Direktlänk till inlägg 2 juli 2022

HESEKIELS BOK. 4:1-17. FÖRUTSÄGELSE OM JERUSALEMS BELÄGRING..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

   HESEKIELS BOK.  4:1-17.

 

       FÖRUTSÄGELSE OM JERUSALEMS BELÄGRING.

 

Hes. 4:1.

 

1.  #Människa!

Tag en lertavla och lägg den framför dig.

     På den skall du rista in en stad, Jerusalem#.

 

Du, människa!

      Hämta en lertavla lägg den synligt framför dig!

Rista in staden Jerusalem på den.

 

Hes. 4:2.

 

2.  #Sedan skall du belägra den.

Kasta upp en belägringsval och bygg en

   stormningsramp, slå upp ett härläger och ställ

upp murbräckor omkring den#.

 

Jag skall belägra den.

      Utrusta den med belägringsvall.

Bygg fast stormningsramp runt staden.

   Placera ut hållbara murbräckor beskydda staden. 

 

Hes. 4:3.

 

3.  #Ställ en järnplåt som en vägg av järn mellan

dig och staden.

      Vänd dig mot den, och håll den belägrad.

Du skall belägra den, och detta skall vara ett

   tecken för Israels folk#.

 

Kraftig järnplåt beskyddad vägg av ihärdigt järn.

     Mellan dig själv och staden. 

Se på den omringa den.

       Beskydda den tecknet för Israels folk.   

 

Hes. 4:4.

 

4.  #Lägg dig på vänster sida och bär Israels skuld.

Så länge du ligger på den sidan skall du bära

     Israels skuld#.

 

Bär Israels synda-skuld liggande på din

    vänstra sida.

 

Hes. 4:5.

 

5.  #De år de har syndat gör jag till lika många dagar för dig, 390 dagar.

     Så länge skall du bära Israels skuld#.

 

Israels års överträdelser av synda-skuld 

      räknas vara 390 år.

Du bär Israels skuld tåligt.   

 

Hes. 4:6.

 

6.  #När de dagarna gått skall du lägga dig ner igen, denna gång på höger sida, och bära Judas skuld

    40 dagar.

En dag för varje år skall du bära den#.

 

När 390 dagar är över.

          Skall du byta sida högra sidan.

Bära Judas synda-skuld under 40 dagar.

     Judas skuld beräknas varar 40 år.

 

Hes. 4:7.

 

7.  #Vänd dig sedan med blottad arm mot det belägrade Jerusalem och profetera mot staden.

 

Vänd din blottade arm mot den omringade

   staden Jerusalem profetera frimodigt

mot stadens invånare.

 

Hes. 4:8.

 

8.  #Jag slår rep omkring dig, så att du inte kan vända dig från den ena sidan till den andra förrän

   din belägringstid är över#.

 

Låt repet binda dig.

      Vara bunden vid repet tills belägringstiden

är över.

 

Hes. 4:9.

 

9.  #Tag vete och korn, böner och linser, hirs

och emmer, blanda det i ett kärl och bak bröd

     av det.

Det skall du ha som föda under den tid du ligger

     på sidan, 390 dagar#.

 

Under tiden tag till föda.

      Vete korn böner linser hirs himmer.

Blanda dem i ett kärl.

     Baka bröd av dem.

Ditt livs-uppehälle under 390 dagar.

 

Hes. 4:10.

 

10.  #Den mat du äter måste vägas: 20 siklar

  om dagen, det är vad du får äta under ett dygn#.

 

Väg maten du förberett.

      Ät 20 siklar om dagen.

 

Hes. 4:11.

 

11.  #Det vatten du skall dricka måste mätas upp:

en sjättedels hin är vad du får dricka under

     ett dygn#. 

 

Mät upp vattnet du skall dricka varje dag.

         Sjättedels hin.       

 

Hes. 4:12.

 

12.  #Ät maten i form av kornkakor.

Baka dem i allas åsyn, med människoträck som

      bränsle#.

 

Ät daglig föda av kornkakor.

       Baka dem inför människors ögon.

Människors avföda ditt brännbara bränsle.

Hes. 4:13.

 

13.  #Och Herren sade: 

"Så skall israeliterna få äta sin mat, oren, bland de

       folk till vilka jag skall fördriva dem"#.

 

Herrens ord kom till mig!

      Ditt levnadssätt förebild för israeliternas

ätvanor.

     Deras motsträviga hjärtan fördriver dem till

främmande folk.

 

Hes. 4:14.

 

14.  #"Nej, min Herre och Gud", sade jag",

Jag har aldrig gjort mig oren.

      Aldrig i hela mitt liv har jag ätit kött från självdöda eller rivna djur, och aldrig har orent

   offerkött aldig kommit i min mun"#.

 

Jag, Hesekiel svarade:

    Nej, min Herre och Gud.

Har aldrig levt o-helgat liv.

       Beskriver hur:

Ätit kött från självdöda ihjäl-rivna djur.

    Orenat mitt liv med offer-kött.

 

Hes. 4:15.

 

15.  #Han svarade:

"Jag tillåter dig att använda kospillning i stället för

       människoträck att baka ditt bröd över"#.

 

Tillåter dig använda ko-avföring istället för

    människors avföring.

Brännbar eld för ditt bröd.

 

Hes. 4:16.

 

16.  #Sedan sade han:

"Människa! 

    Jag skall låta brödet tryta i Jerusalem.

De skall äta sitt uppvägda bröd i ängslan och dricka

      sitt uppmätta vatten i skräck#.

 

Fortsatte tala med mig.

  

Människobarn!

       Bli brist på bröd i Jerusalem.

Äta sitt bröd i ängslan dricka vatten skräckslagna.

 

Hes. 4:17.

 

17.  #När bröd och vatten tar slut för dem skall

de alla gripas av skräck och tyna bort på grund

      av sin synd"#.

 

Brödet vattnet saknas grips eras hjärtan 

     av rädsla.

För deras synders skull.   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards