Direktlänk till inlägg 31 juli 2022

HESEKIELS BOK. 11:1-13. DOM ÖVER JERUSALEMS LEDARE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 juli 2022 09:44

   HESEKIELS BOK.  11:1-13.

 

           DOM ÖVER JERUSALEMS LEDARE.

 

Hes. 11:1.

 

1.  #En andekraft lyfte mig och förde mig till den östra tempelporten, den som vetter mot öster.

      Vid ingången till porten stod tjugofem män.

Bland dem såg jag Jaasanja, Assurs son,

    och Pelatja, Benjaas son, folkets ledare#.

 

Andekraften lyfte min kropp.

         Kom till östra tempelporten.

Portens ingång fanns tjugofem män.

          Såg Jaasanja, Assurs son.

Folkets ledare: Pelatja, Benjaas son.

 

Hes. 11:2.

 

12.  #Människa!

Detta är de män som smider ränker och välver

      onda planer här i staden, sade han till mig#.

 

Du, människobarn!

       Männen planerar ondskefulla planer i Jerusalem.

 

Hes. 11:3.

 

3.  #Det är de som tänker:

   Nu behöver inga hus byggas.

Staden är grytan vi är köttet#.

 

Deras tankesätt själviska.

      Övermodigt säger: Inga skall byggas.

Jerusalem symbol för grytan.

       

Hes. 11:4.

 

4.  #Profetera därför mot dem, människa, profetera!#.

 

Profetera min rättfärdiga vilja mot deras 

     hårdsinta hjärtan.

Var frimodig!

 

Hes. 11:5.

 

5.  #Då föll Herrens Ande över mig, och han befallde

mig att säga:

    "Så säger Herren:

Så tänker ni israeliter, jag vet vad som rör sig

    inom er#.

 

Herrens ande vidrörde mig.

         Säg de ord jag säger till dig.

Lydnad ger stor belöning.

         Herren säger till er i staden:

Ni israeliter, ert tänkesätt är trolöst.

       Känner era upproriska hjärtan.

 

Hes. 11:6.

 

6.  #Många har ni dräpt i staden, gatorna har 

ni fyllt med lik#.

 

Ni, israeliter varit lönnmördare i staden.

       Fyllt Jerusalems gator med oskyldigt blod.

Likt Abels oskyldigt som än ropar ut sina

     rättfärdiga gärning.

 

Hes. 11:7.

 

7.  #Därför säger Herren Gud:

  De dräpta som ni har hopat här  är köttet, staden 

är grytan.

       Men er skall jag föra bort härifrån#.

 

Herrens ord rättvisans ord.

         Människoliken vilka ligger kringsopridda

bild på köttet.

 

Hes. 11:8.

 

8.  #Svärdet fruktar ni, och svärdet skall jag rikta

mot er, säger Herren Gud#.

 

Skräckslagna dödliga svärdet.

      Riktas mot era liv.

 

Hes. 11:9.

 

9.  #Jag skall föra bort er härifrån och prisge 

er åt främlingar.

     Och jag skall verkställa min dom över er#.

 

Ni skall föras bort som slavar.

         Vara främmande folks byte.

 

Hes. 11:10.

 

10.  #För svärd skall ni falla.

Vid Israels gräns skall min dom drabba er.

      Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Svärdets dom skall drabba er.

       Domen olycka fördärv bli er föda. 

 

Hes. 11:11.

 

11.  #Staden skall inte vara en gryta för er, och ni

skall inte vara köttet i den.

     Vid Israels gräns skall min dom drabba er#.

 

Hes. 11:12.

 

12.  #Då skall ni inse att jag är Herren, ni som inte

följer mina bud och inte höll er till mina lagar

      utan till de omgivande folkens lagar#.

 

Min vredesdom skall drabba er.

        Er insikt visa er Jag är Herren er Gud.

Varit mina bud olydiga:

       ärat människors givna lagar.

Förkastat hånfullt mina heliga lagar.

 

Hes. 11:13.

 

13.  #Medan jag profeterade dog Pelatja, Benajas

son.

      Då föll jag ner med ansiktet mot marken

och ropade med hög röst:

      "Ack, Herre, min Gud, tänker du förinta det

som är kvar av Israel?#. 

 

Under mitt profeterande dog plötsligt

    folkets ledare. 

Förödmjukade mig inför Guds allmakts dom.

           Ropade med hög röst:

Herren min Gud: 

     Bad jag tänker du nådige barmhärtige Gud

förinta Israels kvarleva? 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards