Direktlänk till inlägg 15 augusti 2019

PSLATAREN. PSALM.77:1-21. TRÖST I TIDER AV ORO.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 augusti 2019 16:44

PSALTAREN. PSALM. 77:1-21.

 

TRÖST I TIDER AV ORO.

 

HERRENS VERK.

 

Psalm. 77:1.

 

1.  #För körledaren.

Av Asaf, en psalm#.

 

Psalm. 77:2.

 

2.  #Jag ropar till Gud med hög röst,

jag ropar till Gud, må han höra mig#.

 

Ropar till min Gud i mitt böne-rop.

   I förtröstan på han att hör mig.   

 

Psalm. 77:3.

 

3.  #I nödens stund söker jag Herren, 

hela natten sträcker jag ut mina händer

      utan att tröttna.

Ingenting ger mig tröst#.

 

Söker Herrens hjälp i nödens stund.

     Under natten sträcker ut mina händer

i min trött-löshet.

      Ingenting släcker min trängtan efter bli tröstad.

 

Psalm. 77:4.

 

4.  #Jag tänker på Gud och suckar.

  Jag grubblar och krafterna sviker#.

 

Tänker dagligen på Gud. 

       Visa mina böne-suckar för honom.

Grubblar mina krafter blir kraftlösa.

 

Psalm. 77:5.

 

5.  #Du låter mig inte sluta ögonen,

jag är utan ro, finner inga ord#.

 

Jag är orolig ängslig kan inte somna.

       Saknar ord för tala om hur jag har det.

 

Psalm. 77:6.

 

6.  #Jag tänker på forna dagar, minns länge sedan

gångna år#.

 

Jag tänker tillbaks på forna dagar  åren som varit. 

 

Psalm. 77:7.

 

7.  #Tankarna mal om natten, jag grubblar

och söker förstå#.

 

Tankarna: oroliga ängsliga under nattens vila.

        Tänker om och om igen  försöker förstå.

 

Psalm. 77:8.

 

8.  #Förkastar Herren för alltid, 

skall han aldrig mer visa råd?#.

 

Har Herren förkastat oss för alltid?

    Skall han aldrig mer vara vår rådgivare?

 

Psalm. 77:9.

 

9.  #Är hans trofasthet slut för all framtid,

är hans löfte upphävt för evigt?#.

 

Är det slut på hans trofasthet för all framtid?

       Hans löfte för evigt o-giltiga?

 

Psalm. 77:10.

 

10.  #Är Gud inte längre god mot oss,

står vreden i vägen för hans barmhärtighet?#.

 

Visar inte Gud längre sin godhet mt oss?

       Är hans vrede hindret för hans barmhättighet?

 

Psalm. 77:11.

 

11.  #Jag tänker:

Det är detta som plågar mig, att den Högste

       inte handlar som förr#.

 

Jag tänker:

    Vilket plågar mig  den Högste inte handlar

i vad han förr gjorde.

 

Psalm. 77:12.

 

12.  #Men jag minns Herrens gärningar, jag minns

dina forna under#.

 

Jag minns Herrens gärningar.

     Kommer ihåg dina forna under.

 

Psalm. 77:13.

 

13.  #Jag tänkte på allt vad du gjort och begrundar

dina stora verk#.

 

Tänker på vad gjort.

        Begrundar dina stora verk.

 

Psalm. 77:14.

 

14.  #I helighet, Gud, går du fram.

Vilken gud är så stor som du, o Gud?#.

 

I din helighet, Gud, är du verksam.

      Ingen Gud så stor som du, o Gud.

 

Psalm. 77:15.

 

15.  #Du är den Gud som gör under,

du visade folken din kraft#.

 

Du är undrens Gud.

       Visade din kraft.

 

Psalm. 77:16.

 

16.  #Med stark arm befriade du ditt folk,

Jakobs och Josefs ättlingar#.

 

Dina starka allmakt arm befriade ditt folk.

       Jakobs Josefs ättlingar.

 

Psalm. 77:17.

 

17.  #Vattnen såg dig, o Gud,

vattnen såg dig och skälvde, djupen bävade#.

 

Vattnen såg dig, o Gud.

      Vattnen  vattnets djup såg det var skräckslagna.

 

Psalm. 77:18.

 

18.  #Från skyarna strömmade vatten,

åskmolnen mullrade och dina pilar flög#.


 

Ifrån de vattenfyllda skyarna strömmade vattnet.

        Åskmolnen gav sitt mullrande ljud.

Dina spända kraftfulla pilar flög omkring.

 

Psalm. 77:19.

 

19.  #Din åskas vagnshjul dånade,

blixtrarna lyste upp världen, jorden darrade

       och skälvde#.

 

Ifrån din åskas vagnshjul hördes dånande ljud.

      Blixtarna lyste med sitt blixtande ljus världen.

Jorden darrade  var skräckslagen.

 

Psalm. 77:20.

 

20.  #Genom havet gick din väg, din stig

genom stora vatten ----- du lämnade inga spår#.

 

Gick väg gick genom havet.

        Din torra stig genom stora vatten.

Fanns inga fotspår där du gått.

 

Psalm. 77:21.

 

21.  #Du ledde ditt folk som en hjord, dess herdar

var Mose och Aron#.

 

Din allmakt ledde ditt folk likt en får-hjord.

     Hjordens herdar var Mose och Aron.

 

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards