Direktlänk till inlägg 8 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 55:1--24. FÖRRÅD AV FALSK VÄN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 augusti 2019 16:36

PSALTAREN. PSALM. 55:1-24.

 

FÖRRÅD AV FALSK VÄN.

 

HJÄRTATS KLAGAN ÖVER FALSKA VÄNNER.

 

Psalm. 55:1.

 

1.  #För körledaren, till strängainstrument.

En dikt av David.

 

Psalm. 55:2.

 

2.  #Gud, lyssna till min bön, dölj dig

inte när jag ber#.

 

Gud lyssna villigt till min bön.

        Göm inte ditt ansikte för mig:

när beder om hjälp stöd och tröst. 

 

Psalm. 55:3.


3.  #Hör mig och ger mig svar.

 Jag våndas i min oro, jag får ingen ro#.

 

Lyssna på mig  besvara mina böner.

     Min oro gör mig: vilket ger mig ångest sorg.

Finner ingen ro i min själ.

 

Psalm. 55:4.

 

4.  #För fiendens rop, för de ondas skrän.

De öser sin ondska över mig, de ansätter

      mig i sin vrede#.

 

Mina fienders rop de ondsintas skrikande

     ger mig oro.

Deras ondskan för makt över mig.

        Anfaller mig med sin vrede.

 

Psalm. 55:5.

 

5.  #Mitt hjärta grips av ångest, dödsskräck

faller över mig#.

 

Mitt hjärta grips av ångest och oro.

        Ångestens dödsskräck vilar tungt

över mitt liv.

 

Psalm. 55:6.

 

6.  #Jag darrar av fruktan, jag överväldigas

av fasa#. 

 

Mitt skräckslagna rädsla, vill besegra mig.

       Livets fasa och olycka blir mig övermäktig. 

 

Psalm. 55:7.

 

7.  #Om jag ändå hade duvans vingar!

Då flög jag bort för att finna ett bo#.

 

Äger jag duvans flyktiga vingar.

     Vilket kunde ge mig flykt från mina

falska vänners ondsinthet.

 

Psalm. 55:8.

 

8.  #Långt bort skulle jag fly och slå mig

ner i ödemarken#.

 

Med vingars flykt fly bort från deras närhet.

       Finna boplats ner i ödemarken där de inte finns.

 

Psalm. 55:9.

 

9.  #Snabbt skulle jag söka ett skydd mot

vinande vind och storm#.

 

I snabbhet söka dagligt beskydd mot

     vindens farofyllda stormiga vindar.

 

Psalm. 55:10.

 

10.  #Herre skapa förvirring i deras tal!

Våld och split ser jag i staden#.

 

Skapa förvirring i falska människors tal.

       Våldet splittringen finns i staden där

falskheten råder. 

 

Psalm. 55:11.

 

11.  #Dag och natt vandrar de runt den

uppe på murarna.

      Därinne bor ondska och elände#.

 

Under dagen och natten vandrar de omkring uppe

      på stadens murar.

Innanför stadens murar härskar ondskan

      livets elände.

     

Psalm. 55:12.

 

12.  #Fördärv råder i stad, våld och svek lämnar

aldrig dess torg#.

 

Fördärvet råder innanför stadens murar.

         Våldet sveket härskar på stadens torg.

 

Psalm. 55:13.

 

13.  #Om jag smädades av en fiende,

då kunde jag bära det, om jag förnedrades

     av en ovän, då kunde jag dra mig undan#.

 

Blir jag smädad av en fiende.

       Kan inte utan Gud min beskyddare hjälpare

 bära detta lidande.

Blir jag förnedrad av ovännen.

        Kunde jag dra mig undan under hans beskydd.

 

Psalm. 55:14.

 

14.  #Men du är ju min like min vän och min

förtrogne#.

 

Du, Herre, min Gud min förtogne vän.

 

Psalm. 55:15.

 

15.  #Vi gladdes åt att gå sida vid sida

i skaran i Guds hus#.

 

Vi gläds över tillsammans gå till Guds hus.

 

Psalm. 55:16.

 

16.  #Må de överrumplas av döden, de levande

fara ner i dödsriket, ty ondskan bor mitt

     ibland dem!#. 

 

Låt de falska plötsligt möta döden.'

       Levande människor fara ner dödsriket.

Eftersom ondskan har sin boplats bland dem.

 

Psalm. 55:17.

 

17.  #Men jag ropade till Gud, och Herren skall rädda mig#.

 

I mitt bönerop till Gud om hjälp i nöden.

       Herre, rädda mitt liv.

 

Psalm. 55:18.

 

18.  #Morgon och kväll och mitt på dagen

suckar jag och klagar, och han skall höra mig#.

 

Morgon  kväll  på dagen klagar våndas jag.

        Vilket gör han hör mig.

 

Psalm. 55:19.

 

19.  #Han gör mig fri och trygg när fienderna

rycker an och söker strid med mig#.

 

Han befriar mig ger trygghet: vid mina

   fienders anfall mot mig.

Vilka söker strid mot mig.  

 

Psalm. 55:20.

 

20.  #Gud skall höra mig och förödmjuka dem,

han som sedan urtiden sitter på tron.

     Ty de ändrar sig aldrig och fruktar inte Gud#.

 

Gud lyssna på mina böner  förödmjuka dem.

         Sedan urtiden sitter på sin tron.

O-villiga göra bot och bättring från sin ondska. 

       Visar ingen gudsfruktan.

 

Psalm. 55:21.

 

21.  #Han kränkte freden och svek givna löften#.

 

Falske vännen: han smädade freden:

      var svekfull mot sina givna löften.

 

Psalm. 55:22.

 

22.  #Hans ord är halare än smör men hans hjärta

vill strid.

     Hans tal är lenare än olja och ändå ett

   blottat svärd#.

 

Falskes ord halare än smörets.

          Hans falska hjärta stridslysten.

Hans ordstal lenare än rinnande olja.

       Orden likt ett o-slipat svärd.

 

Psalm. 55:23.

 

23.  #Kasta din börda på Herren, han skall

sörja för dig.

      Aldrig låter han den rättfärdige svikta#.

 

Överlämna livets alla bördor på Herren.

     Förtrösta helt på honom.

Han sörjer för dina vardagliga.

     Din skapare.

Tillåter aldrig den renhjärtlige vackla.

 

Psalm. 55:24.

 

24.  #Du, o Gud, skall störta dem ner i

avgrundens djup.

       Mördare och bedragare når inte ens

livets mitt.

      Men jag förtröstar på dig#.

 

Du, min Gud.

       Skall förgöra dem alla ni i avgrundens 

mörka djup.

     Mördare  bedragare uppnår inte sitt fulla liv.

Jag förtröstar på dig, min Herre, o Gud.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards