Direktlänk till inlägg 31 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 94:1-23. BÖN OM H ERRENS HJÄLP MOT FIENDEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 augusti 2019 05:45

PSALTAREN. PSALM. 94:1-23.

 

BÖN OM HERRENS HJÄLP MOT FIENDEN.

 

Psalm. 94:1.

 

1.  #Herre, du hämndens Gud, du hämndens Gud,

träd fram!#.

 

Bön:  Få Herrens hjälp mot fienders angrepp

     från du hämndens Gud.

I hans bestraffning mot fiendens anslag.

 

Psalm. 94:2.

 

2.  #Res dig, du jordens domare, straffa de högmodiga som de förtjänar!#.

 

Var frimodig: visa att du är jordens domare.

     Bestraffa de högmodiga efter vad de genom

sina gärningar förtjänar.   

 

Psalm. 94:3.

 

3.  #Herre, hur länge, hur länge skall de 

gudlösa få jubla#.

 

Herre, hur länge skall de gudlösa få jubla

      över sina onda gärningars verk.

 

Psalm. 94:4.

 

4.  #Deras tal flöda av fräckhet, alla ogärningsmän

förhäva sig?#.

 

De äger fräcka tungor i vilket de sprider fräcka

     ord  alla o-gärningsmännen visar sin stolthet. 

 

Psalm. 94:5.

 

5.  #Herre, de krossar ditt folk, de förtrycker

din egendom#.

 

Herre, fiende krossar och förtrycker ditt folk.

 

Psalm. 94:6.

 

6.  #De dödar änkor och främlingar

och mördar de faderlösa#. 

 

I vilket de dödar änkor främlngar.

       Mördar de faderlösa.

 

Psalm. 94:7.

 

7.  #Herren ser det inte", säger de,

"Jakobs Gud märker det inte#.

 

I sin fräckhet säger de Herren Jakobs Gud

     ser inte vad vi gör.

 

Psalm. 94:8.

 

8.  #Ni oförnuftiga i vårt folk, tänk efter,

ni dårar, när skall ni få förstånd!#.

 

Ni, o-kloka i vårt folk tänk er för vad ni säger.

       Ni, dårar, när skall det bli ett slut på

er dåraktighet. 

 

Psalm. 94:9.

 

9.  #Skulle han som gett er öron inte höra,

han som skapat ögon inte se?#.

 

Han vår skapare till våra hörbara öron

     skulle han inte höra oss?

Han som skapat våra två ögon inte se oss?

 

Psalm. 94:10.

 

10.  #Skulle han som fostrar folken inte straffa,

han som undervisar människorna inte veta?#.

 

Han som är allvetande skulle han inte undervisa

     oss?

Ifrån honom kommer all andlig fostran

       skulle han inte aga bestraffa dem?

 

Psalm. 94:11.

 

11.  #Herren känner människornas planer,

han vet att de är idel tomhet#.

 

Han känner till alla människors själviska planer.

       Han har en kännedom om deras planers

idela tomhet.

 

Psalm. 94:12.

 

12.  #Lycklig den som du, Herre, fostrar

och undervisar genom din lag#.

 

Välsignad den som blir fostrad av Herren.

        Vilkas fostras undervisas genom din lag.

 

Psalm. 94:13.

 

13.  #Du ger honom ro i onda dagar, medan

graven grävs åt de gudlösa#.

 

Du belönar honom med sinnesro i ondskans dagar.

        Under den tid som de gudlösas gravar grävs.

 

Psalm. 94:14.

 

14.  #Ty Herren förskjuter inte sitt folk,

han överger inte sin egendom#.

 

Herrens godhet förskjuter inte sitt folk.

       Överger inte sin trofasthet mot sitt egendomsfolk.

 

Psalm. 94:15.

 

15.  #Den rättfärdige skall få sin rätt

och alla redbara ha en framtid#.

 

O-strafflige får leva av sin rättvisa.

       Alla svekfria ha en framtid på jorden.

 

Psalm. 94:16.

 

16.  #Vem försvarar mig mot de onda,

vem tar mitt parti mot ogärningsmännen?#.

 

Vem vill försvara sig mot de ondskefulla?

         Vem frimodigt ställer sig mot

o-gärningsmännen.

 

Psalm. 94:17.

 

17.  #Om inte Herren kom till min hjälp

skulle jag snart få bo i tystnad#.

 

Är inte Herren min hjälpare skull jag snart

      få min bo-plats i tystnaden.

 

Psalm. 94:18.

 

18.  #När jag är tappa fotfästet håller

din godhet mig uppe, Herre#.

 

Tappar jag mitt fotfäste blir din godhet

    min tröst och hjälp.

 

Psalm. 94:19.

 

19.  #När mitt hjärta fullt av bekymmer gör

din tröst mig glad#.

 

När mitt hjärta fylls med vardaglga bekymmer

       blir din tröste-rika omsorg till mitt hjärtats

glädje.

 

Psalm. 94:20.

 

20.  #Partiska domare har inte ditt stöd,

dessa som gör orätt i lagens namn#.

 

O-rättvisa  domare saknar ditt stöd i livet.

       Vilka dömer o-rättvisa domar 

i lagens namn.

 

Psalm. 94:21.

 

21.  #De gaddar sig samman mot den rättfärdige

och dömer den oskyldige till döden#.

 

De sammansvärjer sig mot den renhjärtlige

    dömer o-rättvist den o-skyldige till dödsstraff.

 

Psalm. 94:22.

 

22.  #Men Herren är min trygga borg min Gud är min

klippa och min tillflykt#.

 

Herren är mitt trygga skydd.

        Gud min klippa.

Gud min säkra tillflykt. 

 

Psalm. 94:23.

 

23.  #Han skall straffa dem från deras brott 

och krossa dem för deras ondska.

     Herren, vår Gud, skall krossa dem#.

 

Han bestraffar dem efter deras brott.

         Krossar dem efter deras onda gärningar.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards