Direktlänk till inlägg 31 juli 2022

HESEKIELS BOK. 13:17-23. VEROP ÖVER FALSKA PROFETISSOR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 juli 2022 09:44

   HESEKIELS BOK. 13:17-23.

 

              VEROP ÖVER FALSKA PROFETISSOR.

 

Hes. 13:17.

 

17.  #Människa!

Vänd dig mot de kvinnor bland ditt folk som framträder som profeter med sina egna ingivelser.

      Profetera mot dem#.

 

Falska profetissor vedergällning.

      Profeterar själviskhet.

Själviskheten denna avgud.     

 

Hes. 13:18.

 

18.  #Och säg:

Så säger Herren Gud:

  Ve er som syr band för alla handleder och gör

slöjor åt alla, stora som små, för att fånga in

      människor.

Skall ni fånga in människor till skada för mitt

      folk och låta andra leva till gagn för er själva#? 

 

Säg frimodigt mitt budskap:

          Olycka drabbar er.

Era falska profetior vilseleder mitt folk.

 

Hes. 13:19.

 

19.  #För en handfull korn och några brödbitar

vanhelgar ni mig inför mitt folk.

      Ni vill bringa död åt dem som inte skall dö

och liv åt dem som inte vill leva.

     Ni ljuger för mitt folk, som gärna lyssna på lögner#.

 

Era onda gärningar bestraffas:

         Vanhelgar mitt heliga namn.

Förvirrat mitt folk: profetera död åt dem som 

     inte skall dö

Profeterar liv åt dem som inte vill leva.

      Era lögner ger mitt falska förhoppningar.

 

Hes. 13:20.

 

20.  #Därför säger Herren Gud:

  Jag skall ta itu med de band som ni fångar in

människor med.

     Jag skall slita dem från era armar, och de

människor ni har fångat skall jag släppa fria#.

 

Herrens ord till mitt folk.

       Skall bryta sönder era lögnaktig ok 

över mitt folk.

        Fångat mitt folks hjärtan med falskhet.

Mitt sanna ord släpper fångarna fria från

     lögnens fångenskap.

 

Hes. 13:21.

 

21.  #Jag skall slita sönder era slöjor och rycka

mitt folk ur ert grepp, ni skall inte längre ha dem

      i ert våld som ett byte.

Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Ni, falska profetissor vilka kontrollerat mitt folk.

          Bli fria från era falska ords vålds skull.

 

Hes. 13:22.

 

22.  #Utan anledning plågade ni den rättfärdige,

men jag har aldrig plågat honom.

     Och i stället för att rädda den gudlöses liv

uppmuntrade ni honom att fortsätta med sina

     onda gärningar#.

 

Era falska profetior plågade den rättfärdige.

        Den rättfärdige lever efter mitt hjärta.

Uppmuntrade den gudlöse fortsätta med sina

      onda gärningar.

  

Hes. 13:23.

 

23.  #Därför är det nu slut med era falska syner 

och spådomar.

      Jag skall rycka mitt folk ur ert grepp.

Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Min straffdom drabbar er falskhet era falska syner

     spådomar.

Befria mitt folk ur ert falska grepp.

     

   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards