Direktlänk till inlägg 8 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 60:1-14. BÖN OM RÄDDNING.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 augusti 2019 16:36

PSALTAREN. PSALM. 60:1-14. 

 

BÖN OM RÄDDNING.

 

En bön av den rättfärdige som hoppas på det

    som hör evigheten till  ( Hilarius ). 

 

Psalm. 60:1.

 

1.  #För körledaren.

Att lära ut. Ett kväde av David#.

 

Undervisning: bönen om räddning från fiender. 

    En  högtidlig dikt av David.

 

Psalm. 60:2.

 

2.  #När han låg i strid med arameerna i Naharajim

och i Sova och Joa vände tillbaka och slog

     edomeerna i Saltdalen, tolv tusen man#.  

 

Psalm. 60:3.

 

3.  #Gud, du har förkastat oss och krossat oss.

Du var vred, upprätta oss igen#.

 

Du, Gud förkastat våra liv.

     Krossat vårt högmod under våra fiender.

Du visade din heliga vrede mot vår o-lydnad.

      Vi ber dig: 

Upprätta våra liv.

 

Psalm. 60:4.

 

4.  #Du lät landet bäva och rämna.

   Det du störtar samman gör det helt igen#.

 

Du tillät landet leva i fruktan splittras.

     Det du störtar samman: det helar du.

 

Psalm. 60:5.'

 

5. #Du lät ditt folk möta hårda öden, du gav

oss att ragla, du gav oss ett vin fick oss att ragla#.

 

Tillät ditt folk få möta hårda svåra öden.

      Du gav ett vin vilket gjorde 

 våra fotsteg vacklande.

 

Psalm. 60:6.

 

6.  #Res ett baner för dina trogna, dit de kan

fly undan pilbågen#.

 

Upphöj dina trogna.

      Dit de ta sin tillflykt undan fienders pilbåge.

 

7.  #Hjälp oss med din starka hand, bönhör mig,

så att de som du älskar blir räddade!#.

 

Låt din starka allmakts hand vara vår hjälp.

    Svara mig.

De som är älskvärd i dina ögon blir räddade.   

 

Psalm. 60:8.

 

8.  #Gud har talat i sin helgedom:

"I triumf skall jag utskifta Skekem och mäta

        upp Suckotdalen#.

 

Psalm. 60:9.

 

9.  #Mitt är Gilead, mitt i Manasse.

Efraim är min hjälm och Juda min härskarstav#.

 

Psalm. 60:10.

 

10.  #Moab är mitt tvättfat, på Edom kastar jag

min sko, mot filisteerna höjer jag stridsrop".

 

Psalm. 60:11.

 

11.  #Vem för mig till den befästa staden,

vem leder mig till Edom?#.

 

Psalm. 60:12.

 

12.  #Du, Gud, har ju förkastat oss, du drog inte

i fält med våra härar#.

 

Du, vår Gud, förkastat oss.

      Du övergav oss i fälttåget med våra härar.

 

Psalm. 60:13.

 

13.  Bistå oss nu mot fienden, människors hjälp

är ingenting värd#.

 

Var vår hjälp mot fiende.

        Männniskors hjälp inte värd din hjälp.

 

Psalm. 60:14.

 

14.  #Med Gud skall vi utföra stora dåd.

Han trampar ner våra fiender#.

 

Tillsammans med Gud  utför stora ill-gärningar. 

 

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards