Direktlänk till inlägg 31 juli 2022

HESEKIELS BOK. 13:1-16. VEROP ÖVER FALSKA PROFETER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 juli 2022 09:44

   HESEKIELS BOK.  13:1-16.

 

              VEROP ÖVER FALSKA PROFETER.

 

Hes. 13:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Hes. 13:2.

 

2.  #Människa!

Profetera mot de profeter som profeterar i Israel,

      säg till dem som profeterar sina egna ingivelser:

Hör ordet från Herren:#.

 

Profetera mot falska profeter i landet.

 

Hes. 13:3.

 

3.  #Så säger Herren Gud:

  Ve de narraktiga profeter som följer sina egen

inbillning och inga syner har haft#.

 

   Ni, falska profeter följer era själviska 

fantasier lögnaktiga syner.

 

Hes. 13:4.

 

4.  #Dina profeter, Israel, har blivit som scharkaler

  bland ruiner#.

 

Dina falska profeter jämförs med öknens 

       scharkaler med ruinernas ödeläggelser.

 

Hes. 13:5.

 

5.  #Ni har inte ställt er i bräscherna i muren,

och ni har inte byggt upp muren till skydd för

    israeliterna, så att de kan hålla stånd i kampen

på Herrens dag#.

 

Israeliternas misslyckande uppbyggande 

     försvarsmurar.

Försvarslösa på Herrens dag.

 

Hes. 13:6.

 

6.  #Deras syner är falska och deras spådomar lögn.

  "Detta är Herrens ord", säger de, trots att Herren

inte har sänt dem.

     Ändå väntar de sig att han skall låta deras 

ord gå i uppfyllelse#.

 

Själviska syner falska.

        Själsäkra spådomar idel tomhet idel fåfänga.

Spridda lögner  agnar för vinden. 

       Förfalskar Herrens ord: förljuger sig vara

Herrens sändebud.

      Förtrösta på egensinniga ord skall uppfyllas.

 

Hes. 13:7.

 

7.  #Men de syner de ser är falska, de spådomar

ni uttalar är lögn! 

      "Detta är Herrens ord", säger ni, trots att jag

inte talat#.

 

Deras syner idel falskhet.

      Spådomar fantasi-lögner.

 

Hes. 13:8.

 

8.  #Därför säger Herren Gud:

  Eftersom era ord är falska och era syner lögn

skall jag gripa in mot er.

     Detta är Herren Guds ord#.

 

Era falska ord lögnaktiga syner:

      min vredesglöd skall förgöra er.

Mitt ord sanningens ord.

 

Hes. 13:9.

 

9.  #Jag skall slå ner på profeter vars syner 

är falska och vars spådomar är lögn.

     De skall inte få tillhöra mitt folks församling,

inte skrivas in i israeliternas släktregister

   och aldrig få komma till Israels land.

Då skall ni inse att jag är Herren Gud#.

 

Jag skall vedergälla falska profeters syner.

         Falska fantasifulla lögner.

Inte tillhöra mitt folks utvalda församling.

      Skrivas in i israeliternas släktregister.

Aldrig få leva i Israels land. 

 

Hes. 13:10.

 

10.  #De har fört mitt folk vilse och sagt:

"Allt är väl", trots att allt inte var väl.

        De kalkar den väg som folket rest#.

 

Vilselett förvirrat mitt folk.

    Talat i övermod falska ord:

"Allt är väl".

      Verkligheten annolunda.

Förstört mitt folks raka rättfärdiga vägar. 

 

Hes. 13:11.

 

11.  #Säg därför till dem som stryker på kalken:

Väggen skall falla!

     Slagregn skall komma, hagel vräker ner,

stormvinden bryta lös#.

 

Beskrivning på Herrens vredesglöd över 

         falska profeter.

Era falska trygghet skall förödmjukas.

       

Hes. 13:12.

 

12.  #Och när väggen faller skall man fråga er:

"Var är nu kalken ni strök på?"#.

 

Hes. 13:13.

 

13.  #Därför säger Herren Gud:

  I min vrede skall jag släppa stormvinden lös,

mitt raseri skall få slagregn att falla och min

     vrede förgörande hagel#.

 

Herrens vredesglöd släppa loss stormvinden.

      Hans rättfärdiga raseri mot lögnaktiga profeter.

 

Hes. 13:14.

 

14.  #Jag skall riva väggen ni kalkat och jämna

den med marken, så att dess grundstenar blottas.

      Och när staden faller skall ni gå under där.

Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Förgöra er händers verk: förtröstade på er 

     världsliga visdom.

Jerusalem ödeläggs invånarna bestraffas.

        Olyckorna skapar respekt för Herrens allmakt.

 

Hes. 13:15.

 

15.  #Jag skall ge mitt raseri fritt lopp, mot väggen

och mot dem som kalkade den.

      Jag skall säga till er:

Borta är väggen, borta är de som kalkade den#.

 

Hes. 13:16.

 

16.  #De profeter i Israel som predikade om Jerusalem och i sina syner såg att allt var väl,

      trots att allt inte var väl, säger Herren Gud#.

 

Falska profeters budskap om Jerusalem.

    Säger: allt är väl.

Herrens ord säger ni profeterar lögner.

        

    

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards