Direktlänk till inlägg 12 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 71:1-24. BÖN OM H JÄLP I ÅLDERDPMEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 augusti 2019 10:35

PSALTAREN.  PSALM.  71:1-24.

 

HERRE, MIN FÖRTRÖSTAN ALLTIFRÅN

 

MIN UNGDOM.

 

Bön om hjälp i ålderdomen.

 

Psalm. 71:1.

 

1.  #Till dig, Herre, tar jag min tillflykt, svik

mig aldrig!#.

 

Endast till dig, min Herre, tar min säkra tillflykt.

       Överge mig aldrig. 

 

Psalm. 71:2.

 

2.  #Du som är trofast, hjälp mig, befria mig,

lyssna på mig och rädda mig#.

 

Du i din trofasthet, ge mig hjälpen jag behöver.

     Befria mitt mig i min ålderdom.

Lyssna på mitt bönerop var min räddare. 

 

Psalm. 71:3.

 

3.  #Var min klippa dit jag kan fly,

borgen där jag finner räddning.

      Ja, du är min klippa och min borg#.

 

Herre, var min trygga klippa, till vilket jag 

    ta min tillflykt.

Borgen mitt försvar mot fienden i den finns 

      min räddning.

 

Psalm. 71:4.

 

4.  #Befria mig, Gud, ur de ondas grepp,

rädda mig undan gudlösa våldmän#.

 

Var min befriare, Gud.

     Ut ur de ondsintas våldsamma grepp.

Rädda mig undan gudlösas våldsamma händer.

 

Psalm. 71:5.

 

5.  #Du är mitt hopp, o Herre, min Gud,

min trygghet ändå från min ungdom#.

 

Du mitt förtröstan Herre, min Gud.

     Från ungdoms-tid min trygghet.

 

Psalm. 71:6.

 

6.  #Från min första stund har du varit

mitt stöd, från moderlivet min styrka, jag sjunger

       ständigt ditt lov#.

 

Från mitt livs första levnads-sår varit mitt livs-stöd.

       Alltifrån moderslivet min styrka.

Jag sjunger dagligen ditt lov.

 

Psalm. 71:7.

 

7.  #Jag har blivit ett tecken för många

i min fasta förtröstan på dig#.

 

Själv blivit tecknet för många i din trofasta

        hjälp och tillflykt.

 

Psalm. 71:8.

 

8.  #Min strupe fylls av lovsång till dig, dagen

lång vill jag sjunga till din ära#.

 

Lovsången fyller min strupe till dig.

      Hela dagen lovsjunger min tunga din ära.

 

Psalm. 71:9.

 

9.  #Stöt inte bort mig på min ålderdom,

överge mig inte när krafterna sviker#.

 

Överger mig inte på min ålderdom.

     När mina livs-krafter blir kraft-lösa.

 

Psalm. 71:10.

 

10.  #De som står mig efter livet smider planer,

mina fiender säger om mig#.

 

Mina fiender vill ta mitt liv smider ondsinta

     planer mot mig.

 

Psalm. 71:11.

 

11.  #Gud har övergett honom.

Sätt efter honom, grip honom, han är

      räddningslöst förlorad!#.

 

Mina ondsinta fiender säger om mig:

       Gud har övergett honom.

Förfölj honom, anfall honom.

      I sin hjälplöshet förlorad.

 

Psalm. 71:12.

 

12.  #Gud, dröj inte långt borta!

Min Gud, skynda till min hjälp!#.

 

Gud, var mig nära!

       Min Gud, var min hjälpare.

 

Psalm. 71:13.

 

13.  #Skam, och vanära må drabba dem

som hotar mig, hölj dem som vill ont med

      smälek och skymf#.

 

Förödmjukelse vanära ska drabba dem

     vilka hotar mig.

Låt smäleken och hädelse kommer över dem. 

 

Psalm. 71:14.

 

14.  #Själv vill jag alltid hoppas på dig,

åter och åter sjunga ditt lov#.

 

Vill alltid själv förtrösta på dig.

        Alltid sjunga ditt lov. 

 

Psalm. 71:15.

 

15.  #Jag vill vittna om din trofasthet,

ständigt vittna om den hjälp du ger, fast jag aldrig

       förstår det till fullo#.

 

Vill vittna om din trofasthet inför mina fiender.

      Dagligen vittna om din hjälpsamhet.

Vilket jag aldrig fullt förstår.

 

Psalm. 71:16.

 

16.  #Jag vill besjunga dina storverk, Herre,

min Gud, den trofasthet som endast du kan visa#.

 

Vill besjunga dina storverk, Herre, min Gud.

       Du trofasthetens ursprung vilket du

kan visa.

     

Psalm. 71:17.

 

17.  #Gud, från min ungdom har du fostrat mig,

och ännu förkunnar jag dina under#.

 

Gud, från min ungdoms-tid du fostrat mig.

    Ännu förkunnar jag dina underverk.   

 

Psalm. 71:18.

 

18.  #Överge mig inte, o Gud, när jag är gammal

och mitt hår har grånat, låt mig förkunna din kraft

        för nya släkten.

Din makt#.

 

Överge mig, inte, o Gud.

       Jag är gammal, mitt hår grånat.

Låt mig frimodigt förkunna din kraft för nya släkten.

       Din allmakt.

 

Psalm. 71:19.

 

19.  #Och trofasthet, o Gud, når upp till skyarna.

Du som gör stora ting, Gud, vem är som du?#.

 

Din trofasthet o-begränsad till skyarnas höjder.

      Du utför stora ting, Gud.

Vem liknar du?

 

Psalm. 71:20.

 

20.  #Svåra öden har du låtit drabba mig,

men du skall ge mig liv på nytt och åter

      dra mig upp ur djupen#.

 

Du har tilllåtit svåra livs-öden drabba mig.

   Du ger mig det värdefulla livet tillbaks.

Dra mig återigen tillbaks från livets lidande.   

 

Psalm. 71:21.

 

21.  #Ge mig min storhet tillbaka,

låt mig bli trygg igen#.

 

Låt din storhet åter få råda i mitt liv.

         Gör mig trygg igen.

 

Psalm. 71:22.

 

22.  #Då skall jag prisa dig till harpa för din

trofasthet, min Gud.

       Jag skall lovsjunga dig till lyra,

du Israels Helige#.

 

När jag lever i dinn trygghet åter prisa dig

     till harpo-spel för din trofasthet, min Gud.

 

Psalm. 71:23.

 

23.  #När jag spelar till din ära stiger jublet

från mina läppar, ty du har befriat mig#.

 

Spelet till ära låter mina läppars jubel

      stiga upp till dig.

Du har ju befriat mig.

 

Psalm. 71:24.

 

24.  #Dagen lång skall jag vittna om din

trofasthet.

      Men de som vill mig ont skall

drabbas av skam och smälek#.

 

Hela dagen skall jag frimodigt vittna om din

     trofasthet.

De som vill skada mig blir själva drabbade

     av förödmjukelse och smälek.

 

 

 

   

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards