Direktlänk till inlägg 10 oktober 2015
VISHET OCH DÅRSKAP I UMGÄNGELSELIVET.
Jesus Syraks bok. 21:11-13.
11. #Den som följer lagen är herre över sina tankar,
gudsfruktan leder fram till vishet#.
I lydnad följa Hans Majestäts lagbud; ger ett beskydd över människans tankevärld.
I gudsfruktans inre liv finns en lydnadens efterföljelse i budorden.
Vars belöning leder fram till vishetens godhet.
12. #Den som är obegåvad kan inte fostras, men
det finns begåvning som vållar mycken sorg#.
Begåvning som uttnyttas på ett felaktigt sätt;
kan ge hjärtesorg.
O-kunnig människa tillåter inte sig att bli fostrad.
Människas o-kunnighet+dårskap kan ge henne problem och bekymmer.
13. #Den vises kunskap väller fram som en
flodvåg, och de råd han ger är som en frisk källa#.
Kunskapen från ett vist hjärta; vars rådgivning
kan liknas vid en flodvåg av friskt källvatten.
Ordspråksboken. 13:14.
14. #Vad den vise lär ut är en källa till liv,
en hjälp att undgå dödens snaror#.
Vist hjärta; lär ut sitt hjärtats vishet; vars källa
ger ett innehållsrikt liv.
Hjälp och beskydd mot dödens snaror.
Ordspråksboken. 18:4.
4. #Människors ord är som djupt vatten men vishetens källa en strömmande bäck#.
Människors självvalda ord kan inte jämföras
med vishetens källa.
Dess källa kan liknas vid en ständigt
till strömmande vattenbäck.
Jesus Syraks bok. 21:14-18.
14. #Dårens sinne är som en sprucken kruka:
ingen kunskap stannar där#
Dårens sinnerliga förrådshus; förblir tomt på
insiktfulla och kloka tankar.
Kan liknas vid en sprucken kruka; vilkens
kunskap ger dålig andlig växtkraft.
15. #Om den kloke hör ett vist ord berömmer
han det och tillfogar ett annat, men den njutningslystne hör det med avsmak och slänger bort det över axeln#.
Klokes tacksamhet har ett lyhört öra; för visa ords
godhet och välsignelser.
Själviskheten inte lyhörd för visas ords innehåll.
Ordspråksboken. 1:5.
5. #Den vise hör dem och ökar sitt vetande,
de vägleder den kloke#.
Vises lyhördhet och lydnad inför vishetens tankar och vilja; fördjupar hans vishets kunskap.
Vars kunskap betjänar och fyller hans vardagliga behov.
16. #Dårens utläggningar är som bördan under vandringen, men att lyssna till den kloke är ett nöje#.
Dårens o-kunskap; onyttig, förvirrad och vilseledande.
Klok människas rådgivning; tas emot av tacksamma och glädje fyllda sinnen och hjärtan.
17. #När folket rådslår är den vises ord eftersökta,
om men begrundar noga vad han säger#.
Jesus Syraks bok. 15:5.
5. #Hon höjer honom över hans omgivning
och gör hans röst hörd bland allt folket#.
18. #För dåren är visheten som ett hus i spillror
och den klokes kunskap osammanhängande ord#.
Vishetens godhet för dåren kan liknas vid
ett hus i spillror.
Dåren känner ingen fast tillflykt och vila i visheten.
Klokes kunskap kan för dåren liknas vid ord som
är betydelselösa och i fåfängliga.
Ordspråksboken. 14:1.
1. #Visheten bygger sitt hus, dårskapen river
ned det med egna händer#.
Vishetens närvaro för dårens hjärta och tankar;
kan liknas vid en dårskap.
Jesus Syraks bok. 21:19-21.
19. #För den enfaldige är fostran som bojor
kring fötterna, som en handklove om högra handen#.
Fostrans lärdom för den enfaldige; förslavar hans fötter. Hans högra hand mister sin rörelseförmåga.
20. #Dårens skratt är högljutt, men en insiktsfull
man ler bara stillsamt#.
Insiktsfull människans leende utstrålar trygghet
och fasthet.
Dårens hödljudda skratt; bevittnar en
o-säkerhetens, tomhetens och o-trygghetens livsföring.
Predikaren. 7:7.
7. #Ty som törnrisets knastrande under kitteln,
så är dårens skratt. Även detta är tomhet#.
Dårens o-kunniga skratt; likt törnrisets knastrande under kittelns uppvärmande hetta.
Dårens skratt+dårens tomhet.
21. #För den vise är fostran som ett smycke av guld, som en ring på hans högra arm#.
Fostran i treenighetens dygder; likt ett värdefullt smycke. En ärefull ring på den vises arm.
Treenighetens fostran i de olika dygderna är den vise till hjälp, stöd och tröst.
Jesus Syraks bok 6:30.
30. #Ty hennes ok är ett smycke av guld,
och hennes bojor är ett smycke av purpurband#.
Vägen in i visheten vilja och tankar; ett bärande av hennes milda ok; likt ett guld smyckes dyrbara värde.
Jesus Syraks bok. 21:22-25.
22. # Dåren rusar rakt in i huset, en erfaren
människa visar sig försynt#.
Människans lärdom och livserfarenhet gör henne
aktsam och försiktig.
Dåren är okunnig i sitt beteende.
23. #En människa utan vett kikar in genom dörren,
en man med hyfs väntar utanför#.
Dåren kikar in i dörren; utan tillåtelse.
Den kloke; tänker först; innan han går genom dörren.
24. #Att lyssna vid dörren är brist på hyfsning;
för den vise vore det en outhärdig skam#.
Lyssnandet vid dörren; skamfullt för den vise.
25. #Andra pratar vitt och brett, men de visa
väger sina ord på våg#.
De visa talar visa och kloka ord. Tänker först;
innan de talar.
Dårens pratsamhet+tomhetens språk.
Jesus Syraks bok. 28:25.
25. #Se också till att sätta lås för din mun.
Du knyter ihop om ditt silver och guld ------
gör dig också en våg för att väga dina ord#.
Den vise bevakar sin mun och tunga; i vad han ska tala eller inte tala.
Betydelsefulla och innehållsrika ord väger
tungt på vågen.
Vars värde kan liknas vid silvrets och guldets.
Jesus Syraks bok. 22:26-.
26. #Dårens tanke styrs av tungan,
den vises tunga tyglas av tanken#.
Dårens irrande och fladdrande tankar har sin egna tunga; som sitt språkrör.
Vises tunga+behärskad tunga.
Behärskad tanke styr den vises tunga.
27. #När den gudlöse förbannar Satan,
förbannar han sitt eget begär#.
Gudlöse föraktar och hånfullt förnekar och förbannar Satan; kan liknas vid hans egna föraktande och förnekande mot sina egna
köttliga begär.
28. #Ryktesspridaren fläckar ner sig själv,
och han blir avskydd bland sina grannar#.
Rycktesspridaren lyssnar på lögnaktighetens
vilja och tankar.
Vad han talar ut med sin tunga; befläckar
hans hjärta och tankevärld.
Hans omgivning; avskyr hans tungas tal i ord.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | ||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 | 11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | 18 | |||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 | 25 | |||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|