Direktlänk till inlägg 9 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 66:1-20. TACKSAMHET OCH LOVSÅNG.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 augusti 2019 15:32

PSALTAREN. PSALM. 66.1-20

 

TACKSAMHET OCH LOVSÅNG.

 

Psalm. 66:1.

 

1.  #För körledaren. 

En sång, en psalm.

     Hylla Gud, hela världen#.

 

Tacksägelse-sång.

 

Psalmen uppmanar hela världen:

 

Du, värld hylla er Gud. 

 

Psalm. 66:2.

 

2.  #Spela och ära hans namn, är honom

med lovsång!#.

 

I tacksamhet spela harpo-spel till hans namns ära.

      Honom till lovsång.

 

Psalm. 66:3.

 

3.  #Säg till Gud:

Väldiga är dina verk!

     För din makt kryper dina fiender#.

 

Säg till Gud!

   Dina verk  väldiga verk.

För din allmakt ödmjukar sig dina fiender.

 

Psalm. 66:4.

 

4.  #Hela världen tillber dig, spelar till din ära,

lovsjunger ditt namn#.

 

Hela världen den ende Guden.

      Spelar till din ära.

Lovsjunger ditt namn.

 

Psalm. 66:5.

 

5.  #Kom och se Guds gärningar, hans väldiga

verk bland människor#.

 

Se, Guds mäktiga gärningar.

      Hans väldiga verk ses bland människor.     

 

Psalm. 66:6.

 

6.  #Han förvandlade havet till torr mark,

de gick till fots genom floden.

       Låt oss glädjas över honom#.

 

Förvandlade havets till torr mark.'

    Gick till fots genom torrlagda floden.

Låt oss vara tacksamma i glädje över honom.

 

Psalm. 66:7.

 

7.  #Han härskar för evigt i sin makt.

Hans ögon vakar över folken ---- inga upprorsmän

       skall resa sig#.

 

Gud vår, härskaren för evigt i sin allmakt.

       Hans allvetande ögon övervakar folken.

Upprorsmännen mister sin stridslystenhet. 

 

Psalm. 66:8.

 

8.  #Prisa vår Gud, alla folk, låt lovsången ljuda!#.

 

Alla jordens folk, lovprisa vår Gud.

      Låt lovsången höra sitt ljud.

 

Psalm. 66:9.

 

9.  #Han bevarar oss vid liv, han låter inte våra

fötter slinta#.

 

Bevara vårt liv.

      Gör våra fotsteg fasta.

 

Psalm. 66:10.

 

10.  #Du prövade oss, o Gud, du renade

oss som man renar silver#.

 

Prövade oss fostrade oss, o Gud.

     Eftersom du älskar oss.

Den Herren agar den älskar han.

      Renade våra orena avguda hjärtan.

Likt silvret renas från slagget. 

 

Psalm. 66:11.

 

11.  #Du lät oss fastna i nätet, du slog oss i bojor#.o

 

I vår fostran tillät du oss fastna i fiendens nät

     slogs i bojor, vilket våra sökte din tröst

och hjälp.

 

Psalm. 66:12.

 

12.  #Du lät människor rida fram över oss.

Vi gick genom eld och genom vatten, men du

      förde oss ut i frihet#.

 

Tillät ondsinta människor utnyttja oss.

       Gick genom lidande smärta.

Din trofasthet förde oss ut i frihet. 

 

Psalm. 66:13.

 

13.  #Jag kommer till ditt hus med brännoffer,

jag infriar mina löften till dig#.

 

Kommer till ditt hus med bränn-offer.

     Infriar mina löften  till dig.  

 

Psalm. 66:14.

 

14.  #De som kom från mina läppar, ur min mun

när jag var i nöd#.

 

Mina infriade löften kom från mina läppas tal.

       Ur ur min mun när jag var i djup nöd.

 

Psalm. 66:15. 

 

15.  #Feta brännoffer bär jag fram till dig

och röken stiger från baggarna.

    Jag offrar tjurar och bockar#.

 

Frambär feta bränn-offer till dig.

        Röken stiger upp till dig från baggarna

som ett välbehagligt offer.

      Offrar både tjurar och bockar.

 

Psalm. 66:16.

 

16.  #Kom och lyssna, alla som fruktar Gud,

jag skall berätta vad han har gjort för mig#.

 

Alla som lever i gudsfruktan kom lyssna

    skall berätta om vad han gjort för mig.

 

Psalm. 66:17.

 

17.  #Till honom ropade jag, och lovsång

låg redo på min tunga#.

 

Med jubelrop ropade  till honom.

        Lovsången var tillgänglig på min tunga.

 

Psalm. 66:18.

 

18.  #Om jag burit ont i sinnet skulle Herren

inte har hört mig#.

 

Hade jag varit ondsint i sinnet 

     skull han inte lyssnat på mig.

 

Psalm. 66:19.

 

19.  #Men Gud hörde mig, han lyssnade till

min bön#.

 

Gud bön-hörde mig.

        Lyssnade villigt till min bön.

 

Psalm. 66:20.

 

20.  #Lovad vare Gud, som inte avvisade min

bön, inte vägrade mig sin nåd#.  

 

Lovad vare Gud  tog emot mig.

      Vägrade mig inte sin nåd.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards