Direktlänk till inlägg 12 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 73:1-28. TREDJE BOKEN. UNDRAN ÖVER DE GUDLÖSAS FRAMGÅNG.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 augusti 2019 10:35

PSALTAREN. PSALM. 73:1-28.

 

TREDJE BOKEN.  

 

UNDRAN ÖVER DE GUDLÖSAS FRAMGÅNG.

 

Psalm. 73:1.

 

1.  #En psalm av Asaf.

Ja, Gud är god mot den rättrådige, mot den 

       vars hjärta är rent#.

 

Gud visar sig godhet mot den svekfrie.

    Vilkens hjärta är ren-hjärtligt.

 

Psalm. 73:2.

 

2.  #Ändå var jag nära att snava, jag höll

på att tappa fotfästet#.

 

Mina fotsteg var vacklande höll på att

      förlorar fotfästet.

 

Psalm. 73:3.

 

3.  #Jag fylldes av avund mot de högmodiga,

jag såg att det gick de gudlösa väl#.

 

Fylldes av avundsjuka mot de högmodigas livsstil.

      Såg de gudlösas välstånd.

 

Psalm. 73:4.

 

4.  #De vet inte av några några hinder, deras hull

är fett och frodigt#.

 

De bemöts inte av livets bekymmer och lidanden.

        Deras köttsliga beteende visar sig.

 

Psalm. 73:5.

 

5.  #De råkar inte i nöd som andra,

de lider inte som människor gör#.

 

De undkommer livets nöd.

      Lever fria från livets nöd och lidande.

 

Psalm. 73:6.

 

6.  #Därför är högfärden deras halskedja och

våldet den dräkt de bär#.

 

Vilket påverkar deras högmod vars deras

        hals-kedja är.

Våldet och den klädesdräkt de bär.

 

Psalm. 73:7.

 

7.  #Deras ögon tittar fram ur fetman, deras

inbilskhet är utan gräns#.

 

Deras ögon belyser deras högmodiga upproriska liv.

           Själviskheten deras Herre. 

 

Psalm. 73:8.

 

8.  #De hånar och talar ondsint, överlägset

och hotfullt#.

 

Äger hånfyllt och ondsint tal.

       Övermodiga och hotfulla.

 

Psalm. 73:9.

 

9.  #De öppnar sitt gap mot himlen,

deras tunga far fram över jorden#.

 

Öppnar sina stortaliga munnar mot himlen.

       Deras tungor  pratsamma över jorden.

 

Psalm. 73:10.

 

10.  #Därför kommer folket till dem och suger

i sig deras ord#.

 

Alla folk besöker dem  gör sig nytta av deras ord.

 

Psalm. 73:11.

 

11.  #De säger: Gud, vad vet han?

Inte vet den Högste vad vi gör!#.

 

De säger i sitt högmod.

      Vad vet han den Väldige?

Är inte allvetande över vad vi gör!

 

Psalm. 73:12.

 

12.  #Sådana är de gudlösa, lugn och ro ökar

de sin rikedom#.

 

Sådant liv lever de gudlösa.

        I lugnet och ron förökar de sin rikedom. 

 

Psalm. 73:13.

 

13.  #Förgäves höll jag mitt hjärta rent

och skjölde i oskuld mina händer#.

 

Förgäves bevarade jag mitt hjärta i renhet.

       Renande mina händer i o-skuld.

 

Psalm. 73:14.

 

14.  #Jag fick lida dagen i ändå,

var morgon blev jag tuktad på nytt#.

 

Efter min renhjärtlighet fick jag ändå 

      leva dagligen.

Varje morgon tuktades på nytt.

 

Psalm. 73:15.

 

15.  #Hade jag sagt:

Jag vill tala som de, då hade jag svikit

       dina trogna#.

 

Hade jag  sagt:

      Hade svikit mina trognas förtroende

om jag talat likt dem.

 

Psalm. 73:16.

 

16.  #Jag grubblade och sökte förstå, 

men det blev mig för svårt#.

 

Grubblade försökte förstå den den gudlöses

     välstånd vilket blev mig för svårt.

 

Psalm. 73:17.

 

17.  #Men så kom jag till Guds helgedom 

och insåg hur det går med dem#.

 

Kom till Guds helgedom fick vishet om vad skulle

      gå med dem.

 

Psalm. 73:18.

 

18.  #Du för dem ut på hala vägar, du störtar

dem i fördärvet#.

 

Du leder dem ut på farliga olyckliga vägar.

       Störtar ner dem i fördärvet.

 

Psalm. 73:19.

 

19.  #Plötsligt blir de till intet, de går under

och förgås i skräck#.

 

Plötsligt blir de tillintetgjorda.

           Går till sin undergång.

Förgås i skräck.

 

Psalm. 73:20.

 

20.  #Liksom drömmen är borta när man vaknar,

en bild som är glömd då man stiger upp#.

 

Likt drömbilder under nattliga sömnen försvinner,

     när man vaknar.

Likt en bortglömd drömbild då man stiger upp.

       

Psalm. 73:21.

 

21.  #När mitt sinne var bittert och det sved

i mitt hjärta#.

 

När bitterheten var mitt sinnes Herre.

       vilket smärtade mitt hjärta.

 

Psalm. 73:22.

 

22.  #Då var jag utan förstånd som ett oskäligt

djur inför dig#.

 

Jag saknade förstånd likt ett förnuftslöst djur

     inför dig.

 

Psalm. 73:23.

 

23.  #Men nu är jag alltid hos dig

du håller mig vid handen#.

 

Jag har min bo-plats dagligen hos dig.

   Håller mig i din trygga hand.    

 

Psalm. 73:24.

 

24.  #Du leder mig efter din vilja, du för mig

på härlighetens väg#.

 

Leder min vilja efter din fullkomliga vilja.

       Du vägleder mig in på härlighetens väg.

 

Psalm. 73:25.

 

25.  #Äger jag dig i himlen önskar jag ingenting

      på jorden#.

 

Äger jag endast dig i himlen.

       Vilket inte ger någon kärlek till det skapade.

 

Psalm. 73:26.

 

26.  #Min kropp och mitt mod må svika,

men jag har Gud, han är min klippa för evigt#.

 

Min kropp mitt mod kan svika mig, gör det

     har jag min förtröstan på Gud.

Gud min eviga klippa för evigt.

 

Psalm. 73:27.

 

27.  #De som är fjärran från dig går under,

du förintar alla som är otrogna mot dig#.

 

De vandrar sitt liv fjärran från dig fögås.

      Du tillintetgör alla o-trogna mot dig.

 

Psalm. 73:28.

 

28.  #Men jag har min lycka i att nalkas Gud,

jag tar min tillflykt till Herren, min Gud,

      och skall vittna om allt du har gjort#.

 

Jag äger min lycka i Guds närhet.

      Tar min tillflykt till Herren, min Gud.

Skall frimodigt vittna om hans gärningar.

 

 

           

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards