Direktlänk till inlägg 6 juli 2023

PSALM. 59.1-18. OSKYLDIGES BÖN MOT FIENDERS ONDA PLANER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2023 20:54

                   PSALM. 59:1-18.

 

   OSKYLDIGES BÖN MOT FIENDERS ONDA PLANER.

 

¤Psalm. 59:1.

 

1.  #För körledaren. Ett kväde av David när

  Saul hade skickat män för att bevaka huset

och döda honom#.

 

Sauls avundsjuka döda David Guds utvalde tjänare.

 

Första Samuelsboken. 19:11.

 

11.  #Sände Saul några män till Davids hus för

att bevaka honom och döda honom på morgonen.

     Men Mikal, Davids hustru, varnade sin man:

"Du måste sätta dig i säkerhet redan i natt,

      annars är du en död man i morgon"#.

 

¤Psalm. 59:2.

 

2.  #Rädda mig, min Gud, från mina motståndare,

för mig i säkerhet undan mina fiender!#.

 

Davids bön.

      Min Gud, rädda mitt liv mina motståndare

hatar föraktar hånar mitt liv.

     Gör mitt liiv tryggt säkert där mina fiender härskar.

 

¤Psalm. 59:3.

 

3.  #Rädda mig från ogärningsmännen, hjälp

mig undan mördarna!#.

 

Var mitt livs räddare från falska ogärningsmän.

         Hjälp mig trösta uppmuntra mig

från mördarnas våld.

 

¤Psalm. 59:4.

 

4.  #De i ligger i försåt för mig, grymma män 

angriper mig, utan att jag syndat eller felat, Herre#.

 

Grymma ogärningsmän angriper mig.

         Jag är syndfri, Herre.

 

Psalm. 56:7.

 

Davids förtröstansfulla bön under förföljelse.

 

7.  #De gaddar sig samman och ligger på lur,

de vaktar på mina steg, de står efter mitt liv#.

 

Mina förföljare säger David sammansvärjer sig mot

    mig listigt bevakar mina fotsteg.

Vill döda mig hatar föraktar mitt liv.  

 

¤Psalm. 59:5.

 

5.  #Fast jag är oskyldig gör de sig redo.

Vakna, kom till mig och se!#.

 

Jag är o-skyldig  de hatar föraktar min gudsfruktan.

        

¤Psalm. 59:6.

 

6.  #Du, Herre, Gud Sebaot, Israels Gud,

res dig och straffa folken!

      Skona ingen trolös usling!#.

 

Du, Herre, israeliternas trofaste Gud.

      Bestraffa folkens gudlöshet.

Deras trolöshet din vredes glöd drabbar dem.

 

¤Psalm. 59:7.

 

7.  #De kommer varje kväll, de ylar som hunder

stryker omkring i staden#.

 

Deras beteende liknar hunden farofyllda oväsen.

    Oroar förvirrar stadens invånare.

 

¤Psalm. 59:8.

 

8.  #Orden strömmar ur deras mun och tungorna

är som svärd, de tror att ingen hör dem#.

 

Den gudlösa förblindelse förbannelsen ord

      talas med o-behärskad tunga.

 

Psalm. 52:4.

 

Tröst uppmuntran mot våldsbrott onda

       falska tungor.

 

4.  #De ligger i försåt för mig grymma män

angriper mig, utan att jag syndat eller felat, Herre#.

 

Våldsam grymhet hatisk självisk egenkär.

       Angriper mitt liv: jag är syndfri.

 

¤Psalm. 59:9.

 

9.  #Men du, Herre, ler åt dem, du ser med löje

  på folken#. 

 

Du, Herre, ler åt deras dåraktiga beteende.

      Åtlöje inför folket.

 

Psalm. 2:4.

 

Sions konung på sitt heliga berg.

 

4.  #Han som tronar i himlen ler, Herren ser

på dem med löje#.

 

Herren sitter på sin  himmelska tron.

        Ler ser deras dåraktiga handlingar

hör deras dåraktiga ord.

 

¤Psalm. 59:10.

 

10.  #Du är min styrka, jag lovsjunger dig,

Gud är min säkra borg#.

 

Du, min själslivs styrka.

     Mitt hjärta lovsjunger dig.

Gud är livets trygga säkra borgfäste.

 

Psalm. 9:10.

 

10.  #Herren är en borg för den förtrampade,

en borg i tider av nöd#.

 

Herren förtrycktes försvars-borg.

    I tider av själsnöd.

 

¤Psalm. 59:11.

 

11.  #Min Gud är trofast och kommer till min hjälp,

Gud låter mig se mina fienders fall#.

 

Guds trofasthet min hjälpare i nödens tid.

      Bestraffar mina fienders onda planer.

 

Psalm. 54:9.

 

9.  #Du befriar mig ur all nöd, och jag skall

se mina fienders fall#.

 

Livets befriare ur all själsnöd.

       Mina fiende besegrade inför rättfärdiges

ansikte. 

 

¤Psalm. 59:12.

 

12.  #Döda dem inte ---- då kan mitt folk glömma.

Gör dem hemlösa med din makt, störta ner dem,

      Herre, vår sköld!#.

 

Med din allmakt gör dem hemlösa. 

    Herren, vår försvarssköld.

 

¤Psalm. 59:13.

 

13.  #Varje ord ur deras mun är synd.

Låt dem fångas i sitt högmod med sina 

     förbannelser och lögner#.

 

Deras o-behärskade muns tal syndens slav.

     Fångade i sitt egna högmod.

Slavtjänare i förbannelsens lögnens våld.

 

Ordspråksboken. 12:13.

 

13.  #Den gudlöse snärjs i sitt syndiga tal,

den rättfärdige går oskadd ur faran#. 

 

Gudlöses syndiga tal snärjer honom själv.

       Rättfärdige räddad frånn fientlig fara. 

  

¤Psalm. 59:14.

 

14.  #Förgör dem i din vrede, förgör dem i grund!

Då skall alla inse att Gud härskar i Jakob,

       ja, till jordens yttersta gräns#.

 

Förgör dem med din rättfärdiga vredesglöd.

        Jordens invånare få insikt vem som

härskar i Jakob. 

 

Psalm. 24:1.

 

ÅRANS KONUNG VÄRD ÄRA LOVSÅNG.

     Firas vid intågen i Herrens helgedom. 

 

1.  #Av David, en psalm.

Jorden är Herrens med allt den rymmer,

    världen och alla som bor i den#. 

 

Jordens skapad av Herrens ord.

     Hela jordens skapelse tillhör sin skapare.

 

¤Psalm. 59:15.

 

15.  #De kommer varje kväll, de ylar som hundar

och stryker omkring i staden#.

 

Fiendens onda planer verksamma där mörkret råder.

       Listigt intar staden.

 

¤Psalm. 59:16.

 

16.  #De driver omkring och letar efter föda,

blir de inte mätta så gnyr de#.

 

Findens falskhet söker efter föda människors liv.

          

¤Psalm. 59:17.

 

17.  #Men jag skall sjunga om din styrka och jubla

var morgon över din trofasthet, ty du blev 

     en borg för mig, dit jag flydde när jag

var i nöd#.

 

Lovsjunger din allmakts styrka.

    Höjer jubelrop över din trofasthet.

Du, min fasta borg mot fienders stridande pilar.

 

Psalm. 42:9.

 

Bedrövat hjärtats längtan till Guds hus.

 

Om dagen skall Herren skänka sin nåd, om natten

     skall jag sjunga till hans ära och be till

Gud som ger mig liv#.

 

Herren nådens givare.

     Under nattens vila ärar lovsjunger honom.

Förtröstar på bönens möjligheter.

 

Psalm. 92:3.

 

Lovsång Guds nåd trofasthet.

 

3.  #Att var morgon förkunna din nåd och var

natt din trofasthet#.

 

Varje morgon förkunnar hans nåd.

    Under nattens vila hans trofasthet.

         

¤Psalm. 59:18.

 

18.  #Du är min styrka, jag lovsjunger dig.

Gud är min säkra borg, min Gud är trofast#. 

 

Du, mitt livs styrka lovsjunger dig.

      Min säkra trygga borg.

Du trofaste Gud.

       

           

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards