Direktlänk till inlägg 10 april 2022

HESEKIELS BOK. 3:16-21. HESEKIELS UPPDRAG SOM VÄKTARE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 april 2022 10:31

  HESEKIELS UPPDRAG SOM VÄKTARE.

 

                   HESEKIELS BOK. 3:16-21.

 

Hes. 3:16.

 

16.  #Efter sju dagar kom Herrens ord till mig:

 

Profeten Hesekiel väktartjänst på muren.

     Efter sju dagars tålig väntan kom Herrens

till honom.

 

Hes. 3:17.

 

17.  #Människa!

   Jag gör dig till en väktare för israeliterna.

När du hör ett ord från mig skall du framföra

     min varning#.

 

Du människa: jag kallar dig till väktare för

     israeliterna.

Var vaksam du tydligt hör mitt ord.

        Mitt ord varnar israeliterna!

 

Hes. 3:18.

 

18.  #Om jag säger till den gudlöse:

"Ditt straff är döden" och du inte har varnat honom

        eller avrått honom från onda gärningar

för att rädda hans liv, den gudlöse dö därför att han

    syndat, och av dig skall jag utkräva vedergällning för hans blod#.

 

Har jag budskap till den gudlöse.

       Du, jag skall bestraffa dig med döden.

Förkastar du min varning: skall jag utkräva

      din olydnad i vedergällning för hans blod.

 

Hes. 3:19.

 

19.  #Men om du varnat den gudlöse och han ändå

inte upphör med sin ondska och sina onda

      gärningar, skall han dö därför att han syndat,

men du har räddat ditt liv#.

 

Varnar du honom den gudlöse:

    Lyssnar han inte.

Fortsätter livet i ondskan utövar sina onda

     gärningar.

Dö i sitt syndfulla Liv.

       Din lydnad räddar ditt egna liv.

 

Hes. 3:20.

 

20.  #Om den rättfärdige upphör att vara rättfärdig

och börjar handla orätt när jag lagt en sten 

     i hans väg, skall han dö.

Om du inte har varnat honom skall han dö därför

    att han syndat.

Hans rättfärdiga gärningar skall vara glömda,

     och av dig skall jag utkräva vedergällning 

för hans blod#.

 

Slutar rättfärdige leva rättfärdigt liv.

      Låter sig lockas vara o-rättvisans tjänare.

Göra onda gärningar skall han dö.

     Du min tjänare inte varnar honom,

skall jag låta honom dö i sin gudlöshet.

     Gudlösa gärningar vägen in i döden.

Hans rättfärdiga gärningar räknas inte.

        Av ditt liv skall utkräva vedergällning

för hans blod.

 

Hes. 3:21.

 

21.  #Men om du varna den rättfärdige för att synda

och han, den rättfärdige, inte syndar, skall han

     få leva därför att lydde varningen, och du

har räddat ditt liv#. 

 

Du lydigt varnar rättfärdige för syndigt liv.

        Rättfärdige lyssnar på förmaningens ord.

Skall han få leva.

       Din lydnad räddar ditt egna liv.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards