Direktlänk till inlägg 27 december 2019

AMOS BOK. 9:1-6. HERREN BEHÄRSKAR JORDEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 27 december 2019 08:14

AMOS BOK. 9:1-6.

 

HERREN BEHÄRSKAR JORDEN.

 

Amos bok. 9:1.

 

1.  #Jag Herren stå vid altaret.

Han sade:

      Jag skall slå till pelarhuvuderna, så att

trösklarna skakar och alla förgås vid jordbävningen.

      Den som blir kvar skall jag dräpa med svärd,

ingen av dem skall kunna fly, ingen av dem skall

      slippa undan.

 

Herren visar sin härskar-makt mot gudlösheten.

      Dömer de gudlösa på jorden i rättvisans namn.

 

Jerusalems templets pelarhuvuden skall slås

      sönder till ruiner.

Templets trösklar skakas söner vid jordbävningen.

       Överlever någon skall dräpa med svärdet. 

 

Amos bok. 9:2.

 

2.  #Om de så tränger ner i dödsriket skall jag

hämta dem upp därifrån, och om de stiger

      upp till himlen skall jag dra dem ner därifrån#.

 

Min dom: som rättfärdig domare,

        Om undviker  domen med  tränga ner beskydda sitt liv i dödsriket skall  hämtas därifrån.

      Stiger de upp till himlen ska jag dra dem därifrån.

 

Amos bok. 9:3.

 

3.  #Om de döljer sig på Karmels topp skall jag

leta upp dem och gripa dem, och om de gömmer

      sig för mig på havets botten skall jag befalla

sjöormen bita dem#.

 

Gömmer de sig på Karmels höjders topp

       skall jag leta upp dem.

Gömmer de sig på havets botten befaller med

      mina ord sjöormen ge dem tillbaks till mig. 

 

Amos bok. 9:4.

 

4.  #Om de förs bort i fångenskap av sina fiender

skall jag befalla svärdet att döda dem.

       Jag skall fälla min blick på dem, inte till

skydd men till straff#.

 

Förs de bort i fångenskap i fiendernas händer

       ska  jag befalla svärdet skarpa egg döda dem.

Mina allsmäktiga blicka fånga dem:

     inte  för deras beskydd utan bestraffa dem.

 

Amos bok. 9:5.

 

5.  #Herren, härskarornas Gud, han som rör vid jorden så att den skälver och alla som bor på

      den får sorg, så att hela jorden stiger och sjunker som Nilen, Egyptens flod#.

 

Jag; härskarornas Gud, rör vid jordens yta 

    vilket skakar den.

All jordens befolkning får sorgsna  hjärtan.

          Av vad som sker stiger jordens yta

och sjunker som Nilen. 

 

Amos bok. 9:6.

 

6.  #Han som bygger sin boning i himlen och reser

sitt valv över jorden, som kallar på havets vatten

       och låter det strömma över jorden  -----

Herren är hans namn#. 

 

Härskornas Gud; bygger sin trygga boning i himlen.

        Reser sitt himlavalv över jorden.

Kallar med sina ord på havets vatten: ge sin

     tillåtelse vattnet strömma vidare över jorden.

Herren är hans namn.   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards