Direktlänk till inlägg 28 januari 2018

MARKUS EVANGELIUM Johannes Döparen.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 januari 2018 05:14

EVANGELIET ENLIGT MARKUS.


JOHANNES DÖPAREN.


Markus evangelium. 1:1.


1.  #Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus,

Guds son#.


HERREN KOMMER FÖR ATT DÖMA.


Malaki bok. 3:1.


1.  #SE, JAG SÄNDER min budbärare, han skall bana väg för mig.

     Plötsligt skall han komma till sitt tempel, den

härskare som ni ber om, den förbundets budbärare

     som ni begär.

Se, han kommer, säger Herren Sebaot#. 


Min budbärare:  Johannes Döparen.

       Han förbereder vägen för mig.

Han besöker sitt tempel.


TRÖSTANDE ORD TILL GUDS FOLK.


Jesaja bok.  40:3.


3.  #En röst ropar:

banar väg för Herren genom öknen,

      gör en jämn väg i ödemarken

för vår Gud!#. 


JOHANNES DÖPAREN.


Matteus evangelium. 3:1-12.


1.  #VID DEN TIDEN  uppträdde Johannes döparen

i Judeens öken#.


2.  #Och förkunnade: "Omvänd er.

Himmelriket är nära".


3.  #Det är om honom det heter hos profeten Jesaja:

        EN  R ÖST ROPAR I ÖKNEN: BANA VÄG  FÖR

HERREN , GÖR HANS STIGAR RAKA#


4.  #Johannes bar kläder av kamelhår och hade


ett läderbälte om livet.

     Hans föda var gräshoppor ochh vildhonung#.


5.  #Folket i Jerusalem och hela Judeen och trakten

kring Jordan kom ut till honom#.


6.  #Och de bekände sina synder och döptes av

honom i Jordan#.


7.  #När han såg många fariseer och saddukker

kom för att bli döpta sade han till dem:

      "Huggormsyngel, vem har sagt er ett ni kan slippa undan den kommande vreden?

     Bär då sådan fruktsomm hör till omvändelsen.


9.  #Och tro inte att ni bara kan säga er:

Vi har Abraham till farder.

      Jag säger er att Gud kan uppväcka barn åt Abraham ur dessa stenar#.


10.  #Redan är yxan satt till roten på träden.

Varje träd som inte bär frukt skall hugga sbort och kastas i elden#.


11.  #Jag döper er med vatten för omvändelsens skull.

       Men han som kommer efter mig är starkare än jag, och jag är inte värdig att ta av honom

      hans andaler.

Han skall döpa er med helig ande och eld#.


12.  #Han har kastskoveln i handen och skall

rensa den tröskad esäden och samla vetet i sin

      lada, men agnarna skall han bränna i en eld

som aldrig slocknar#.     

       

¤Markus evangelium 1:2.


2.  #Som det det står skrivet hos profeten Jesaja:

SE, JAG SÄNDER MIN BUDBÄRARE FÖRE DIG,

      HAN SKALL BEREDA VÄGEN FÖR DIG,

HAN SKALL BEREDA VÄGEN FÖR DIG#.


¤Markus evangelium 1:3.


3.  #EN RÖST ROPAR I ÖKNEN:

BANA VÄG FÖR HERREN,

      GÖR HANS STIGAR RAKA#.


¤Markus evangelium. 1:4.


4.  #Så uppträdde Johannes döparen ute i öknen

och förkunnade syndernas förlåtelse genom

        omvändelse och dop#.


Johannes Döparen utvald i moderslivet vara

redskapet bana väg för Kristus Jesus

       mänsklighetens återlösare från synd och skam

in i försoningsverket.


¤Markus evangelium. 1:5.


5.  #Och hela Judeen och alla i Jeusalem kom dit

ut till honom, och de bekände sina synder

      och döptes av honom i Jordan#.


¤Markus evangelium.  1:6.


6.  #Johannes var klädd i kamelhår och hade ett

läderbälte om livet, och han levde på gräshoppor

     och vildhonung#.


¤Markus evangelium. 1:7.


7.  #Han förkunnade: "Efter mig kommer den som är starkare än jag,  jag är inte värdig att böja mig

      ner knyta upp hans sandalremmar#.


¤Markus evangelium.  1:8.


8.  #Jag har döpt er med vatten, han skall döpa er

med helige ande#.  



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards