Direktlänk till inlägg 18 januari 2020

HOSEAS BOK. 2:2-13. ISRAELS ANKLAGAS FÖR OTROHET

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 januari 2020 16:37

HOSEAS BOK. 2:2-13.

 

ISRAEL ANKLAGAS FÖR OTROHET.

 

Hosea bok. 2:2.

 

2.  #Gå till rätta med er mor, gå till rätta ----- hon är inte min hustru och jag är inte hennes man -----

     så att hon tar bort det horiska i sitt ansikte

och det otuktiga mellan sina bröst#.

 

Israel: likt o-trohetens moder.

     Tillrättavisar henne i sin o-trohet.

Blivit för mig ett hor-hus: vilket besmittat hennes

      ansikte med o-kyskhetens synder. 

Du, bedriver o-tuktighetens orena liv.

 

Hosea bok. 2:3.

 

3.  #Annars ska jag klä av henne och henne stå naken som den dag hon föddes.

      Jag skall göra henne till en ödemark, låta henne

förtorka som en öken och lämna henne att dö

    av törst #.

 

Henne: symbolisk bild på Israels folk.

     Lyssnar hon inte på mina förmanar om botgöring.

Ska hon bli till skam inför folket.

       Avklädd från sitt otuktiga liv: i sin nakenhet

likt den dag hon föddes.

    Israel skall bli till ett ödeland.

Ödeland för ökendjuren.

        Bli förtorkad i ökenlivets förbannelse.

Utlämnad till ödemarkens o-tröstliga liv.      

 

Hosea bok. 2:4.

 

4.  #Hennes barn skall jag inte visa förbarmande,

eftersom de är horungar#.

 

Israels barn: dessa hor-ungar får leva utan

    mitt förbarmande.

 

Hosea bok. 2:5.

 

5.  #Deras mor var en hora, hon som födde dem

handlade skamlöst .

      Hon tänkte: "Jag vill följa mina älskare,

som ger mig mitt bröd och mitt vatten,

     min ull och mitt lin, min olja och mitt vin#.

 

Hor-ungarnas mor var en hora.

       Vilkens mor Gomer: födde dem visar

ingen moders-kärlek.

       Tänkte horiska tankar: köttets begärliga tankar.

Villig behaga mina älskare: med mina o-kysta

     bröst.

Mina älskare ger mig:

       Mitt dagliga bröd och vatten.

Min ull lin min lena olja mitt fylliga vin.

 

Hosea bok. 2:6.

 

6.  #Därför skall jag spärra hennes väg med törnen

och resa en mur för henne, så att hon inte

     hittar sina stigar#.

 

Spärra förvilla hennes vägar i sin o-trohet mot mig.

      Lägga förbannelsens törnen på hennes väg.

Resa upp en hög mur framför henne.

       Muren: vilken vilseleder hennes från sanningens väg.

 

Hosea bok. 2:7.

 

7.  #Hon springer efter sina älskare men hinner

inte ifatt dem, söker dem men finner dem inte.

       Då skall hon tänka:

"Jag återvänder till min förste man, jag hade

      hade det bättre då än nu"#.

 

Hon i sin o-kysthet springer efter sina köttsliga

      älskare.

Söker dem i åtrå men finner inte dem.

        När sökandet misslyckats:

Tänker tanken:

      Jag vill söka upp min förste man:

tillsammans hade vi ett givande liv.

 

Hosea bok. 2:8.

 

8.  #Hon förstår inte att det var jag som gav henne 

säden och vinet och oljan.

       Jag skänkte henne det myckna silvret

och guldet som de använt till Baal#.

 

I sin förblindelse o-kunnig om det var jag:

     vilken välsignade henne med både säden

vinet och oljan.

      Skänkte dem myckna silvrets och guldets värde:

vilka de o-tacksamt använt till Baals-gudarna.   

 

Hosea bok. 2:9.

 

9.  #Därför skall jag ta tillbaka min säd när den har

mognat och mitt vin skördetiden är inne, jag skall

       rycka undan min ull och mitt lin, som hon

skyler sin nakenhet med#.

 

Deras högmodiga o-tacksamhet: gör jag tar tillbaks

     min välsignade säd när den mognat.

Mitt vin vid skörde-tiden.

          Rycka från dem mitt ull och lin vilka

varit deras klädnad.

 

Hosea. bok. 2:10.

 

10.  #Ja, jag skall blotta henne blygd i älskarnas åsyn och ingen kan rädda henne undan mig#.

 

Ska blottlägga hennes nakna blygd inför

     hennes älskare.

Finns ingen räddare för henne.

 

Hosea bok. 2:11.

 

11.  #Jag skall göra slut på all hennes glädje,

hennes högtider, nymånadsdagar och sabbater,

      alla hennes fester#.

 

Ska låta hennes glädje vändas till sorgetåg.

        Hennes nymånadsdagars fester.

 

Hosea bok. 2:12.

 

12.  #Jag skall skövla hennes vinstockar och fikonträd, som hon tror är den lön hon fått av sin

     älskare, jag skall förvandla dem till snårskog,

de vilda djuren skall äta dem#.

 

Jag skall tillintetgöra hennes fruksamma

     vinstockar och fikonträd.

Vilka hon tror var hennes älskares belöning.

      Där vinstockarna och fikonträden vuxit

ska förvandlas förbannelsens snårskog.

 

Hosea bok. 2:13.

 

13.  #Jag skall straffa henne för dagarna då hon

tände offereld åt baalsgudarna, prydde sig med

       ringar och smycken och följde sina älskare.

Mig glömde hon, säger Herren#. 

 

Skall bestraffa hennes o-trohet för de dagar hon 

     tände offfereld åt baals-gudars ära.

Följe efter sina älskare istället för mig,

     säger Herren. 

          

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards