Direktlänk till inlägg 31 juli 2022

HESEKIELS BOK. 12:1-20. FÖRUTSÄGELSEN OM DEPORTATION.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 juli 2022 09:44

      HESEKIELS BOK. 12:1-20.

 

         FÖRUTSÄGELSEN OM DEPORTATION.

 

Hes. 12:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig.#.

 

Hes. 12:2.

 

2.  #Människa!

   Du lever bland ett motsträvigt folk. 

De har ögon att se med, men de ser inte.

      De har öron att höra med, men de hör inte.

De är ju ett motsträvigt folk#.

 

Du, människobarn, lever bland motsträvigt folk.

      Motsträvigt folk lyssnar inte.

Ser inte: förblindade av denna tidsålderns Gud. 

 

Hes. 12:3.

 

3.  #Därför skall du, människa, mitt på dagen

och i deras åsyn göra i ordning en sådan packning

    som förvisade brukar ha och i deras åsyn 

dra bort från platsen där du bor till en annan

      plats.

Om du nu lägger märke till det ----- de är ju ett

     motsträvigt folk#.

 

Lämna detta motsträviga folk.

      Förkastar min nåd och barmhärtighet.

 

Hes. 12:4.

 

4.  #Mitt på dagen och i deras syn skall du bära ut

din packning som om du skulle förvisas.

      På kvällen och i deras åsyn ger du dig sedan

av som förvisade brukar göra#.

 

Hes. 12:5.

 

5.  #I deras åsyn skall du göra ett hål i muren

och bära ut din packning genom det#.

 

Hes. 12:6.

 

6.  #Lyft upp den på axeln i deras åsyn och dra bort 

med den i skymningen.

      Täck över ansiktet, så att du inte ser landet.

Jag gör dig till ett tecken för israeliterna#.

 

Hes. 12:7.

 

7.  #Jag gjorde så som jag hade blivit befalld.

   Mitt på dagen bar jag ut min packning som om

jag skulle förvisas.

     På kvällen gjorde jag med händerna ett hål

i muren, och i deras åsyn drog jag bort

    i skymningen med packningen som jag lyft

upp på axeln#.

 

Hes. 12:8.

 

8.  #På morgonen kom Herrens ord till mig#.

 

Hes. 12:9.

 

9.  #Människa!

Israeliterna, det motsträviga folket, säger ju

   till dig: 

"Vad är det du gör?"#.

 

Israelieterna motsträviga folket ifrågasätter

     ditt ord handling.

Ser dig som en dåre: för rättfärdighetens skull.

 

Hes. 12:10.

 

10.  #Svara dem:

Så säger Herren Gud:

     Denna profetia gäller Jerusalem och alla

israeliter där#.

 

Besvara deras frågor.

     Rättvisans profetia gäller staden Jerusalem.

Jerusalems invånare.

 

Hes. 12:11.

 

11.  #Säg:

Jag är ett tecken för er.

     Så som jag gjort, så skall det ske med dem.

De skall förvisas, de skall föras bort#.

 

Jag rättfärdighetens tecken för er.

      Vad jag gjort inför er skall fullbordas.

Ni, israeliter skall bli bortförda för er motsträvighet.

 

Hes. 12:12.

 

12.  #Fursten som är bland dem skall i skymningen

lyfta upp sin packning på axeln och ge sig av.

       Man skall göra ett hål i muren, så att packningen kan bäras ut, och han skall täcka över

    ansiktet, så att han inte ser landet#.

 

Hes. 12:13.

 

13.  #Jag bereda ut mitt nät över honom, och han

skall fastna i mina garn.

       Sedan skall jag föra honom fram till Babylonien, kaldeernas land, men han kommer inte att kunna

   se det landet.

Och där skall han dö#.

 

Breda ut rättvisans nät över fursten.

        Föra honom till Babyloniska fångenskapen:

kladeernas land.

        Dö i landet.

 

Hes. 12:14.

 

14.  #Hela hans följe, hans medhjälpare och hans

trupper, skall jag sprida för alla vindar, och jag

     skall förfölja dem med draget svärd#.

 

Hans efterföljare medhjälpare stridstrupper:

    spridas som agnar för vinden.

Förfölja dem med draget dödssvärd.

 

Hes. 12:15.

 

15.  #När jag skingrar dem bland folken och sprider 

ut dem, i främmande länder, då skall de inse 

     att jag är Herren#.

 

Förskingra dem bland främmande folken.

       I deras elände olycka förstå Jag är Herren.

 

Hes. 12:16.

 

16.  #Men några av dem skall jag låta undkomma

svärd och svält osh pest, så att de kan berätta

       om sin vidriga gärningar för de folk som de

kommer till.

     Då skall de inse att jag är Herren#.

 

Tillåter några bli räddade från dödliga svärdet

     svälten pesten.

Berätta för folken deras vidriga gärningar.

 

Hes. 12:17.

 

17.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Hes. 12:18.

 

18.  #Människa!

Ät ditt bröd med bävan och drick ditt vatten med 

       oro och ängslan#.

 

Du, människa!

       Ät brödet med skräck  och fasa.

Dricka vattnet med oro ängslan.

 

Hes. 12:19.

 

19.  #Säg till folket i landet:

Så säger Herren Gud om Jerusalem invånare 

      i Israels land:

De skall äta sitt bröd i ängslan och dricka sitt 

     vatten i skräck.

Ty landet skall ligga öde och folktomt på grund

     av invånarnas alla våldsdåd#.

 

Säg mitt ord till folket i landet.

        Budskapet till Jerusalems invånare.

Äta sitt bröd i ängslan: friden harmonin vila

     lämnat folket i landet.

Dricka vatten i skräck och fasa.

      Invånarnas vålsdåd ödelagt folktomma 

landet Israel. 

         

Hes. 12:20.

 

20.  #Städer där människor bott skall ligga i ruiner

och landet skall vara en ödemark.

     Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Bebodda städer ligger i ödelagda ruiner.

         Landet blivit folktom ödemark.

Tecknet på Jag är Herren.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards