina vingar, under dem 

finner du tillflykt, hans trofasthet är en sköld

     och ett bålverk#.

 

Vår faders beskyddande vingar jämförs med hönans

     moders-kärleks beskydd omsorg.

Livets tillflykt fristad säker hamn där ondskans

     oro förvirring råder.

Vår skapares trofasthet försvaret tryggt fäste

    där trolöshetens faror olycka råder. 

 

5.  #Du behöver inte frukta nattens fasor eller

pilen som flyger om dagen#.

 

Fri från rädsla där nattens faror olyckor råder.

  Ondskans giftiga pilar förgiftar levande varelser. 

 

6.  #Inte pesten som smyger i dunklet eller farsoten 

som härjar i middagshettan#.

 

Smittsamma pesten verksam i mörkret.

     Faror olyckor fördärvar.

 

7.  #Tusen kan falla bredvid dig, ja, tiotusen

vid din sida, men du skall inte drabbas#.

 

Där krig våldsbrott död drabbar oskyldiga människor

      rätffärdiges livslåga aldrig slockna.

 

8.  #Du skall själv få bevittna hur de gudlösa 

får sitt straff#.

 

Renhjärtliges vittnesbörd berättar gudlösa

     bestraffning.

 

9. Din tillflykt är Herren, du har gjort den Högste

   till ditt värn#.

 

Du, Herren, min Gud, min fristad försvar.

     Den Högste min tillflyktsort där gudlösheten råder.

 

10.  #Inget ont skall drabba dig, ingen olycka 

komma nära ditt hus#.

 

Ondskans oro förvirring olycka drabbas inte

    den rättfärdige.

 

11.  #Han skall befalla sina änglar att skydda dig

var du än går#.

 

Herrens änglar våra skyddsänglar. 

    Vakar över våra fotsteg.

 

12.  #De bär du på sina händer, så att du inte

stöter foten mot någon sten#.

 

Änglars uppgift betjäna de troende faderns

    älskade barn. Vaka över deras fotsteg.

 

13.  # Över lejon och ormar går du fram, du 

trampar på vilddjur och drakar#.

 

Beskyddar dig från ondskans fiender.

 

14.  #Han håller fast vid mig, och räddar honom,

jag skyddar honom, ty han känner mitt namn#.

 

Herrens känner sina älskade barns namn.

 

15.  #Han åkallar mig, och svarar honom, 

jag är med honom i nöden#.

 

16.  #Jag skall mätta honom med ett långt liv

och låta honom erfara mig hjälp#. 

 

Herrens orubbliga löften.

 

Herrens befrielse av Israel.

 

Jesaja bok. 43:2.

 

2.  #När du går ensam vatten är jag med dig,

 vattenmassorna skall inte dränka dig.

När du går genom eld skall du inte bli svedd, 

    lågorna skall inte bränna dig#.

 

Herrens dyrbara löften till israeliterna.

    Beskriver olika faror. Jämställs med fiendens

listiga planer mot hans barn.

     Ondskans förtärande eld: hat förakt pest död.

 

¤Psalm. 66:13.

 

13.  #Jag kommer till ditt hus med brännoffer,

jag infriar mina löften till dig#.

 

Herrens trohets tjänare betjänar i Herrens

helgedom med felfria brännoffer.  Infria trohetsoffer.

 

¤Psalm. 66:14.

 

14.  #De kom från mina läppar, ur min mun

när jag var i nöd#.

 

Mitt klagorop nödens rop kom från mina läppar ord.

      

Psalm. 65:2.

 

2.  #Lovsång tillkommer dig, o Gud, på Sion.

   Vi infriar våra löften till dig#.

 

Gud värdig lovsång tillbedjan. På Sions berg.

 

¤Psalm. 66:15.

 

15.  #Feta brännoffer bär jag fram till dig

och röken stiger från baggarna.

      Jag offrar tjurar och bockar#.

 

Felfri feta brännoffer välbehaglig lukt inför Herren.

 

¤Psalm. 66:16.

 

16.  #Kom och lyssna, alla som fruktar Gud,

jag skall berätta vad han gjort för mig#.

 

Gudsfruktan lyssnar på Herrens väldiga gärningar.

 

¤Psalm. 66:17.

 

17.  #Till honom ropade jag, och lovsång

låg redo på min tunga#.

 

Min tungas lovsång tillbedjan Herrens välbehag.

 

¤Psalm. 66:18.

 

18.  #Om jag hade burit ont i sinnet skulle

Herren inte har hört mig#.

 

Onda tankar hinder för besvarade böner.

 

Ordspråksboken. 15:29.

 

29.  #Herren är fjärran från de onda, men han 

hör den rättfärdiges bön#.

 

Onda människors gärningar Herrens besvikelse.

     Rättfärdiges bön Herrens glädje uppmuntran.

 

Ord. 28:9.

 

9.  #När en man vägrar lyssna till lagen blir

även hans bön något avskyvärt#.

 

Laglösheten laglöses vän laglöses bön Herrens sorg

    bedrövelse.

 

¤Psalm. 66:19.

 

19.  #Men Gud hörde mig, han lyssnade 

till min bön#.

 

Rättfärdiges bön Herrens uppmuntran glädje

    harmoni.

 

20.  #Lovad vare Gud, som inte avvisade min

bön, inte vägrade mig sin nåd#.

Tacksamt  hjärta lovar ärar Gud sin skapare.

      Nåderik barmhärtig där Guds namn äras.   

 

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards