Direktlänk till inlägg 3 juli 2023

PSALM. 54:1-9. BÖN OM RÄDDNING FRÅN FIENDENS ONDSKA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 juli 2023 13:36

                      PSALM. 54:1-9.

 

    BÖN OM RÄDDNNG FRÅN FIENDENS ONDSKA.

 

¤Psalm. 54:1.

 

1.  #För körledaren, till stränginstrument.

   En dikt av David#.

 

Första Samuelsboken. 23:19.

 

19.  #Några män från Sif kom upp till Saul i Giva

och berättade att David höll sig gömd hos dem

       bland bergfästerna i Horsha, på Hikalaberget

söder om Jeshimon#.

 

¤Psalm. 54:2.

 

2.  #När männen från Sif hade talat om för

Saul att David höll sig gömd hos dem#.

 

¤Psalm. 54:3.

 

3.  #Rädda mig, Gud, genom ditt namn,

skaffa mig rätt genom din kraft#.

 

Davids bön om räddning genom Guds heliga namn.

              Räddad från fiendens onda gärningar.

 

¤Psalm. 54:4.

 

4.  #Gud, hör min bön, lyssna till mina bud#.

 

Gud säger David: hör mina böners ord.

      Lyssnar villigt till mina buds ord.

    

¤Psalm. 54:5.

 

5.  #De övermodiga angriper mig, våldsmän står efter mitt liv.

       De räknar inte med Gud#.

 

Räddar mig trösta uppmuntra mig gudlösas övermod

      angriper dödar mig.

Våldsmän vän med döden dödens redskap.

     Förkastat Guds nåd barmhärtighet.

 

Psalm. 86:14.

 

14.  #Gud, de övermodiga angriper mig, en skara

våldsmän står efer mitt liv#.

 

Övermodiga hånar föraktar min gudsfruktan.

     Våldsmän vill döda mig.

Övermodiga våldsmän förblindade av denna

   tidsålderns Gud.

 

¤Psalm. 54:6.

 

6.  #Men Gud är min hjälpare, Herren är mitt stöd#.

 

Gud för evigt min trofaste hjälpare.

     Mitt livs stöd tröstare uppmuntrare.

 

¤Psalm. 54:7.

 

7.  #Vänd det onda mot mina motståndare, 

förinta dem, du som är trofast#.

 

Herre, befria mig från mina motståndares

     fientliga dödliga beteende.

Förinta deras liv.

        Din trofasthet svekfri älskar din barn.

 

Psalm. 143:12.

 

12.  #Förinta mina fiender, du som är trofast,

förgör dem som står efter mitt liv, ty jag 

     är din tjänare#.

 

Din trofasthet älskar dina tjänare.

       Davids bön:

Mina fiender planera döda mig.

     Rädda mig bestraffa dem.

Dessa ogärningmän vill utgjuta oskyldigt blod. 

 

¤Psalm. 54:8.

 

8.  #Gärna vill jag offra åt dig och prisa ditt

namn, Herre, ty de är gott#.

 

Vill gärna tacksamhetens offer inför ditt

    heliga ansikte.

Lovprisa ditt heliga namn.

        Ditt namn ärar din godhet.

 

¤Psalm. 54:9.

 

9.  #Du befriar mig ur all nöd, och jag skall

se mina fienders fall#.

 

Din nåd barmhärtighet befriar mitt dyrbara liv

     i nödens tid.

Mina fienders onda planer bestraffas.

 

Psalm. 59:11.

 

11.  #Min Gud är trofast och kommer till min hjälp,

Gud låter mig se mina fienders fall. 

 

Min trovärdige trofaste Gud livets räddare.

     Gud bestraffar de gudlösa.

 

Psalm. 91:8. 

 

8.  #Du skall själv bevittna hur de gudlösa 

får sitt straff#.

 

Vittna om rättvis bestraffning där de gudlösa råder.

    Gudlösheten föraktar hånar Guds helighet.

Högmodet går före fall. 

 

Psalm. 92:12.

 

12.  #Jag får se hur mina fiender går under,

höra hur de onda angriparna förgås#. 

 

Onda ogärningsmän avslöjas där rättfärdighet råder.

         Hör deras liv förintas.

 

Psalm. 112:8.

 

8.  #Hans hjärta är lugnt, han är utan fruktan,

han får se sina fienders fall#.

 

Gudfruktiges hjärta harmoniskt rogivande.

        Fri från rädslan.

 

Psalm. 118:7.

 

7.  #Herren är med mig, han hjälper mig, jag skall

triumfera över mina fiender#. 

 

Herren min trofaste vän.

      Min hjälpare tröst uppmuntrare.

Fiendens listiga planer avslöjade.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards