Direktlänk till inlägg 1 november 2015

JESUS SYRAKS BOK 24 B.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 november 2015 08:49

LAGEN OCH DESS UTLÄGGARE.

Jesus Syraks bok.  24:23.

23.  #Allt detta finns i Gud den Högstes förbundbok,

den lag som Mose befallde oss att lyda och gav

i arv åt Jakobs församlingar#.


5 Moseboken. 33:4.


4.  #Mose gav oss en lag.

Jakobs församling är Herrens egendom#.


Mose gav oss lagen; De tio budorden; lev i lydnad

till dem; mitt folk; min egendom; Jakobs församling;

Israels tolv stammar.


Baruks bok.  4:1.

1.  #Hon är boken med Guds bud, lagen som

består för evigt.

Alla som håller fast vid henne får leva, men de
som lämnar henne skall dö#.

Visheten, Guds gåva till Israel.

Hon är Hans Majestäts förbundsbok; lagen

av ett evighets värde.

Himmel och skall förgås; men mitt ord står

för alltid fast i himlen.

Mänsklighetens vilja väljer; att leva eller dö.


Jesus Syraks bok. 24:25-26. 


25.  #Den flödar över som Pishon av vishet,

som Tigris i den första grödans tid#.


1 Moseboken. 2:11.


11.  #Den första heter Pishon, den flyter kring Havila, ett land där det finns guld#.

Beskrivning av människans närvaro i 

Edens lustgård.

En flod rinner upp i Eden och bevattnar trädgården. 

Sedan delar den sig i fyra armar.  1 Mos. 2:11.

Fyra armar === fyra floder;

Den första Pishon; har ett flöde av Treenighetens vishet.  Vars flöde finns i landet Havila.

I landet Havila finns guldets rikedomar.  


1 Moseboken. 2:14a.

14a.  #Den tredje floden Tigris, den rinner öster

om Assyrien#.

Floden Tigris vatten fyllda näring; gav Edens lustgård den första grödan. 


26.  #Den sväller som Eufrat av klokhet,

som Jordan vid skördetiden#.

Tigris första gröda; liknar Eufrats klokhet.


Josua bok. 3:15.

15.  #Och när prästerna som bar arken kom fram

till Jordan och satte fötterna i vattenbrynet ------

Jordan svämmar över sina bräddar under

hela skördetiden#.

Tigris flodvatten; liknar floden Jordans rika

vattenflöde under hela skördetiden. 


Jesus Syraks bok. 24:27-29.

27.  #Den låter sin lära flöda som ljuset,

som Gichon när vinskörden bärgas#.

Vishetens närvarande lära i Hans Majestäts förbundsbok; flöda som ljusets klara ljusstrålar

in mottagliga människosjälar. 


28.  #Den förste som fann visheten är inte fullärd,

och lika litet har den siste utforskat henne#.

Beskrivning på vishetens outgrundliga källa.

Uttömma dess källa; liknas vid att uttömma

havens djupheter.


29.  #Ty hennes tanke får sitt tillflöde från havet,

hennes klokhet från det stora djupet#.

Visheten tanke; vars tanke; ej har någon ände.

Vishetens klokhet; likt vattens stora djuphet.


Jesus Syraks bok 24:30-31.

30.  #Själv gick jag ut som en kanal från en flod,

som en vattenledning till en park#.

Visheten en kanal från en flods vattenflöde.

Vattenledning för att visheten ska ge parkens växter full näring.

Parkens växter kan liknas vid mänskligheten.


31.  Jag sade: "Jag skall vattna min trädgärd

och ge mina land rikligt med vatten".

Men kanalen blev till en flod för mig,

och min flod blev till ett hav#.


Jesus Syraks bok. 24:32-.

32.  #Min lära skall ständigt lysa som gryningsljuset, jag skall sprida dess budskap

till avlägsna länder#.

Vishetens lära; ska ständigt belysa mänsklighetens hjärtan och sinnen likt gryningslyset.

Vishetens budskap bli förkunnat till avlägsna länder.


33.  #Min undervisning skall ständigt flöda

som profetiskt tal, jag skall lämna den

efter mig åt tallösa släkten#.

Vishetens profetiska tal; mänskligheten till tillrättavisningar, förmaningar och andlig mognad

in i de gudomliga dygderna.


34.  #Betänk att jag inte har arbetat blott för

mig själv utan för alla som söker visheten#.


Jesus Syraks bok.  33:18.

18.  #Betänk att jag inte har arbetat blott för

mig själv utan för alla som söker fostran#.

Vishetens omsorg, omtanke och uppmuntran;

till de som söker vishetens närvaro och fostran.

Visheten styrs inte av egoismens, egen-kärlekens

och självgodhetens vilja och tankar


 


  

  


 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards