Direktlänk till inlägg 15 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 75:1-11. GUDS DOM ÖVER DE TROTSIGA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 augusti 2019 16:44

PSALTAREN.  PSALM. 75:1-11.

 

GUDS DOM ÖVER DE TROTSIGA.

 

Psalm. 75:1.

 

1.  #För körledaren.

En psalm av Asaf, en sång#.

 

Psalm. 75:2.

 

2.  #Vi tackar dig, Gud, vi tackar dig och åkallar

     ditt namn, vi berättar om dina under#.

 

Åkallar ditt namn i tacksamhet, Gud.

       Berättar om dina under-verk.

 

Psalm. 75:3.

 

3.  #Jag väljer min tid, jag fäller en rättvis dom#.

 

Inväntar min tid.

        Fäller rättvis dom.

 

Psalm. 75:4.

 

4.  #Om jorden bävar med alla som bor där,

är det jag som ger dess pelare stadga#.

 

   Om jorden är skräckslagen med alla deras

invånare.

         Ger jag deras pelare stadga.

 

Psalm. 75:5.

 

5.  #Jag säger till de övermodiga:

Hejda ert övermod!  och till de gudlösa:

      Lyft inte hornen!#.

 

Säger till övermodiga:

      Förödmjuka er i ert övermod.

Säger till gudlösa.

       Förödjuka er!

 

Psalm. 75:6.

 

6.  #Lyft inte era horn så högt, tala inte

styvnackat och fräckt#.

 

Ödmjuka er i ert högmod.

       Låt inte ert tal vara fräckt och stolt.

 

Psalm. 75:7.

 

7.  #Ty inte från öster och inte från väster

och inte från öknen kommer upphöjelsen#.

 

Er Upphöjelse kommer inte från varken öster

    eller från väster.

Eller från ökens ödemarker.

 

Psalm. 75:8.

 

8.  #Nej, Gud är den som dömer, han förnedrar 

den ene, upphöjer den andre#.

 

Gud rättvis domare.

       Vanärar den ene.

Upphöjer den ene.

 

Psalm. 75:9.

 

9.  #Herren har i sin hand en bägare med 

jäsande kryddat vin.

        Han räcker den åt var och en ----- alla

gudlösa i landet måste dricka, också dräggen

     måste de svälja#.

 

Herren har i sin allmakts hand bägaren ur vilken

    alla gudlösa i landet  får dricka ur

med jäsande kryddat vin.

 

Psalm. 75:10.

 

10.  #Detta skall jag ständigt förkunna, 

jag vill lovsjunga Jakobs Gud#.

 

Dagligen ska jag förkunna detta.

         Jag vill lovsjunga Jakobs Gud.

 

Psalm. 75:11.

 

11.  #Alla gudlösas horn skall huggas av,

den rättfärdiges horn skall höjas#.

 

Alla gudlösas övermod förödmjukas.

      Rättfärdiges ära skall upphöjas.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards