Direktlänk till inlägg 8 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 56:1-14. FÖTRÖSTAN UNDER FÖRFÖLJELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 augusti 2019 16:36

PSALTAREN. PSALM. 56:1-14.

 

FÖRTRÖSTAN UNDER FÖRFÖLJELSE.

 

FÖRTRÖSTANSFULL BÖN TILL GUD.

 

Psalm. 56:1.

 

1.  #För körledaren.

Ett kväde av David när filisteerna hade gripit

   honom i Gat#.

 

Psalm. 56:2.

 

2.  #Förbarma dig, Gud, jag är förföljd,

ständigt utsatt för angrepp#.

 

Förbarma dig över mig, Gud.

     Förföljd av filisteerna.

Ständigt utsatt för deras angrepp.

 

Psalm. 56:3.

 

3.  #Fienderna förföljer mig ständigt, många

angriper mig och ser ner på mig#.

 

Dagligen förföljer mig.

      Många är mina förföljare.

Föraktar hånar mig.

 

Psalm. 56:4.

 

4.  #När jag är rädd förtöstar jag på dig#.

 

Förtröstar på dig i min rädsla för mina fiender.

 

Psalm. 56:5.

 

5.  #På Gud ---- jag prisar hans ord ---- på Gud

förtröstar jag och är inte rädd.

       Vad kan dödliga göra mig då?#.

 

Förtröstar på Gud.

        Jag lovprisar ditt trofasta ord.

Är frimodig inför rädslan i förtröstan på dig.

     Dödliga fiender vad kan de göra mig då?

 

Psalm. 56:6.

 

6.  #Ständigt sårar de mig med sina ord,

de har ont i sinnet mot mig#.

 

Dagligen mina fienders ord sårar mig.

      De har ondsint sinne mot mig.

 

Psalm. 56:7.

 

7.  #De gaddar sig samman och ligger på lur

de vaktar på mina steg, de står efter mitt liv#.

 

De sammansvärjer sig mot mig.

     De bevakar mina fotsteg  vill skada mitt liv.

 

Psalm. 56:8.

 

8.  #Löna dem för deras ondska, Gud,

slå ned folken i din vrede!#.

 

Vedergäll dem efter ondskas skull, Gud.

      Besegra dem i rättfärdiga vrede.

 

Psalm. 56:9.

 

9.  #Du har mätt upp min oro.

   Samla mina tårar i din lägel, de är uppskrivna

i din bok#.

 

Du har mätt upp mitt oros fulla mått.

      Samlat mina lidandets tårar i din lägel.

Vilka är uppskrivna i din bok. 

 

Psalm. 56:10.

 

10.  #Mina fiender skall vika när jag ropar

till dig.

       Det vet jag: Gud är med mig#.

 

Mina fiender besegras i mitt bönerop till dig.

       Jag känner din trofasthet.

Du, Gud överger aldrig som fruktar dig.

 

Psalm. 56:11.

 

11.  #På Gud  ---- jag prisar hans ord ---- på Herren

---- jag prisar hans ord#.

 

Gud, jag lovprisar ditt ord.

         På Herren, jag prisar hans ord.

 

Psalm. 56:12.

 

12.  #På Gud förtröstar jag och är inte rädd.

   Vad kan människor göra mig då?#.

 

Har min förtröstan på Gud.

         Jag är frimodig i honom.

Kan dödliga människor skada mig?

 

Psalm. 56:13.

 

13.  #Jag har gett mina löften till dig o Gud,

jag skall infria dem med tackoffer#.

 

Har givit mina löften till dig min Gud.

    Skall troget infria dem med tackoffer.

 

Psalm. 56:14.

 

14.  #Ty du har räddat mig från döden,

räddat mig från alla falla.

      Så kan jag vandra inför Gud i livets ljus#.

 

Du, var min räddare från döden.

     Rädda mig från från mina fiender.

Villig vandra inför Gud livets ljus.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards