Direktlänk till inlägg 25 oktober 2015

JESUS SYRAKS BOK. 24 A.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 oktober 2015 10:00

VISHETENS LOV.

Jesus Syraks bok. 24:1-3.

1.  #Visheten prisar sig själv och talar stolt i 

kretsen av sitt folk#.

Visheten prisar sin ödmjuka stolthet

inför sitt folks hörsamma ödmjukhet.
Vishetens närvaro söks inte av de övermodiga.

Ordsråksboken 1:20.

1.  #Visheten ropar högt på gatan, på torget

ljuder henes röst#.

Hennes närvaro finns på stadens gator och torg.

Hon är hörbar för de som vill lyssna på hennes maningsrop. 


Ordspråksboken. 8:1.

1.  #Hör, visheten ropar, insikten låter

höra sin röst#.

Insiktens maningsrop hörs av de som vill lyssna.


2.  #Hon tar till orda i din Högstes församling

och talar stolt inför hans här#.


3.  #Jag är den som utgick ur den Högstes mun;

som en dimma höljde jag jorden#.

Jag, visheten är formbar i den Högstes mun.

Jag existerade i dimmans närvaro; vari jag

höljde jorden.


Ordsråksboken. 2:6.

6.  #Ty det är Herren som skänker vishet,

från hans mun kommer kunskap och insikt#.

Andlig kunskap och insikt; kommer utifrån den Högstes mun.


Jeus Syraks bok.  24:4-7.

4.  #Jag är den som slog läger i höjden, och min

tron står på en molnpelare#.

Visheten säger; min boplats finns hos den Högstes

boning i höjden. 

Vishetens tron är fast belägen på en molnpelare.

Molnpelaren hennes trons säte en ledstjärna för folket som söker; vishetens lov.


2 Moseboken.  13:21-22.

21.  #Om dagen gick Herren framför dem i en molnpelare för att visa dem vägen, och om natten

gick han i en eldpelare för att lysa dem.

Så kunde vandra både dag och natt#.


22.  #Molnpelaren gick ständgt framför dem om dagen och eldpelaren om natten#.

Herrens molnpelare; deras vägledare om dagen.

Vishetens molnpelare folkets vägledare.

   

5.  #Jag ensam har vandrat runt himlens krets
och strövat genom avgrundens djup#.

Visheten beskriver sin livsföring och livsuppgift.


Ordspråksboken. 8:27.

27.  #När han spände upp himlen var jag där,

när han välvde dess kupa överdjupet#.

Vishetens närvaro i de olika skapelse skeenden.

Vishetens gemenskap; ger en försmak av  

evigheternas djupheter.

I evighetens värld finns ingen existerande tid.


6.  #Över havets vågor och över hela jorden,

bland alla folk och stammar vann jag makten#.

Beskriver sin allmakt; över skapelsen.


7.  #Bland dem alla sökte jag en viloplats ----- på

vems område skulle jag finna min hemvist?#.

I skapelsens närvaro fann jag min trygghet

och viloplats. 


Jesus Syraks bok. 24:8.

8.   #Då gav mig världens skapare sin befallning,

han som skapat mig lät mig få en varaktig boning.

Han sade: I Jakobs land skall du slå läger,

hos Israels folk skall du bosätta dig#.

Världens skapares omsorg och omtänksamhet

gav Visheten en varaktig boning.

Du visheten, slå ned dina tältpluggar i Jakobs land.

Han din gemenskap med mitt egendomsfolk.

Mitt folk, behöver berörs av din vishet och insikt.


Psalm.  147:19.

19.  #Han förkunnar sitt ord för Jakob, sina

stadgar och lagar för Israel#.


Baraks bok.  3:37.

Han utforskade vishetens hela väg, och öppnade

den för sin tjänare Jakob, för Israel, som hade

hans kärlek#.

Visheten, en Guds gåva till Israel.

Hans Majestäts nåd och barmhärtighet; öppnade

vishetens väg för sin tjänare Jakob och Israels tolv stammar. 

Treenighetens kärlek fanns i deras hjärtan

och sinnen.


Jesus Syraks bok. 24:9-12.
9.   #Av evighet, från begynnelsen, är jag skapad

av honom, och jag skall aldrig i evighet förgås#.

Visheten beskriver sin existens;

1.  Skapad av världens skapare.

2.  Skall aldrig förgås.

3.  Består i all evighet.

Himmel och jord skall förgås; men mitt ord skall aldrig förgås.                 


Ordspråksboken.  8:22.

22.  #Herren skapade mig som det första,

som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan#


10.  #I det heliga tältet gjorde jag tjänst inför

honom; sedan blev jag bofast på Sion#.


Psalm. 132:13.

13.  #Ty Herren har utvalt Sion, där vill han ha

sin boning#.

Sions berg; Han själv utvalt till sin heliga boning.

Beskrivning om Vishetens existens;

1.  I begynnelsen var jag hans första skapelseverk.

2.  Jag visheten; gjorde tjänst inför honom i

hans allra heligaste tält.


11.  #I den stad som han älskar lät han mig

också bo, i Jerusalem blev jag härskare#.

Visheten fick sin boningsplats i Jerusalem.


12.  #Jag rotade mig hos det folk han förhärligat,

Herrens arvslott blev min egendom#.


5 Moseboken. 7:6.

6.  #Ty du är ett folk som är helgat åt Herren,

din Gud.  Dig har Herren, din Gud, utvalt att

vara hans dyrbara egendom framför alla

andra folk på jorden#.


Jesus Syraks bok. 17:17.

17.  #Varje folk har han lagt under en härskare,

men Israel är Herrens egendom#.

Jag, visheten; blev förenad med hans eviga arvslott;

ett förhärligat egendomsfolk; min egendom.

Israeliterna; hans utvalda dyrbara egendom;  

framför alla andra folk på jordens yta.

Olika folk; har han lagt under olika härskare.

 

Jesus Syraks bok. 24:13-15.

13.  #Som en ceder på Libanon sköt jag i höjden,

som en cypress på Hermons berg#.

Jag visheten, ett cederträd på Libanon.

Min växtkraft sköt i höjden.

Likt en cypress i sin sköna blomning

på Hermons berg.

Det stora trädet på Libanon.  Heseskiel. 31:3-9.


14.  #Som en palm i En-Gedi växte jag upp,

som rosenbuskar i Jeriko, som ett ståtligt

olivträd på slätten, jag sköt i höjden som

en platan#.

Jag visheten; 

1.  Växte upp som ett palmträd i En-Gedi.

2.  Mitt liv; var som grönskande rosenbuskar

i Jeriko.

3.  Levde ett ståtligt liv som ett olivträd

på slätten.   

4.  Min växtkraft var som en fruktbar planta.


15.  #Som kanel och doftande kameltörne,

som utsökt myrra spred jag vällukt,

som galbanum och sjönagel och stakte,

som rökelsemolnet i förbundets tält#.

Min närvaro kan liknas vid;

1.  Kanel och doftande kameltörne.

2.  Vällukten från en utsökt myrra.

3.  Galbanums, sjönaglets och staktes

välluktande närvaro.

4.  Vilket kan liknas vid rökelsemolnets

närvaro i förbundets tält.


Jesus Syraks bok. 24:16-17.

16.  #Jag är som terebinten, med det vida grenverket, och mina grenar är härliga och sköna#.

Jag visheten; beskriver sig; vid en terebint;

vars grenar har en vida växtlighet.

De är härliga och sköna i sitt utseende.


17.  #Jag är som vinrankan med den sköna blomningen, och mina blommor ger rik

och härlig frukt#. 

Jag visheten; liknar en vinraka; skön i sin blomning.

Vars blommor ger en riklig och härlig frukt smak. 


Jesus Syraks bok. 24:19-22.
19.  #Kom till mig, ni som längtar inte mig, och

mättar er med vad jag har frambringt#.
Vishetens inbjudande maningsrop;

Era hjärtats längtan; efter min närvaro;

ty jag är villig att ge en inre mättnad av min

insiktsfulla fullkomlighet.


20.  #Att tänka på mig är ljuvare än honung,

att äga mig är förmer än honungskakans sötma#.

Tillåt din tanke bli fylld av min närvaro.

Vilket är mer ljuvligare än honungens lenhet.

Känna en djupare delaktighet; av min insikts-fullhet;

är förmer än honungskakans sötma.


Psalm.  119:103.

103.  #Vad ditt löfte är ljuvt för min gom,

det smakar sötare än honung#.

Hans Majestäts dyrbara löften; vars smak;

känns ljuvlig i gommen.

Löfternas ljuvliga smak; smakar sötare än

en honungskakans sötma.


Ordspråksboken: 24:13.

13.  #Ät honung, min son, det är gott,

jungfruhonung är söt för tungan#.

Ät honungens smakliga sötma; vars smak är

len, fin och mjuk.

Jungfrulig honungssmak; ger en behaglig och

ljuvlig sötma för tungan. 


Jesus Syraks bok. 23:27.

27.  #Och de som lever på jorden skall inse att

ingenting är bättre än att frukta Herren och

ingenting ljuvligare än att följa hans bud#.

Livet i olydnad att följa hans budord;

gör livet ljuvligt att leva.


21.  #De som äter mig hungrar efter mer,

och de som dricker mig för törst efter mer#.

De som har sin livsnäring i mig; längtar efter mer.

Törstande längtan efter min närvaro;

förökar törsten efter mig.


Johannes 6:35b.

35b.  #Jesus svarade:  .......  den som tror på

mig skall aldrig någonsin törsta#.


22.  #Den som lyder mig slipper skammen,

den om gör bruk av mig undgår synden#.

Hörsam lydnad i att följa vishetens inbjudande maningsrop; beskyddar den sökandes hjärta,

sinne och tal; ifrån syndens skamliga lockelser.


   






 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards