Direktlänk till inlägg 30 maj 2020

CLEMENS KOTINTERBREV. 8:1-5. BOT ÄR NÖDVÄNDIG. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 maj 2020 08:32

CLEMENS KORINTRBREV. 8:1-5.

 

BOT ÄR NÖDVÄNDIG.  DEL. 2.

 

Clemens Korinterbrev. 8:1.

 

1.  #Guds nåds tjänare har genom helig ande talat

om bot#.

 

Guds nåde-tjänare: talar genom den helige ande:

    om sann omvändelse. 

 

Clemens Korinterbrev. 8:2.

 

2.  #Och han som är hela världens härskare har,

under edlig betydelse, sagt om boten:

     SÅ SANT JAG LEVER, SÄGER HERREN

VILL JAG INTE SYNDARNAS DÖD

        UTAN ATT HAN OMVÄNDER SIG#

 

Vår Gud hela världens härskare.

       Under sina edliga ords betydelse sagt

om boten:

      Jag Herren er Gud, säger söker inte syndarnas

död: utan att han omvänder sig#.

 

Clemens Korintbrev. 8:3.

 

3.  #Och han gav ännu ett gott budskap:

 

OMVÄND ER, ISRAELS HUS, FRÅN ER LAGLÖSHET.

      SÄG TILL MITT FOLK SÖNER:

OM ERA SYNDER OCKSÅ RÄCKER FRÅN JORDEN

      TILL HIMMELEN OCH ÄVEN OM DE ÄR

RÖDARE ÄN SCHARLAKAN OCH SVARTARE

        ÄN SÄCKTYG, MEN NI OMVÄNDER ER AV ALL

ER SJÄL OCH SÄGER:

       FADER, SÅ SKALL JAG HÖRA PÅ ER

SÅSOM PÅ ETT HELIGT FOLK#.

 

#Ni, Israels hus, omvänd er.

    Från vad då: från ert laglösa liv.

Säg dessa ord till mitt folks söner: 

         Om era synder räcker sig från jorden 

till himlens höjd.

      Är de rödare än scharlakan:

Svartare än säcktyget: och ödmjukt omvänder er

     själ säger:

Vår Fader, skall höra på er som ett heligt folk#.

 

Ni, Israels hus, gör bot och bättring.

          Från ert lag-lösa liv.

Låt dessa mina ord: bli kunniga inför mitt

      folks söner.

Om alla era överträdelser mot min lag sträcker sig

    från jorden intill himlens höjd.

Är de blodrödare än scharlakan.

       Svartare än säcktyget.

Omvänder ni er ödmjukt:

         Säger:

Vår Fader, skall då höra era ord likt ett heligt folk.    

 

Clemens Korintbrev. 8:4.

 

4.  #Och på ett annat ställe säger han:

 

TVÄTTA ER DÅ OCH RENA ER.

      SKAFFA BORT ELAKHETERNA FRÅN ERA SJÄLAR INFÖR MINA ÖGON, UPPHÖR MED

      ERA ONDA GÄRNINGAR, LÄR ER ATT GÖRA

DET SOM ÄR GOTT, SÖK EFTER DET SOM ÄR

     RÄTT, RÄDDA DEN FÖRTRYCKTE,

SKAFFA DEN FADERLÖSE RÄTT OCH UTFÖR

     ÄNKANS SAK.

KOM, LÅT OSS GÅ TILL RÄTTA MED VARANDRA,

     SÄGER HERREN.

OM ERA SYNDER ÄR PURPURRÖDA, SKALL JAG

      GÖRA DEM VITA SOM SNÖ, OM DE ÄR

SCHARLAKANSRÖDA, SKALL JAG GÖRA DEM VITA

       SOM ULL.

OM NI ÄR VILLIGA ATT HÖRA, SKALL NI FÅ ÄTA

     AV LANDETS GODA.

MEN OM NI INTE VILL OCH INTE HÖR PÅ MIG,

     SKALL SVÄRDET FÖRTÄRA ER, TY SÅ HAR

HERRENS MUN TALAT#.

 

Göra er renhjärtade från all synd.

        Skaffa bort elakhetens hjärta.

Från era själar. 

    Låt godheten råda inför mina ögon.

Var inte onda gärningars tjänare.

       Lär er godhetens liv: tjäna den.

Sök efter rättvisan.

        Var den förtrycktes räddare.

Försvara den faderlöse.

      Var änkans försvarare.

Låt oss tillsammans förlåta varandra, säger Herren

      Om era synder är purpurröda, ska rena

era syndiga hjärtan.

      Är de scharlakansröda, kan jag rena

dem ullets vithet.

     Ödmjuka ni era hjärtan: blir ni lovade äta

av landets goda frukter.

      Är ni gensträviga mot mig: skall bli svärdets

offer, ty så säger Herrens mun. 

        

Clemens Korinterbrev. 8:5.

 

5.  #Då han alltså ville att alla hans älskade skulle

få möjlighet till omvändelse bekräftade han detta

      med sin allsmäktiga vilja#. 

 

I sin kärlek till folket ville ge dem möjlighet till

     omvändelse.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards