Direktlänk till inlägg 31 juli 2022

HESEKIELS BOK. 14:1-11. VARNINGSORD TILL AVGUDADYRGARNA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 juli 2022 09:44

    HESEKIELS BOK.  14:1-11.

 

        VARNINGSORD TILL AVGUDADYRKARNA.

 

Hes. 14:1.

 

1.  #Några av Israels äldste uppsökte mig och satte

sig framför mig#.

 

Israels äldste sökte kontakt med mig.

 

Hes. 14:2.

 

2.  #Då kom Herrens ord till mig:#.

 

Hes. 14:3.

 

3.  #Människa!

Dessa män hänger sig åt sina avgudabilder,

      de ägnar sig åt den synd som blir deras fall.

Skulle jag låta dem fråga mig om råd?#.

 

Herrens varningsord till de äldste.

      Tillber sina vidriga avgudabilder.

Lever syndigt liv belönas av deras själviskhet.

         Ska jag rättfärdighetens Gud ge råd till deras

avguderi!

 

Hes. 14:4.

 

4.  #Tala nu till dem och säg:

Så säger Herren Gud:

      Om någon israelit hänger sig åt sina avgudabilder och ägnar sig åt den synd som blir

      hans fall men ändå vänder sig till en profet,

skall jag, Herren, själv svara honom som hans 

     avguderi förtjänar#.

 

Säg dessa sanna varnande ord till deras avguderi!

          Varje israelit vilken tillber sina handgjorda

avgudabilder: lever i upproriskhet mot min vilja.

         Vilket belönas med evigt straff.

Söker upp råd hos min profet.

       Skall jag använda som mitt sändebud.

Straffa honom efter vad hans själviska avguderi

      förtjänar honom.

 

Hes. 14:5.

 

5.  #Jag skall sätta skräck i israeliterna, ty de har

alla övergett mig för sina avgudabilders skull#.

 

Skall med min rättvisa göra dem skräckslagna.

         Israeliterna övergivit mig istället följt

avgudarbilders råd.

 

Hes. 14:6.

 

6.  #Säg nu till israeliterna: 

Så säger Herren Gud:

       Vänd er bort från era avgudabilder, vänd er bort

från alla era vidrigheter#.

 

Du, min profetiska röst: säg nu till israeliterna.

         Gör bot och bättring från era orena avgudabilder.

 

Hes. 14:7.

 

7.  #Ty om någon israelit eller invandrare i Israel

vänder mig ryggen och hänger sig åt sina

    avgudabilder och ägnar sig åt den synd som blir 

hans fall men ändå går till en profet och ber honom

      rådfråga mig, skall jag, Herren, själv svara honom#.

 

Inte lyssna på mina varningsord: istället tillber

      sina handgjorda stumma avgudabilder.

Lever i avguderi till deras undergång.

           Ända besöker min profet ber honom om

andlig rådgivning.

       Jag själv skall besvara hans fråga.

 

Hes. 14:8.

 

8.  #Jag skall ta itu med den mannen och göra honom till en visa och ett varnande exempel,

    och  jag skall utstöta honom ur mitt folk.

Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Göra honom till varnande exempel inför folket.

       Få lämna mitt folks gemenskap.

 

 Hes. 14:9.

 

9.  #Men om profeten förleds till att tala, är det jag,

Herren, som har förlett den profeten.

     Jag skall lyfta min hand mot honom och utplåna

honom ur mitt folk Israel#.

 

Blir profeten förvirrad tala: jag själv gjort honom

     förvirrad.

Skall lyfta min rättvisa vredeshand mot honom.

        Utplåna hans liv ur mitt folks gemenskap. 

 

Hes. 14:10.

 

10.  #Bägge skall de få sitt straff, profeten och den

som frågat honom skall få samma straff#.

 

Skall bestraffa profeten och avguda-dyrkaren.

 

Hes. 14:11.

 

11.  #Så att israeliterna inte längre irrar bort från mig, inte längre orena sig med alla sina synder.

       De skall vara mitt folk, och jag skall vara

deras Gud, säger Herren Gud#.  

 

Israeliterna blir räddade från avguderiets förvirring

      inte längre tillåta sig bli o-renade.

Skall vara deras Herre.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards