Direktlänk till inlägg 2 juli 2022

HESEKIELS BOK. 3:22-27. PROFETEN SKALL FÄNGSLAS OCH BLI STUM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

  HESEKIELS BOK. 3:22-27.

 

        PROFETEN SKALL FÄNGSLAS OCH BLI STUM.

 

Hes. 3:22.

 

22.  #Där rörde Herrens hand vid mig.

  Han sade:

"Gå ner i dalen.

      Jag vill tala med dig där"#.

 

Herrens barmhärtiga hand vidrörde mig.

      Hans röst talade.

Lyd mig, går ner till dalen.

   Jag vill i tystnad tala till dig.

 

Hes. 3:23.

 

23.  #Jag begav mig ner i dalen, och där stod

Herrens härlighet, så som jag hade sett den vid 

      floden Kevar.

Och jag föll ner med ansiktet mot marken#.

 

Gick på Herrens befallning ner till dalen.

         Herrens härlighet var där.

Likt den jag sett vid floden Kevar.

        Förödmjukad: föll jag ner inför hans härlighet.

Jag är en syndare! 

 

Hes. 3:24.

 

24.  #Men jag fylldes av en andekraft som reste

mig upp.

     Han sade till mig:

"Gå nu hem och stäng in dig#.

 

Fylldes av Herrens andekraft.

     Hans ord till mig!

Gå hem till din bostad.

      Var där i stillhet tystnad.

 

Hes. 3:25.

 

25.  #Människa!

  De kommer att slå rep omkring dig och binda dig,

så att du inte kan gå ut bland dem#.

 

Du, människobarn.

       Du blir bunden inte röra dig fritt bland

människor.

 

Hes. 3:26.

 

26.  #Jag skall låta din tunga klibba fast vid gommen, så att du blir stum och inte kan 

    tillrättavisa dem.

De är ju ett motsträvigt folk#.

 

Tillåta din tunga bli stum.

         Sakna förmågan tillrättavisa dem.

Folket där du bor motsträvigt folk.

 

Hes. 3:27.

 

27.  #Men när jag talar med dig skall jag lossa

  din tunga.

Då skall du säga till dem:

   "Så säger Herren Gud".

Den som vill lyssna, han lyssnar, den som inte vill,

      han låter bli.

De är ju ett motsträvigt folk#.

 

Skall frigöra din stumma tung: när du hör 

    mig tala.

Var min budbärare:

    Säg, så säger Herren er Gud.

De väljer själva lyssna eller inte.

      Jag vet de är motsträvigt folk. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards