Direktlänk till inlägg 17 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 86:1-17. STADEN DÄR FOLKEN FÖDS PÅ NYTT.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 augusti 2019 06:40

PSALTAREN. PSALM. 86:1-17.

 

STADEN DÄR FOLKEN FÖDS PÅ NYTT.

 

Psalm. 86:1.

 

1.  #En bön av David.

Hör mig, Herre, och svara mig,

jag är hjälplös och fattig#.

 

Davids bön:

    Lever i hjälplöshet  modlöshet.

Herre, besvara mig hör mitt böne-rop.  

 

Psalm. 86:2.

 

2.  #Beskydda mig, jag är trogen, rädda din

tjänare, som förtröstar på dig.

      Du min Gud#.

 

Beskydda försvara mitt liv: efter min trohet till dig.

       Var min räddare: jag förtröstar på dig.

Du, min evige Gud.

 

Psalm. 86:3.

 

3.  #Förbarma dig, Herre, jag ropar till dig

hela dagen#.

 

Förbarma dig över mitt liv.

       Dagligen i mitt bönerop visa  ditt förbarmande.

 

Psalm. 86:4.

 

4.  #Låt din tjänare glädjas,

Herre, jag sätter mitt hopp till dig#.

 

Undvik inte ge din tjänare glädje.

       Till dig, Herre, sätter mitt fulla hopp till dig.

 

Psalm. 86:5.

 

5.  #Ja, Herre, du är god, du förlåter,

rik på kärlek till alla som åkallar dig#.

 

Herre, du är godheten.

      Du, är en förlåtande Gud.

Äger kärlekens skatt-kammare.

      Villigt ger dessa skatter till alla dem 

åkallar dig.

 

Psalm. 86:6.

 

6.  #Herre, lyssna till min bön,

hör mig när jag ber#.

 

Herre, lyssna villigt på min bön.

      Hör mina böne-ord.

 

Psalm. 86:7.

 

7.  #I nödens stund ropar jag till dig,

och du svara mig#.

 

I nödens livsstunder ropar jag till dig.

      Besvara mig i min nöd.

 

Psalm. 86:8.

 

8.  #Herre, bland gudarna är ingen som du,

inga gärningar är som dina#.

 

Herre, min Gud, ingen annan gud liknar dig.

        Dina gudomliga gärningar liknar inte andras'

mänskliga gärningar.

 

Psalm. 86:9.

 

9.  #Alla de folk du har skapat skall komma

och tillbe inför dig, Herre,

      och de skall ära ditt namn#.

 

Allt det folk som skapat  tillsammans tillbe

     inför dig, Herre.

Vilka i sin tillbedjan ärar ditt namn.

 

Psalm. 86:10.

 

10.  #Ty du är stor, du gör under,

du ensam är Gud#.

 

Du, den ende Guden  du är undrens Gud.

      Stor i din storhet.

 

Psalm. 86:11.

 

11.  #Visa mig, Herre, din väg,

så att jag kan vandra i din sanning.

     Lär mig att helhjärtat vörda ditt namn#.

 

I min ödmjuka bön: Visa mig, Herre, din väg.

       Vilket gör att jag villigt kan vandra lydigt

i din sanning.

      Vara sanningens efterföljare.

Låt mig inte tjäna två herrar i vördnandet

      av ditt namn.

Visa honom vördnad till hans namn: helhjärtat.

 

Psalm. 86:12.

 

12.  #Jag vill tacka dig, Herre, min Gud,

av allt mitt hjärta och alltid ära  ditt namn#.

 

Villig visa min tacksamhet till dig,

    Herre, min Gud.

Med tacksamt hjärta alltid ära ditt namn. 

 

Psalm. 86:13.

 

13.  #Ty din godhet mot mig är stor,

du räddar mig ur dödsrikets djup#.

 

Din godhet verksam mot mig visar sin storhet.

       Är min räddare ur döds-rikets djup.

 

Psalm. 86:14.

 

14.  #Gud, de övermodiga angriper mig,

en skara våldsmän står efter mitt liv.

      Du räknar inte med mig#.

 

Gud, beskydda mig från övermodigas angrepp 

    mot mitt liv.

Skara av våldsmän anfaller mig.

       De undervärderar mitt liv.

 

Psalm. 86:15.

 

15.  #Men du, Herre, är en barmhärtig

och nådig Gud, sen till vrede och rik på

      kärlek och trofasthet#.

 

Du, Herre, barmhärtighetens nådens Gud.

        Ge inte vreden något tillfälle.

Lev i kärlekens rikedomar.

        Låt trofastheten vara Herre i livet.

 

Psalm. 86:16.

 

16.  #Vänd dig till mig, var barmhärtig.

Ge din tjänare kraft, rädda din tjänarinnas son#.

 

Visa för mig din barmhärtighet.

      Låt din kraftkälla fylla mig.

Var din tjänarinnas sons räddare.

 

Psalm. 86:17.

 

17.  #Ge mig ett tecken på din godhet,

och låt mina ovänner se det och blygas.

       Du, Herre, hjälper och tröstar mig#. 

 

Ge mig tecknet på din godhet.

       Låt mina o-vänner se din godhet i mitt liv.

Vilket gör dem respekt för din godhet.

      Du, Herre, mitt livs tröstare hjälpare.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards