Direktlänk till inlägg 31 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 103:1-22. LOVA HERREN FÖR HAS GODHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 augusti 2019 05:45

PSALTAREN.  PSALM.  103:1-22.

 

LOVA HERREN FÖR HANS GODHET.

 

Psalm. 103:1.

 

1.  #Av David:

Lovad Herren, min själ, hela mitt jag vill prisa

     hans heliga namn!#.

 

För Herrens godhets skull lovar vi Herren.

       Hela min vilja villig prisa hans heliga namn.

 

Psalm. 103:2.

 

2.  #Lova Herren, min själ, minns allt det goda

han gör#.

 

Min själ, lova Herren.

      Glöm inte all den godhet han gör. 

 

Psalm. 103:3.

 

3.  #Han förlåter alla mina synder och botar

alla mina sjukdomar#.

 

Förlåter alla mina synder.

      Botar alla mina sjukdomar.

 

Psalm. 103:4.

 

4.  #Han räddar mig från graven och kröner

mig med nåd och barmhärtighet#.

 

Räddar mitt liv från graven.

      Kröner mitt huvud med  sin nåd och barmhärtighet.

 

Psalm. 103:5.

 

5.  #Han fyller mitt liv med allt gott,

och jag blir ung på nytt som en örn#.

 

Fyller mitt liv med sin godhet.

       Låter mig bli ung på nytt likt örnen.

 

Psalm. 103:6.

 

6.  #Herren handlar rättfärdigt och ger

de förtryckta deras rätt#.

 

Herren handlar rättfärdigt i vad han gör.

     Ger rättvisan till de förtryckta.

 

Psalm. 103:7.

 

7.  #Mose fick lära känna hans gärningar,

Israels folk hans verk#.

 

Mose fick lära känna hans gärningar.

      Israels folk han under-verk.

 

Psalm. 103:8.

 

8.  #Barmhärtig och nådig är Herren,

sen till vrede och rik på kärlek#.

 

Herren nådig barmhärtig.

      Sen till vreden.

Visar sin rikedom på kärlek.

 

Psalm. 103:9.

 

9.  #Han  går inte ständigt till rätta med oss,

hans vrede varar inte för evigt#.

 

Visar inte dagligen sin rättvisa med oss.

       Hans vrede  vara en kort  tid.

 

Psalm. 103:10.

 

10.  #Han handlar inte mot oss som vi förtjänat,

han ger oss inte våra synders lön#.

 

Behandlar inte oss efter vad vi förtjänat.

      Bestraffar oss inte våra synders lön. 

 

Psalm. 103:11.

 

11.  #Ty så hög som himlen välver sig

över jorden, så väldig är hans nåd över dem

      som fruktar honom#.

 

Hans nåd likt så hög som himlen rullar sig

    över jordens yta. 

Hans nåd råder sig över dem som fruktar

      honom.

 

Psalm. 103:12.

 

12.  #Så långt som öster är från väster,

så långt från oss förvisar han vår synd#.

 

Hans godheten förlåter vår synd likt avståndet

    mellan öster och väster.

 

Psalm. 103:13.

 

13.  #Som en far visar ömhet mot barnen,

så visar Herren ömhet mot dem

      som fruktar honom#.

 

Jordiska faders-kärleken  visar sin ömhet

    mot sina barn.

Jämförs med Herren vår Guds ömhet för dem som

     älskar honom.

 

Psalm. 103:14.

 

14.  #Ty han vet hur vi är skapade han minns

att vi är mull#.

 

Vi är skapade av skaparen själv till Hans sons

   avbild, skapade utifrån jordens mull.

 

Psalm. 103:15.

 

15.  #Människans dagar är som gräset:

hon spirar som blomman på marken#.

 

Människans livs-dagar likt gräsets varaktighet.

     Blomstrar likt blommans blomstringstid

på marken.

 

Psalm. 103:16.

 

16.  #Så sveper vinden fram, och den är

borta, platsen där den stod är tom#.

 

När vindens styrka vidrör den försvinner bort

     tomt där den innan fanns.

 

Psalm. 103:17.

 

17.  #Men evigt varar Herrens nåd mot dem

som fruktar honom.

       Hans trofasthet når till kommande släkte#.

 

För evigt varar Herrens nåd mot den som

     har sin hjärtats kärlek till honom.

 

Psalm. 103:18.

 

18.  #När man  håller hans förbund och minns vad

han befallt och lyder#.

 

Lyder man hans förbund  glömmer inte hans

   befallningar vilket låter sin nåd vila över

den lydige.

 

Psalm. 103:19.

 

19.  #Herren har rest sin  tron i himlen,

allt är underlagt hans välde#.

 

Herren har sin tron i himlen.

     Allt skapat ödmjukar sig under hans välde.

 

Psalm. 103:20.

 

20.  #Lova Herren, ni hans änglar, starka hjältar,

som gör vad han befallt!#.

 

Ni. hans änglar, starka hjältar, lova Herren alltid.

        Lyd hans befallningar. 

 

Psalm. 103:21.

 

21.  #Lova Herren, hela hans härskara,

ni som tjänar honom och gör hans vilja!#.

 

Hela hans härskara lova Herren.

     Den som gör hans vilja tjänar honom.

 

Psalm. 103:22.

 

22.  #Lova Herren, alla hans verk, överallt

i  hans välde!#.

     Lova Herren, min själ!#. 

 

Hela hans skapelse lova Herren.

      

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards